Projectleider Omgevingsplan
Gemeente Schagen
- Uitzenden
- 12-05-2025
- Noord-Holland
- 18 uur


Dit ga je doen
Periode: 6 maanden, met optie tot verlenging van 2 × 6 maanden
Functie: Projectleider Omgevingsplan
Context en huidige stand van zaken:
De gemeente bevindt zich midden in de transitie naar het Omgevingsplan. Het transitieplan is vastgesteld door de gemeenteraad. Een werkgroep is actief bezig met het opstellen en testen van een eerste deel-omgevingsplan. De regelbibliotheek en procedure voor een eerste deelgebied zijn nagenoeg gereed. Daarnaast functioneren de koppelingen tussen het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de gemeentelijke programmatuur.
Opdrachtomschrijving:
De projectleider Omgevingsplan is verantwoordelijk voor de coördinatie en implementatie van het omgevingsplan binnen de ambtelijke en bestuurlijke organisatie. De werkzaamheden bestaan onder andere uit:
-
Bijwonen van regionale overleggen met betrekking tot het omgevingsplan.
-
Wekelijks overleg met de interne werkgroep.
-
Intensieve samenwerking met en kennisoverdracht aan de werkgroep.
-
Aansturing en uitvoering van de implementatie van het omgevingsplan.
Planning en resultaatverantwoordelijkheid:
De projectleider is verantwoordelijk voor het realiseren van de volgende mijlpalen:
-
Eind 2025: Oplevering concept nota van uitgangspunten met gebiedsverhalen voor het verhuisgebied "kernen" ter vaststelling door college en raad.
-
Juni 2026: Voltooid participatietraject op basis van de conceptnota uit stap 1.
-
December 2026: Vaststelling van de definitieve nota van uitgangspunten, inclusief vormvrije milieueffectrapportage (MER) en ontwerpregeling voor het verhuisgebied "kernen" door college en raad.
-
Oktober 2026: Oplevering concept nota van uitgangspunten met gebiedsverhalen voor het verhuisgebied "stad Schagen" ter vaststelling door college en raad.
Gewenste startdatum: Zo spoedig mogelijk in overleg.
Kandidaatomschrijving
Gevraagd profiel kandidaat:
Voor deze opdracht zoeken wij een ervaren projectleider met diepgaande kennis van de Omgevingswet en aantoonbare ervaring met vergelijkbare trajecten. De ideale kandidaat voldoet aan de volgende eisen:
-
Beschikt over gedetailleerde (juridische) kennis van de Omgevingswet.
-
Heeft aantoonbare ervaring als projectleider binnen complexe overheidsprojecten.
-
Heeft ervaring met het opstellen en wijzigen van (deel)omgevingsplannen.
-
Is een stevig aanspreekpunt voor zowel de interne organisatie als voor het externe bureau dat de uitvoering mede begeleidt.
-
Heeft affiniteit met – en bij voorkeur kennis van – de digitale aspecten van de Omgevingswet, waaronder annoteren en het werken met het DSO.
Dit ben jij
- Opleiding – Kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding.
- Kandidaat heeft werkervaring als projectleider op het gebied
van de Omgevingswet. - Kandidaat heeft werkervaring op het gebied van
omgevingsrecht en planologisch-juridische procedures.
- Opleiding – Kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding op het
gebied van rechten, planologie of bestuurskunde - Kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als
projectleider op het gebied van de Omgevingswet. - Kandidaat heeft affiniteit met / kennis van de digitale kant
van de Omgevingswet (annoteren). - Kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als
projectleider op het gebied van de Omgevingswet. Deze ervaring is opgedaan
bij een gemeente. - Interview – Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een
aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke
beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder
aangegeven criteria. Tijdens het interview toetsen wij onder meer op de
gevraagde competenties en de mate van geschiktheid om de opdracht uit te
voeren

Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?