Informatie Analist MijnServices

VNG Realisatie

  • Uitzenden
  • 11-07-2025
  • Zuid-Holland
Logo van VNG Realisatie
35 maanden
HBO
Nog 2 dagen

Dit ga je doen

Omnichannel heeft als doel gemeenten voor te bereiden op een basisniveau van digitale
dienstverlening, met de mogelijkheid om door te groeien naar een hoger niveau van uitvoering. De
focus ligt op het ontwikkelen van naadloze, gebruikersvriendelijke digitale kanalen die proactief en
transparant zijn. Uitgebreidere informatie is te vinden op www.vng.nl/omnichannel
Dit project richt zich op het versterken van proactieve en transparante overheidsdiensten. Binnen
Omnichannel zijn inmiddels onderstaande Services ontwikkeld
MijnZaken is een Track & trace-service waar inwoners en medewerkers aanvragen kunnen
volgen.
• Voor inwoners: biedt transparantie en efficiëntie door real-time statusinformatie aan te
bieden over een product of dienst.
• Voor de gemeente: efficiëntere werkprocessen, minder tijd kwijt aan onnodig contacten en
statusvragen en dus meer tijd voor kwalitatief persoonlijk contact, een hogere waardering
van je dienstverlening.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 4/10
MijnBerichten biedt de mogelijkheid om informatieve berichten of meldingen te versturen aan
inwoners. Bijvoorbeeld over een taak die nog uitgevoerd moet worden of over een genomen
besluit. Dit werkt hetzelfde als de berichtenbox van MijnOverheid.

Notificatieservice is een service, die ervoor zorgt dat inwoners een notificatie ontvangen als er
een nieuw bericht of een nieuwe taak voor ze klaar staat. Ook ontvangt de inwoner een notificatie
als er contact is geweest tussen de inwoner en gemeente. Met deze service integreert u de
vereisten van de Wet modernisering bestuurlijk elektronisch verkeer (Wmebv).

MijnTaken stelt inwoners in staat direct zelf zaken regelen te bij de gemeente. Deze service laat
acties zien die nog door een inwoner of een medewerker moeten worden uitgevoerd. Inwoners
kunnen hier bijvoorbeeld extra gegevens aanleveren voor een lopende zaak of een betaling doen.

MijnContactmomenten geeft een overzicht van contactmomenten tussen gemeenten en inwoner.

MijnProfiel service biedt de mogelijkheid om onder andere persoonlijke voorkeuren voor contact
met overheidsorganisaties te beheren. Denk bijvoorbeeld aan kanaalvoorkeuren van de inwoner.
Willen ze digitaal of per brief op de hoogte worden gehouden van lopende zaken bij de gemeente?

MijnProducten biedt de inwoner een overzicht van aangevraagde producten en diensten bij de
overheidsorganisatie. Hierin verschijnt bijvoorbeeld zijn vergunning, zodra deze is goedgekeurd.
Deze service is dit jaar in ontwikkeling.

In MijnDossier komen bovenstaande Service samen en bieden we een concept waarbinnen in
ieder geval bovenstaande Services ook leven.

Omschrijving van de opdracht
Als Informatieanalist/modelleur speel je een cruciale rol in de verbetering van de digitale
dienstverlening voor gemeenten binnen het Dienstverleningsdomein. Je start binnen Omnichannel
bij het project Digitaal Dossier Overheidsbrede Dienstverlening en draagt ook bij een het lopende
project MijnServices. Deze projecten richten zich op proactieve en transparante
overheidsdiensten.

Omnichannel heeft als doel gemeenten voor te bereiden op een basisniveau van digitale
dienstverlening, met de mogelijkheid om door te groeien naar een hoger niveau van uitvoering. De
focus ligt op het ontwikkelen van naadloze, gebruikersvriendelijke digitale kanalen die proactief en
transparant zijn.

In jouw rol als informatieanalist ben je mede-verantwoordelijk voor de ontwerpen en documentatie
van de informatiemodellen onderliggend aan de generieke digitale services die worden gebruikt
voor de interactie tussen de overheid en burgers of ondernemers. Je werkt nauw samen met een
team van diverse specialisten, waaronder het NL Design System (NLDS) kernteam, UX-designers,
architecten, privacy- en securityexperts, en leveranciers. Daarnaast draag je bij aan de borging
van MijnServices op gemeentelijk niveau en is ons doel bij te dragen aan de landelijke
Overheidsbrede Interactie Services met als bovenliggend doel de ontwikkeling van een uniforme
en consistente gebruikerservaring voor gemeentelijke digitale diensten binnen de NL Design
System architectuur. Jouw werk draagt bij aan de adoptie van de MijnServices door leveranciers,
omdat de gedocumenteerde basis robuuster, completer en leesbaarder is. Goede
informatieanalyse en informatiemodellering is de basis van alle dienstverlening. Zonder duidelijk
conceptueel informatiemodel, geen duidelijk logisch informatiemodel, geen gestandaardiseerde
API’s, geen standaard Services en ook geen één overheidsbeleving.

Vereniging van Nederlandse Gemeenten 5/10
Wij bieden je de kans om deel uit te maken van een dynamisch team waarin je samenwerkt met
collega's van VNG Realisatie, het NL Design System kernteam en gemeentelijke leveranciers. Je
draagt bij aan de ontwikkeling van innovatieve en schaalbare softwarecomponenten (templates en
patronen) die breed toepasbaar zijn binnen gemeenten met als doel ook door Rijksoverheden en
Uitvoeringsorganisaties geadopteerd te worden.

Meer weten over het programma? Bekijk de details op www.vng.nl/omnichannel

  • Uitwerken van de informatie objecten van de bestaande MijnServices uit het Logisch
    Informatiemodel van onze Entreprise Architect.
  • Aanleveren van de informatiemodellen aan het Gemeentelijke GegevensModel, zodat
    deze daarin opgenomen kunnen worden.
  • Analyse van bestaande bronnen ten behoeve van de nieuw te modelleren concepten voor
    het Dossier (wordt aangeleverd vanuit het project, deelnemende gemeenten en
    leveranciers).
  • Opstellen van het informatie object en bijbehorende attribuutsoorten van MijnDossier.
  • Organiseren, plannen en faciliteren workshops om feedback op te halen over de
    uitgewerkte informatiemodellen.
  • Deelname aan een werkgroep van developers, architecten en specialisten van de VNG,
    G4, Dimpact, OWC afstemming t.b.v. het ophalen van feedback en teruggeven van
    voortgang.
  • Deelname aan fieldlabs Common Ground en Omnichannel.

    Vereniging van Nederlandse Gemeenten 6/10
    Concrete werkzaamheden als informatieanalist/modelleur

  • Analyseren en begrijpen van de business behoefte en deze vertalen naar
    informatiemodellen.
  • Uitwerken van de informatie objecten en attribuutsoorten van nieuwe MijnServices.
  • Het onderhouden van de opgestelde informatie modellen voor de MijnServices gedurende
    de looptijd van het project.
  • Zorgdragen voor een goede overdracht van de informatiemodellen naar de
    beheerorganisatie van VNG Realisatie.
  • Samenwerken met andere informatieanalisten/modelleurs om te zorgen dat de
    informatiemodellen op elkaar aansluiten.
  • Communicatie van gerelateerde concepten en uitwerkingen naar diverse stakeholders.
  • Vastleggen van de informatie objecten en attribuusoorten in de applicatie Sparx Enterprise
    Architect conform de Metamodel voor Informatiemodellering (MIM) standaard.

Dit ben jij

  • HBO werk -en denkniveau en minimaal een afgeronde opleiding op het gebied
    van
  • Computer Science, Information Science of gerelateerde opleidingen
  • Minimaal drie jaar werkervaring met Sparx Enterprise Architect voor het
    opstellen en documenteren van informatiemodellen
  • Minimaal 3 jaar werkervaring met gemeentelijke informatiemodellen RSGB,
    RGBZ en imZTC
  • Minimaal 3 jaar ervaring met de methodieken MIM
  • Met werken met informatie modellen conform landelijke
    MIM-standaarden
  • Met Sparx Enterprise Architect voor het opstellen en
    documenteren van informatiemodellen

Dennis Hordijk

Recruitment Consultant

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke upd

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!