Fiscalist

Gemeente Heerenveen

  • Uitzenden
  • 14-07-2025
  • Friesland
  • 8 uur
Logo van Gemeente Heerenveen
3 maanden
Nog 4 dagen

Dit ga je doen

Binnen de Gemeente Heerenveen is het Team Financiën verantwoordelijk is voor het opstellen van financieel beleid en strategisch adviseren als ook het ondersteunen van de organisatie op het gebied van financiën en de P&C-cyclus waarbij de focus ligt op financieel gezond, de basis op orde, service en continuïteit. 

Als Team wensen we een onderzoek te laten verrichten naar alle ingeboekte facturen in relatie tot de btw-hoedanigheden over de jaren 2023 en 2024. We wensen dat onderzocht wordt of het juiste Btw-regime is toegepast.

Een gemeente heeft voor de heffing van btw drie hoedanigheden. 

1. Gemeente handelt als overheid. Gemeente factureert geen btw en kan btw op kosten compenseren bij het btw-compensatiefonds tenzij een uitsluiting van het recht op compensatie geldt. 

2. Gemeente handelt als btw-ondernemer. Prestaties van gemeente zijn belast of vrijgesteld van de heffing van btw. Als prestatie is belast met btw dan kan gemeente btw op de kosten aftrekken op de btw-aangifte (geen compensatie bij het btw-compensatiefonds).  Is prestatie vrijgesteld dan is btw een kostenpost. 

3. Gemeente handelt niet als btw-ondernemer en niet als overheid. Compensatie van btw tenzij een uitsluiting van het recht op compensatie van btw geldt.

De resultaten van dit onderzoek wordt vastgelegd in een rapportage en wordt voorzien van een bijbehorend auditfile, welke zo is uitgewerkt dat de correcties kunnen worden verwerkt. 

Na afloop van dit onderzoek moeten nog suppleties worden uitgevoerd en dient de aanvraag afgestemd te worden met de belastingdienst, waarbij ondersteuning en aanwezigheid wordt verwacht van de aanbieder.

Voor de jaren 2019-2022 is reeds onderzoek uitgevoerd maar moeten deze nog gesuppleerd worden en moet een aanvraag ingediend en afgestemd worden met de belastingdienst. Ook deze afstemming gebeurt met ondersteuning en in aanwezigheid van de aanbieder. Eventuele vervolgacties uit dit onderzoek worden door de aanbieder opgevolgd en hierover worden aan de opdrachtgever adviezen gegeven aan de opdrachtgever door middel van de eerdergenoemde auditfile.

De gehele opdracht omvangt 100-120 uren. De uitvoerder kan zelf bepalen hoe hij/zij deze uren in wil vullen per week.

Dit ben jij

  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring bij gemeentelijke
    organisaties
  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als fiscalist
  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring in het afstemmen met de
    Belastingdienst
  • De kandidaat heeft kennis en ervaring met Key2financien

Rosa Wijsmuller

Operations Consultant

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke upd

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!