Inhuur Projectleider Klimaatadaptatie

Hoogheemraadschap van Delfland

  • Uitzenden
  • 21-07-2025
  • Zuid-Holland
  • 24 uur
Logo van Hoogheemraadschap van Delfland
5 maanden
HBO
Nog 17 dagen

Dit ga je doen

Het Hoogheemraadschap van Delfland streeft naar een water robuuste en
klimaatbestendige regio in 2050. Delfland zorgt al ruim 700 jaar voor het waterbeheer in
Delfland: droge voeten, voldoende en schoon water en gezuiverd afvalwater. Maar het
klimaat verandert. De recent gepubliceerde KNMI’23 scenario’s laten zien dat dit sneller
en extremer gaat dan eerder gedacht. We incorporeren klimaatverandering in onze taken
en zetten ons in op het vergroten van onze weerbaarheid en de veerkracht van ons
watersysteem. Dit vraagt om samenwerking met gebiedspartners, continu leren en
verbeteren en de durf om te veranderen.

Het mee kunnen groeien van het watersysteem met klimaatverandering in stedelijk
gebied is beperkt. De oplossing hiervoor ligt voor een deel buiten het watersysteem,
namelijk in het vasthouden van water en het vertragen van de afvoer richting het
oppervlaktewater. Dit betekent dat er juist ook gezocht moet naar oplossingen in de
openbare ruimte (i.c. het publieke domein (gemeenten)) en het private domein
(perceeleigenaren). Anderzijds heeft klimaatverandering gevolgen voor het functioneren
van rioolstelsels en de openbare ruimte. Rioolstelsels krijgen steeds meer zware buien te
verwerken waarop ze niet zijn uitgelegd, waardoor allerlei problemen ontstaan. Het
zogenaamd ‘afkoppelen van verhard oppervlak’ kan hierbij een oplossing vormen. Indien
het afkoppelen wordt gecombineerd met het vasthouden van water biedt dit tevens
voordelen voor het watersysteem.
Het spreekt voor zich dat samenwerking met onze gebiedspartners, zoals gemeenten,
woningbouwcorporaties, andere bedrijven en (maatschappelijke) instellingen
noodzakelijk is om het watersysteem mee te laten groeien met de klimaatverandering en
om afkoppelen te versnellen.

De kansen voor het klimaatbestendig inrichten van de leefomgeving worden groter
naarmate de (water)opgaven verbonden worden met andere maatschappelijke thema’s
en ontwikkelingen, en zoveel mogelijk wordt ingespeeld op (meekoppel)kansen die zich
voordoen vanuit deze ontwikkelingen of lopende (her)inrichtingstrajecten of (groot)
onderhoud. Zo kan de gemeente – vanuit haar zorgplicht voor de inzameling (en het
transport van) hemelwater en haar verantwoordelijkheid voor het voorkomen van ‘water
op straat’ – bij rioolvervanging maatregelen treffen waarmee het water wordt
vastgehouden (niet in het riool komt), zodat wateroverlast vanuit de riolering, maar ook
vanuit het watersysteem, kan worden voorkomen. Om het vasthouden van hemelwater
te versnellen is het ritme van rioolvervanging echter onvoldoende. Het meekoppelen met
tussentijds wegonderhoud biedt reële kansen om het anders omgaan met hemelwater te
versnellen. Ook woningbouwcorporaties kunnen met de (tussentijdse) renovatie van hun
complexen of herinrichting van buitenterreinen maatregelen treffen waarmee het water
wordt vastgehouden.

Eén van de bestuurlijke doelen van het Hoogheemraadschap van Delfland is dat de regio
in 2050 water robuust en klimaatbestendig is. In het programma ‘Klimaatadaptatie’ is dit
uitgewerkt in een aantal operationele doelen, die zich ondermeer richten op het
vergroten van het waterbergend vermogen en het vertragen van de afvoer richting
oppervlaktewater. Binnen het programma worden concrete acties in gang gezet die
zorgen voor versnelling en opschaling van de uitvoering. Door meer neerslag vast te
houden op de plek waar het valt, verkleinen we de kans op wateroverlast en verminderen
we de afvoer naar buitenwater. Daarmee verbeteren we ook de balans tussen
watervraag- en aanbod en zijn we beter voorbereid op de forse uitdagingen die
klimaatverandering met zich meebrengt.
Ook binnen het programma ‘Transitie Waterketen 2050’ wordt gewerkt aan een andere
omgang met neerslag. Deze is vooral gericht op het verminderen van de hoeveelheid
hemelwater op de afvalwaterzuivering, door dit af te koppelen van de riolering. Het
‘versnellen van afkoppelen’ is één van de operationele doelen van dit programma.
Momenteel is in samenwerking met de gemeente Vlaardingen een pilotonderzoek in
uitvoering waarin wordt onderzocht hoe afkoppelen kan worden versneld, c.q. wat
barrières zijn om het afkoppelen te kunnen versnellen.
Je gaat aan de slag als projectleider klimaatadaptatie en gebruikt je kennis en ervaring
op het gebied van beheer en inrichting van de (openbare) ruimte en
stakeholdermanagement om de genoemde doelen van Delfland te realiseren. Jij ziet
mogelijkheden en oplossingen buiten het watersysteem en weet partijen zodanig te
beïnvloeden dat zij versneld aan de slag gaan met vasthouden en afkoppelen. Zo nodig
help je hen hierbij door het ontwikkelen van beleidskaders en/of instrumenten en/of het
wegnemen van barrières en het creëren van juiste condities. Je maakt concrete
afspraken met partijen zodat de gewenste versnelling plaatsvindt. Daarnaast ga je aan
de slag om – mede op basis van de uitkomsten van het pilotonderzoek Vlaardingen – een
werkproces in te richten om het afkoppelen ‘waterschapsbreed’ te versnellen. Daarbij leg
je de link met de (uitvoering van de) ‘Toekomstgerichte Wateroverlastplannen’, die in het
kader van de langetermijnstrategie voorkomen wateroverlast de komende jaren voor het
gehele gebied worden opgesteld.

Wat ga jij doen:
– Je zet jouw ervaring en kwaliteiten in om concrete samenwerkingsafspraken te maken
met gemeenten en woningbouwcorporaties over de realisatie van klimaatadaptieve
maatregelen en het versnellen van afkoppelen, en legt deze zo nodig vast in
samenwerkingsovereenkomsten.
– Jij brengt processen in kaart zodat duidelijk wordt hoe wij onze gebiedspartners
(gemeenten en woningbouwcorporaties) kunnen helpen bij de gewenste versnelling, en
voert acties uit die hieraan bijdragen.
– Je verbindt de Delflandse belangen aan de belangen van gemeenten en
woningbouwcorporaties en versterkt daardoor de uitvoeringskracht.
– Je levert vanuit je kennis en ervaring een bijdrage aan het project ‘Versnellen
vasthouden’, waarin 3 pilots worden uitgevoerd.
– Je ontwikkelt een werkproces ‘Versnellen Afkoppelen’ als vervolg op het pilotonderzoek
‘Versnellen Afkoppelen Vlaardingen’. Dit werkproces koppel je indien mogelijk aan het
werkproces ‘Toekomstgerichte Wateroverlastplannen’.
– Je bent in staat om zelfstandig en proactief vraagstukken op te pakken, en kansen en
risico’s helder in kaart te brengen.

Let op: Vóór aanvang start opdracht dien je in het bezit te zijn van een VOG. Deze kan
eenmalig gedeclareerd worden.

Dit ben jij

  • Aangetoonde HBO werk- en denkniveau • Minimaal 3 jaar aantoonbare
    werkervaring als projectleider bij projecten op het gebied van beheer en
    inrichting van de openbare ruimte • Minimaal 3 jaar aantoonbare
    werkervaring met stakeholdermanagement op gebied van ruimtelijke ordening
    en/of ruimtelijke planvorming • De kandidaat betreft geen ZZP’er
  • Aantoonbare kennis of werkervaring op het gebied van ruimtelijke
    planvorming(processen)
  • Aantoonbare werkervaring bij een overheidsinstantie
  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van (strategisch
    omgevingsmanagement)
  • Prijs- kwaliteitverhouding
  • Methodiek Gunning vindt plaats aan de Inschrijver die voldoet aan de in
    de Offerteaanvraag voor de specifieke Opdracht gestelde eisen èn de
    Inschrijving met de beste prijs/kwaliteitverhouding heeft ingediend.
    Delfland beoordeelt in drie (3) stappen: Stap 1: Is de Offerte compleet en
    voldoet de Offerte aan gestelde eisen De Offerte moet volledig voldoen aan
    de gestelde eisen zoals vermeld in deze Offerteaanvraag en de
    onvoorwaardelijke acceptatie van de conceptovereenkomsten en de AWVODI-
  • Stap 2: Beoordeling Offerte op basis van gunningcriteria Delfland checkt
    van de drie (3) hoogst scorende Offertes of de in het systeem ingevulde
    gegevens (eisen en wensen) inhoudelijk matchen met de inhoud van het CV.
    Indien blijkt dat de aangeboden kandidaat en/of de Inschrijver niet aan de
    eisen voldoet, wordt de offerte terzijde gelegd. Per eis kan er een korte
    toelichting worden gegeven waaruit blijkt dat de kandidaat voldoet aan de
    gestelde eis. De nummer vier (4) uit de ranking wordt dan meegenomen in de
    beoordeling. Indien blijkt dat het door Mercell aantal toebedeelde punten
    op de gunningcriteria naar het oordeel van de beoordelingscommissie op
    basis van het CV anders behoren te zijn, wordt het aantal toebedeelde
    punten aangepast op de onderdelen waar de mismatch werd vastgesteld. Alsdan
    wordt een nieuwe ranking gemaakt. Zodra de ranking opnieuw gecheckt en
    akkoord bevonden is, krijgen alle Inschrijvers bericht over hun voorlopige
    status: uitgenodigd voor een matchgesprek of niet uitgenodigd. In deze fase
    doet Delfland geen verdere/nadere mededelingen. De drie (3) Inschrijvers
    die na de check, mogelijke nieuwe ranking en opnieuw check het hoogste
    scoren worden uitgenodigd voor een matchgesprek.
    plaats op de datum zoals gemeld in de planning in paragraaf 1.5. Stap 3:
    Matchgesprekken Derde en laatste onderdeel van het beoordelingsproces is
    een matchgesprek met de door Inschrijver voorgestelde kandidaat van
    ongeveer

Erik Visser

Marketing Consultant

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke upd

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!