Programmamanager Uitvoeringskracht en arbeidsmarktkrapte

VNG Realisatie

  • Uitzenden
  • 14-07-2025
  • Zuid-Holland
  • 36 uur
Logo van VNG Realisatie
5 maanden
WO
Nog 3 dagen

Dit ga je doen

De opdracht voor de programmamanager bestaat uit drie hoofdactiviteiten:
1. Borgen van de resultaten en inzichten vanuit het programma Focus op Uitvoering. De
activiteiten en resultaten op het gebied van uitvoerbaarheid dienen in nauwe
verbinding met het Kenniscentrum Analyse in lijnactiviteiten te worden belegd. De
resultaten voor het versterken van het inwonersperspectief worden afgerond en actief
gedeeld bij het Platform Sociaal Domein en Werk aan Uitvoering (WaU).
2. Stroomlijnen van de activiteiten vanuit de pilots Uitvoeringskracht en het driejarig
programma Arbeidsmarktkrapte (2024-2026) om gemeenten te ondersteunen en
strategieën te ontwikkelen om de effecten van arbeidsmarktkrapte structureel aan te
pakken. Dit moet resulteren in een gemeentebrede vervolgaanpak voor de periode
2026-2030, waaraan vervolgens invulling moet worden gegeven.
3. Vormgeven en onderhouden van het stakeholdermanagement met gemeentelijke
stakeholders via de governance van de VNG, in nauwe samenwerking met koepels en
vakverenigingen en met stakeholders bij het Rijk.

  • Sturen op programmateam, -resultaten en -budget, inclusief
    subsidieverantwoordingen.
  • Organiseren van de borging en inbedding in de VNG-organisatie van inhoudelijke en
    organisatorische activiteiten en resultaten van Focus op Uitvoering op het gebied van
    uitvoerbaarheid, inwonersperspectief en uitvoeringskracht.
  • Zorgen voor nauwe samenwerking binnen het kernteam Uitvoeringskracht en
    arbeidsmarktkrapte in de VNG op het thema arbeidsmarktkrapte (i.s.m. Team
    Arbeidszaken), innovatie (i.s.m. Kenniscentrum Innovatie) en op de
    beleidsvernieuwing (i.s.m. Beleidsdirecties VNG).
  • Opstellen en laten vaststellen in de ALV van een vervolgaanpak voor het programma
    Uitvoeringskracht en arbeidsmarktkrapte
  • Uitvoeren van pilots en opschalingsinitiatieven en andere werkende initiatieven met
    gemeenten, koepels- en vakverenigingen voor het lokaal en regionaal beproeven van
    werkende oplossingen tegen arbeidsmarktkrapte op het gebied van dienstverlening,
    innovatie en arbeidsmarkt, inclusief bijbehorende communicatie
  • Leggen van wederzijdse verbindingen tussen Werk aan Uitvoering (WaU) en diverse
    ontwikkelingen binnen VNG en gemeenten op gebied van dienstverlening,
    uitvoerbaarheid, uitvoeringskracht, schaarste en digitalisering, inclusief het leveren
    van inbreng, advies en annotaties voor Doorbraakteams, ACPD en MCPD.
  • Strategisch stakeholdermanagement, waaronder het onderhouden van contacten met
    gemeentelijke stakeholders (bestuurlijk via het College van Dienstverleningszaken, en
    diversie Commissies, en (top)ambtelijk zoals via VGS, VDP, FAMO, CIO-Beraad,
    NVVB, A&O fonds Gemeenten, Divosa etc.) en met stakeholders bij het Rijk
    (programmateam WaU en relevante departementen).

    Vereniging van Nederlandse Gemeenten 5/9

Dit ben jij

  • Afgeronde WO-opleiding in bestuurs-, bedrijfs-, of organisatiekunde en
    minimaal WO werk- en denkniveau
  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring als programma-/projectmanager
    én/of strategisch adviseur in de uitvoeringspraktijk van de (gemeentelijke)
    overheid
  • Minimaal 5 jaar kennis van en ervaring met complexe veranderopgaven op het
    gebied van dienstverlening, uitvoering en arbeidsmarkt binnen de
    (gemeentelijke) overheid
  • Minimaal 5 jaar ervaring met faciliteren van het bereiken van resultaten in
    de uitvoeringspraktijk waarbij verschillende bestuurslagen moesten
    samenwerken
  • Vereniging van Nederlandse Gemeenten 6/
  • Recente werkervaring als programmamanager, projectleider, of strategisch
    adviseur op het gebied van gemeentebrede of interbestuurlijke
    ontwikkelingen (hierbij wordt uitsluitend gekeken naar ervaringen opgedaan
    in de afgelopen 15 jaar blijkend uit het cv)
  • Aantoonbare werkervaring als leidinggevende van samengestelde teams van
    professionals op WO- niveau vanuit verschillende disciplines en/of
    vaardigheden en motivatiebrief)
  • Aantoonbare kennis en ervaring met op het gebied van dienstverlening,
    digitale overheid/innovatie en arbeidsmarktstrategie. (hierbij wordt
    uitsluitend gekeken naar ervaringen opgedaan in de afgelopen 15 jaar
    blijkend uit het cv) Geen werkervaring = 0 punten
  • Aantoonbaar actueel netwerk bij gemeenten én Rijksoverheid op gebied van
    dienstverlening, uitvoering, arbeidsmarkt en digitale overheid (blijkend
    uit een toelichting in de motivatie waarin het netwerk en de rol daarbinnen
    wordt geduid) Geen netwerk = 0 punten Passieve deelname aan het netwerk = 6
    punten Actieve relaties met enkele betrokkenen = 12 punten Actieve relaties
    met een ruim netwerk = 16 punten 16%

Dennis Hordijk

Recruitment Consultant

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke upd

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!