Architect senior

Gemeente Amsterdam

  • Uitzenden
  • 03-07-2025
  • Noord-Holland
  • 32 uur
Logo van Gemeente Amsterdam
2 maanden
WO
Nog 5 dagen

Dit ga je doen

Opdrachtomschrijving
Amsterdam staat voor grote maatschappelijke en digitale uitdagingen. Hoe zorgen we voor een moderne, toekomstbestendige en beheersbare IT-infrastructuur? Om deze uitdagingen aan te gaan, hebben we jouw expertise als Solution Architect nodig voor de directie Dienstverlening en het domein Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH)
 
Als Solution Architect (senior) werk je aan het vertalen van kaders, ambities en principes naar concrete oplossingsarchitecturen voor opgaven of projecten binnen jouw directie. Je ondersteunt bij het maken van verantwoorde keuzes op het gebied van processen, gegevens, applicaties en techniek, en zorgt voor aansluiting op en bijdragen voor de cluster domein- en concernarchitectuur.

In samenwerking met de Business Lead, i-Lead en directie definieer je de strategische richting en benodigde informatievoorziening die aansluit bij de behoeften van onze inwoners en/of medewerkers. Dit betekent in de praktijk, bijvoorbeeld voor……

Directie Dienstverlening
Dienstverlening is binnen de gemeente Amsterdam de plek waar de expertise over het contact met de burger geborgd is. De medewerkers van Dienstverlening leveren producten en diensten aan burgers en ondernemers via de balie, telefoon en online (o.a. via SalesForce en de Amsterdam App).

Als Solution Architect draag je binnen deze directie bij aan de verdere digitalisering van de directie Dienstverlening met daarbij een belangrijke focus op het onderwerp klantinteracties en applicatie integratie (Enable U).

Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH)
De gemeente Amsterdam voert een breed scala aan vergunningverlening, toezicht en handhavingstaken (VTH-taken) uit. Het uitvoeren van deze VTH-taken draagt bij aan een aan een veilige, duurzame, leefbare en gezonde fysieke leefomgeving voor Amsterdammers. Het domein VTH houdt zich onder andere bezig met activiteiten die invloed hebben op de fysieke leefomgeving, zoals bouwen en bedrijvigheid.
Naast bovenstaande is een belangrijke taak van het VTH-domein het bijhouden van de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)

Als Solution Architect draag je binnen dit domein bij aan de verdere digitalisering van de het domein.

Door jouw inzet dragen we bij aan het realiseren van een slimme stad waar inwoners efficiënt en gemakkelijk toegang hebben tot gemeentelijke diensten.

Werkzaamheden
Je werkt mee aan het definiëren van requirements voor oplossingen die uitbesteed worden; 
Je geeft richting aan de realisatieteams in een ART/project voor oplossingen die zelf ontwikkeld worden; 
Je borgt dat oplossingen voldoen aan de Solution Architectuur;
In geval van agile voortbrenging; definieer je enabler features voor de architectural runway en stemt af over business features; 
Je werkt samen met de architecten in de vakgroep om het werken onder architectuur organisatie breed te versterken. 
Je werkt samen met de projectleider, Realisatie teams, Domein architect business, IT architecten, security en privacy adviseurs etc. 
Je hebt overleg met de I-lead hoe je data-gedreven werken kunt inzetten om integrale dienstverlening te realiseren
Je analyseert de aanbestedingskalender van het portfolio om tijdig kansen voor architectuurverbeteringen te identificeren.
Je beoordeelt of een gekozen oplossing voor een aanbesteding binnen de gemeentelijke architectuurkaders past. 

Dit ben jij

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring
    als Solution Architect, Informatiearchitect of Technisch Architect binnen
    een complexe organisatie of grootstedelijke context.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar
    aantoonbare kennis van en ervaring met architectuurmethodieken en
    raamwerken zoals bijvoorbeeld TOGAF, ArchiMate, NORA, GEMMA, Common Ground.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar
    aantoonbare kennis van en ervaring met Agile werkmethoden in een complexe
    omgeving. Bijvoorbeeld met een raamwerk als SAFe (Scaled Agile Framework).
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar
    aantoonbare ervaring met digitale transformatie en modernisering van
    applicatielandschappen en infrastructuur.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar
    aantoonbare kennis van IT-oplossingen, integraties en Cloud technologieën
    (Azure).
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over
    een wo werk- en denkniveau.
  • De aangeboden kandidaat heeft een opleiding op het
    gebied van enterprise architectuur.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring in
    verschillende rollen, zoals bedrijfsanalist en informatieanalist,
    bedrijfsarchitect, informatiearchitect, solution architect, product owner,
    projectmanager, implementatiemanager.
  • De aangeboden kandidaat is bekend met de organisatie en
    werkwijze voor informatievoorziening binnen de gemeente Amsterdam.
  • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis en
    ervaring met TOGAF, BIZBOK, GEA, Agile/Scrum IT/SAFe en software
    ontwikkeling.

Sebastiaan Melief

Recruitment Consultant

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke upd

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!