Adviseur communicatie

Gemeente Terneuzen

  • Uitzenden
  • 16-06-2025
  • Zeeland
  • 24 uur
Logo van Gemeente Terneuzen
Nog 6 dagen

Dit ga je doen

Jouw communicatie maakt duurzame verandering zichtbaar én voelbaar!

Team Bestuur en Interne Zaken heeft ruimte voor een Adviseur communicatie!

De rijksoverheid werkt via een groot aantal programma’s en projecten aan de verduurzaming van de Nederlandse energievoorziening. Sommige energie-infrastructuurprojecten komen op het grondgebied van de gemeente Terneuzen. Deze initiatieven hebben impact op de omgeving. We vinden het belangrijk dat onze inwoners betrokken zijn bij de lopende rijksprocedures. Als Adviseur communicatie met aandachtsgebied Rijksenergieprojecten krijg jij deze unieke kans!

Jouw uitdaging

Als communicatieadviseur is geen dag hetzelfde. Jij hebt een scherp oog voor wat er speelt binnen onze gemeente en organisatie. Je weet anderen hierin mee te nemen. Ook ben je de drijvende kracht achter de communicatie bij projecten en complexe vraagstukken. Bestuurders, directie, management en (beleids)medewerkers adviseer je hierover. Je benut de kracht van (nieuwe) media en middelen om onze boodschap effectief over te brengen.

Wekelijks sluit je aan bij het intern overleg met de projectgroep en neem je deel aan externe overleggen met de Provincie Zeeland, het Rijk, diverse initiatiefnemers en Zeeuwse gemeenten zoals Borsele, Vlissingen en Sluis. Je geeft deskundig advies over Rijksprocedurestappen en communicatie- en participatieaanpakken van het Rijk. Daarnaast sta je in contact met de omgeving en informeer je inwoners en andere belanghebbenden hierover. Daarnaast neem je ze via de gemeentelijke communicatiekanalen mee in de mijlpalen en inspraakmogelijkheden.

Je ondersteunt actief bij gemeentelijke participatietrajecten, zoals het mee-organiseren van bijeenkomsten. Samen met de projectleider, een participatieadviseur en in de toekomst een programmamanager en een omgevingsmanager, werk je nauw samen met de projectgroep.

Hoe je dag er uit kan zien? ’s Ochtends zit je in overleg met de buurgemeente om te werken aan een gezamenlijk participatie- en communicatieplan voor het Rijk-Regiopakket. Voor de lunch mail je je input daarvoor naar het Rijk. Daarna heb je een digitaal overleg met de Provincie en enkele gemeenten. Tijdens dit overleg wissel je de stand van zaken uit en stem je planningen op elkaar af. Je stemt de laatste informatie over een nieuwe rijksprocedure af met het ministerie en legt de nieuwsbrief voor belanghebbenden intern voor aan de projectgroep. Met de participatieadviseur en de wijkcoördinator bespreek je de uitnodigingsbrief en het persbericht. Ook spreek je door wie wat doet voor de komende informatieavond. Tot slot beantwoord je enkele procesmails.

Specifiek:

  • Meedenken over het inkooptraject voor een participatiebureau
  • Opstellen van een draaiboek voor bijeenkomsten (incl. locatie, catering, beveiliging, badges)
  • Bijdragen aan de invulling van de Adviesgroep en verwerken van aanmeldingen, uitnodigingen en reminders
  • Beantwoorden van vragen over het traject, intern én extern
  • Coördineren van communicatie en afstemming met partners (provincie, Rijk, regio, gemeenten)
  • Redigeren en voorbereiden van teksten, presentaties, toespraken, nieuwsbrieven en persberichten
  • Nalezen van stukken, beoordelen van input en actief meedenken in het proces

Jouw team

Bij het taakveld Communicatie werken 7 enthousiaste collega’s. Wij zetten ons met veel enthousiasme in voor een professionele, effectieve en laagdrempelige communicatie richting onze inwoners, ondernemers en bezoekers. Ook adviseren en ondersteunen wij de vakafdelingen bij hun in- en externe communicatie. Een goede gesprekspartner zijn voor collega’s en externe partners, daar gaan we elke dag opnieuw voor.

Samen met de taakvelden Bestuurssecretariaat, Openbare Orde en Veiligheid, Inkoop, Wijkcontacten en Participatie, Bodedienst/Repro, Facilitaire Zaken en Juridische Zaken zijn wij het team Bestuur en Interne Zaken.

Bestuur en Interne Zaken valt onder de afdeling Middelen. De afdeling bestaat verder uit de teams I&A (Informatisering en Automatisering) Financiën en Personeelszaken.

Jouw eigenschappen en competenties

Je bent een ervaren adviseur die verantwoordelijk is voor het vertalen van complexe en maatschappelijke thema's naar concrete en resultaatgerichte communicatie. Je weet hoe het binnen een gemeente reilt en zeilt, of je maakt je dit snel eigen. Je pakt zaken snel en zelfstandig op en werkt integraal samen met diverse stakeholders. Verbinding zoeken en afstemmen gaan jou goed af, en je kunt je goed in andere mensen inleven. Daarnaast ben je accuraat, klant- en resultaatgericht, en flexibel. Als het nodig is, ben je bereid om incidenteel ’s avonds of in het weekend te werken.

Verder beschik je over:

  • Minimaal een afgeronde communicatieopleiding op hbo-niveau of vergelijkbaar;
  • Minimaal 3 jaar werkervaring in een adviseursrol zoals hierboven beschreven;
  • Bij voorkeur ervaring met werken in een politiek-bestuurlijke omgeving.
  • Affiniteit met burgerparticipatie en oog voor de belangen en gevoeligheden die bij grote veranderingen in de omgeving spelen.
  • Zeer goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden. Je communiceert helder op B1-niveau;

Procedure

  • Aanbieden kan tot dinsdag 13/05 09:00.
  • Startdatum is ZSM 2025
  • Reageer alleen als je GEEN vakantieplannen hebt. 
  • Er is tijdelijk per direct of op hele korte termijn een ondersteuner nodig, vanaf sept wordt er een interne kandidaat voor deze functie aangesteld. (deze opdracht kan uitlopen tot okt)
  • Tarief ; 90 excl btw.
  • Let op!
    • Bij voldoende aanbiedingen kan de werving eerder worden gesloten en kun je geen kandidaten meer aanbieden.
    • Alleen CV's in de Nederlandse taal worden in behandeling genomen.
    • Per leverancier mogen er max 2 kandidaten worden aangeboden
    • Tarief dient inclusief alle kosten te zijn, maar exclusief BTW
    • Elke leverancier dient in bezit te zijn van een bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Indien wenselijk kan dit ook afgesloten worden via OneStopSourcing tegen een kleine fee per gewerkte uur.
    • Elke leverancier dient een G-rekening te hebben.
  • CV's dienen voorzien te zijn van:
    • Korte motivatie
    • Beschikbaarheid
    • Mogelijke startdatum

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke upd

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!