Coördinator vluchtelingen en nieuwkomers

Gemeente Zeist

  • Uitzenden
  • 01-07-2025
  • Utrecht
  • 18 uur
Logo van Gemeente Zeist
€3.602 — €5.313 / maand
5 maanden
HBO - WO
Laatste dag

Dit ga je doen

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Zeist mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Zeist. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”

Organisatie
De gemeente Zeist is een moderne werkgever met medewerkers die betrokken en vooral zichzelf zijn. We werken op basis van onze kernwaarden ‘vertrouwen, kracht en nabijheid’. De werksfeer is open en prettig en onze cultuur is informeel. Met zo’n 400 collega’s werken we voor en met ongeveer 67.000 inwoners. Daardoor is het niet te massaal, zijn de lijnen kort en de mogelijkheden groot. Als organisatie willen we op de hoogte zijn van wat er in de samenleving speelt en daar flexibel op inspelen. We juichen het toe als je daaraan je eigen perspectief en waarde toevoegt en verwelkomen dus iedereen met de juiste ervaring en eigenschappen voor de functie. Waar je wieg ook heeft gestaan, wat ook je achtergrond, levensstijl of geloof is, of je nou topsporter bent of een beperking hebt, of allebei, als je je herkent in het profiel, solliciteer!    

In Zeist werk je vanuit je eigen verantwoordelijkheid en word je ondersteund door de organisatie, zodat je als mens en als professional blijft groeien. We zijn niet op zoek naar een perfecte medewerker, maar iemand die zijn kwaliteiten, rafelrandjes én zelfkennis wil inzetten om met humor en lef uitdagingen te lijf te gaan.   

Opdracht
Als praktische verbinder vluchtelingen en nieuwkomers ben je de spin in het web als het gaat om opvang van vluchtelingen en integratie van nieuwkomers in Zeist. Je bent in de uitvoering eerste aanspreekpunt voor partijen zoals het COA, Vluchtelingenwerk, welzijnsinstelling Meander Omnium, de regionale sociale dienst en collega’s binnen Zeist. Daarnaast ben je een belangrijke sparringspartner voor de opgavemanager vluchtelingen en nieuwkomers en zo breng jij beleid en uitvoering dichter bij elkaar.

In Zeist vangen we momenteel zo’n 750 vluchtelingen op. We vinden het belangrijk om mensen die huis en haard hebben verlaten op een veilige en rustige plek op te vangen. We hebben verschillende soorten opvanglocaties. De gemeente is verantwoordelijk voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne, verspreid over een aantal locaties. Daarnaast hebben we een Nidos locatie voor alleenstaande minderjarige vluchtelingen en hebben we ook een azc Kamp van Zeist van het COA. Het COA is verantwoordelijk voor het dagelijkse reilen en zeilen op de locaties, maar jij bent de verbinder vanuit de gemeente. Bijvoorbeeld richting omwonenden, partnerorganisaties en interne collega’s van onderwijs, gezondheid en veiligheid. Jij ziet en hoort goed wat er nodig is, waar de behoeftes liggen en legt de verantwoordelijkheid waar die hoort. Jij signaleert, coördineert en je brengt het verder.

Naast de opvang komt jaarlijks een groep van ongeveer 100 nieuwkomers in Zeist wonen. We vinden het belangrijk dat deze nieuwe Zeistenaren zich snel thuis voelen, de weg leren kennen en starten met hun inburgering en integratie. De Regionale Sociale Dienst (RSD) en Vluchtelingenwerk hebben hier een belangrijke rol in naast een aantal andere lokale partijen en (vrijwilligers)initiatieven. Vanuit de gemeente verbindt jij deze lokale en regionale partijen, versterkt de onderlinge samenwerking, pakt dingen vast als het nodig is en laat het niet los tot het geregeld is. Je werkt samen met de andere coordinator en jullie verdelen onderling het werk en de taken. Binnen de gemeente trek je nauw op met de opgavemanager vluchtelingen en nieuwkomers en bouw je samen aan de doorontwikkeling van de opgave vluchtelingen en nieuwkomers. 

Je hebt een hbo werk- en denkniveau, je kunt goed coördineren, je hebt een hands-on mentaliteit en bij voorkeur ervaring in een omgeving met nieuwkomers of vluchtelingen.

Je bent vanuit de gemeente de ogen en oren op de verschillende locatie en voorziet de betrokken collega’s in het gemeentehuis van advies. Met al deze partijen en collega’s bouw jij een goede samenwerking op. Je takenpakket blijft in ontwikkeling en beweegt zich mee met de landelijke en lokale ontwikkeling/ wensen. Maar daar krijg jij juist energie van!

Verder ben je een benaderbare persoonlijkheid, en een energieke verbinder die zich goed in diverse netwerken begeeft. Je kunt meeveren en tegengas geven, waarbij je staat voor je mening maar niet star wordt. Je opereert zelfstandig maar begeeft je ook gemakkelijk in gezelschappen en zoekt de samenwerking op. Tot slot, je weet hectiek altijd naar waarde te relativeren en te vertalen naar concrete korte of lange termijn acties en verbeteringen.

Dit ben jij

  • Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als
    Coördinator vluchtelingen en nieuwkomers binnen een gemeentelijke
    instelling
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar op het
    gebied van begeleiding en ondersteuning van vluchtelingen en statushouders
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als
    Coördinator vluchtelingen en nieuwkomers binnen een gemeentelijke
    instelling
  • Aantoonbare werkervaring met het samenwerken met lokale partijen en
    (vrijwilligers)initiatieven (maak)
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met
    organiseren van bijeenkomsten binnen het sociaal domein van een
    gemeentelijke instelling ;

Rosa Wijsmuller

Operations Consultant

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke upd

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!