Senior Strategisch Adviseur Planning voor Programma Wervengebied

Gemeente Utrecht

  • Uitzenden & ZZP
  • 01-09-2025
  • 16 uur
€5.070 — €6.862 / maand €100 / uur
12 maanden
Nog 7 dagen

Dit ga je doen

Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!

De werven zijn een rijksmonument en onderdeel van een slim middeleeuws havencomplex van werven en werfkelders. Werven, muren, kelders, water en wegen zijn allemaal nauw verweven. Hetzelfde geldt voor het eigendom van bewoners, ondernemers en gemeente. Met het Programmaplan “werk aan de werf” werken we aan het herstellen en voorkomen van schade aan erfgoed, het beheren van het erfgoed, het voorkomen van onveilige situaties en het beter invullen van onze buren en zorgplicht. Dit doen we o.a. door het uitvoeren van onderhoud aan de wal- en kluismuren, het herstel van kelders en het weren van te zwaar verkeer. Daarnaast is het herstellen en verbeteren van vertrouwen tussen bewoners, eigenaren en gemeente één van de belangrijke doelen van het programma.

Een transparant en beheerst programma is daarvoor cruciaal. Dit betekent dus ook dat we veel aandacht geven aan planningsmanagement. Als Senior Strategisch Adviseur Planning zorg jij voor die extra kritische en betrokken blik, heb je een belangrijke adviesrol richting de deelprogrammamanager, de projectmanagers en manager programmabeheersing en coach jij de junior planners.

Opdrachtomschrijving:
Je gaat aan de slag als Senior Strategisch Adviseur Planning voor het programma werven en de uitvoeringsprojecten. Het programma bestaat uit algemene taken en uitvoeringsactiviteiten. Dit zijn o.a. maatregelen ten behoeve van het weren van te zwaar verkeer, diverse onderzoekswerkzaamheden, het vervangen van walmuren (o.a. Oudegracht), het vervangen van kluismuren (o.a. Kromme Nieuwegracht, Drift, Plompetorengracht), het uitzetten van complexe aanbestedingen, het begeleiden voor het en/of het uitvoeren van het herstellen van kelders in het wervengebied.

Als Senior Strategisch Adviseur Planning zorg jij, door het coördineren van de activiteiten van de verschillende IPM rolhouders, dat de planning haalbaar gemaakt wordt. Steeds ben jij hierbij de betrouwbare sparringpartner voor het projectteam, zonder de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van activiteiten van ze over te nemen. Je bent in staat op meerdere manier de planning inzichtelijk te maken en het onderwerp ‘planning’ op de agenda te houden.

Je werkzaamheden bestaan onder andere uit:
• Je bent een sparringpartner voor en coördineert met de verschillende IPM rolhouders de activiteiten voor een haalbare planning;
• Je creëert de integrale planning. Hiervoor stem je af met de teamleden welke activiteiten benodigd zijn, de relaties tussen tijdsgebonden werkzaamheden en doorlooptijden
• Je geeft strategisch advies met betrekking tot de (interne & externe) processen die relevant zijn voor de voortgang van het project en programma;
• Je doorziet afhankelijkheden, conflicten, buffers in de planning,
• Je signaleert (proces)risico's en verwerkt effecten hiervan (beheersmaatregelen en gevolgen) in de planning en scenario’s;
• Je creëert én vergroot draagvlak bij teamleden door visualisaties/sessies/challenges, etc., zodat de planning daadwerkelijk bijdraagt aan de sturing van het project en programma;
• Je richt een standaard systeem en proces in om de planning frequent te monitoren op tijdsgebonden elementen, doorlooptijden, gesignaleerde afwijkingen en te actualiseren
• Je anticipeert op in- en externe factoren, communiceert hierover en verkent de mogelijkheden met het projectteam om een eventuele versnelling te realiseren;
• Je ontwikkelt rekenmodellen voor langetermijn programmering en doorrekenen scenario’s
• Je levert input vanuit de planning aan diverse rapportages.
• Je coacht en begeleidt Junior Planners;
• In samenspraak met de manager projectbeheersing draag je bij aan de verbetering van de planningsprocessen/systemen om als programma verder te professionaliseren;

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht:
Als Senior Strategisch Adviseur Planning heb je een haalbare integrale planning opgesteld en bewaakt, en strategisch bijgedragen aan de professionalisering van het programma.

Jij hebt/bent:
Je voelt je helemaal thuis in een dynamische omgeving en je bent in staat om hierin overzicht te houden. Daarnaast ben je iemand die analytisch sterk is, goed kan communiceren en goed met mensen kan omgaan. Je blijft effectief presteren onder tijdsdruk en je signaleert kansen en handelt ernaar. Je weet dat planning meer is dan een balkenschema.

Ook beschik jij over:

• HBO of WO werk en denkniveau in bijvoorbeeld civiele techniek, (technische) bedrijfskunde, planologie of bouwkunde;
• Minimaal 5 jaar ervaring met planning binnen een complexe stedelijke overheidsorganisatie, bij voorkeur ervaring in een IPM team;
• Ervaring met het werken aan monumentaal erfgoed
• Minimaal 3 jaar ervaring met het begeleiden en inrichten van planningsmanagement in een projectorganisatie;
• Een analytische blik en het talent om op een prettige manier invloed uit te oefenen op mensen en situaties;
• Een resultaatgerichte houding en de vaardigheid om stevige, persoonlijke relaties op te bouwen met onder meer projectteams, opdrachtgevers en vakgenoten;
• Je kunt goed communiceren en netwerken. Je denkt vernieuwend en ziet kansen waar ze liggen;
• Je kunt snel schakelen en je denkt altijd 3 stappen vooruit.
• Je hebt kennis van applicaties zoals MS Project en MS Visio

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Dit ben jij

  • Je voelt je helemaal thuis in een dynamische omgeving en je bent in staat
    om hierin overzicht te houden. Daarnaast ben je iemand die analytisch sterk
    is, goed kan communiceren en goed met mensen kan omgaan. Je blijft
    effectief presteren onder tijdsdruk en je signaleert kansen en handelt
    ernaar. Je weet dat planning meer is dan een balkenschema
  • Je hebt een opleiding in bijvoorbeeld civiele techniek, (technische)
    bedrijfskunde, planologie of bouwkunde
  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met planning binnen een complexe
    stedelijke overheidsorganisatie
  • Je hebt ervaring in een IPM team
  • Je hebt ervaring met het werken aan monumentaal erfgoed
  • Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met het begeleiden en inrichten van
    planningsmanagement in een projectorganisatie
  • Je hebt kennis van de applicatie MS Project

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback