Senior Inkomensconsulent Intake – Levensonderhoud / Kwaliteitsmedewerker
- Uitzenden
- 01-09-2025
- 32 uur
Dit ga je doen
De opdracht zal deels op een gemeentelijk kantoor, deels thuis worden uitgevoerd. Tijdens de inwerkperiode op het uitkeringssysteem en het Rotterdams Beleid wordt van de kandidaat verwacht dat deze op een kantoor werkt. Verder aanwezigheid op kantoor is in overleg maar tenminste 1 dag per week.
Z.s.m., naar verwachting medio september
Waar ben jij van?
Jij bent van het echte mensenwerk. Elke Rotterdammer telt voor jou mee! Jij bent iemand die energie krijgt van mensen verder helpen, dit doe je graag face to face op één van onze mooie locaties. Je gaat in gesprek met burgers, luistert, vat samen en vraagt door. Door jouw passie voor het vak voelen mensen zich gehoord en gezien.
Jouw functie
Als Rotterdam willen we er zijn voor mensen die een steuntje in de rug nodig hebben om werk en inkomen te vinden. Jij hebt daarom passie om Rotterdammers in hun basisbehoefte te voorzien. Je kan een luisterend oor bieden en een klantsituatie adequaat analyseren, zodat je de hulpvraag van de burger én je collega’s van het Jongerenloket goed in beeld kunt brengen. Je rechtvaardigheid en rechtmatigheid is in balans met inlevingsvermogen waardoor je rekening kan houden met de individuele situatie van de burger. Communiceren met mensen met uiteenlopende achtergronden is voor jou geen probleem. Je denkt in oplossingen en bent behulpzaam. Je kan een pittig gesprek voeren, maar blijft de menselijke maat in het oog houden.
Dit ga je doen:
Je wordt ingezet op de afdeling intake in de rol van senior inkomensconsulent met focus op de afhandeling van aanvragen levensonderhoud.
- Je behandelt zelfstandig aanvragen Participatiewet, zowel voor jongeren als voor 27+ of Bijzondere Bijstand. Onder ‘behandelen’ valt: onderzoeken, toetsen, beoordelen, interpreteren, gegevens verzamelen en controleren (zo nodig met gesprekken), tijdig beslissen over toekenning of afwijzing van een aanvraag/voorziening/uitkering, de hoogte berekenen en de duur bepalen, gegevens verwerken in geautomatiseerde systemen en dossiers completeren. Deze werkzaamheden vallen binnen de functie van kwaliteitsmedewerker en zijn daardoor meer gericht op uitvoerende taken;
- Je verstrekt tijdig voorschotten op basis van wet- en regelgeving en draagt zorg voor de verrekening met of terugvordering van de uitkering;
- Je behandelt zelfstandig aanvragen studietoeslag
- Je herkent verdachte situaties, waarin rechtmatigheid mogelijk in het geding komt, beslist of aanvullend onderzoek nodig is en kan dergelijke vraagstukken zelfstandig, adequaat oplossen;
- Je rapporteert over onderzoeksbevindingen op basis van analyse van gegevens conform wet- en regelgeving;
- Je bent tijdens de aanvraagprocedure voor de burger hun contactpersoon bij de gemeente. Deze contacten kunnen schriftelijk, telefonisch of face-to-face plaatsvinden;
- Je haalt informatie bij werkzoekenden op over hun persoonlijke inkomens-, woon- en vermogenssituatie, zo nodig via persoonlijk contact;
- Je informeert de werkzoekenden over de voortgang en het al dan niet toekennen van een uitkering;
- Je verstrekt, indien van toepassing, informatie over voorliggende voorzieningen;
- Je herkent crisissituaties van werkzoekenden en bepaalt passende interventie, zorgt waar nodig voor een adequate doorverwijzing naar relevante (externe) partijen of instanties;
- Je werkt nauw samen met de afdeling WERK (of MO, Jongerenteam), zodat dienstverlening van WERK en INTAKE naadloos op elkaar aansluiten.
Jouw profiel
Jij weet wat nodig is en durft verantwoordelijkheid te nemen. Je neemt initiatief werkt planmatig en structureert je eigen werkproces, maakt een planning met realistische doelen en behoudt het overzicht. Daarnaast werk je integer en haal en geef je informatie aan doelgroepen over hun persoonlijke inkomenssituatie. Dit doe jij door je te verdiepen in de situatie of vraag van de burger. Klantgerichtheid staat voorop tijdens het toetsen en beoordelen van de vraagstukken die de burger bij jou neerlegt.
Je bent besluitvaardig ook bij conflicterende belangen. Je bent communicatief vaardig en weet als geen ander hoe het is om onder tijdsdruk beslissingen te nemen of neemt een standpunt in zodra de belangrijkste informatie voorhanden is. Je bent een kei met het opvoeren, invoeren, bewerken en autoriseren van gegevens in uitkeringssystemen. Als resultaatgerichte collega laat je zien dat je jouw caseload zelfstandig beheert. Je werkt graag samen met collega’s binnen en buiten je team en zij zijn op hun beurt blij met jouw flexibiliteit. Je bent stressbestendig en stelt bij een hoge werkdruk collega’s binnen jouw team gerust door kalm op te treden. Want je weet als geen ander hoe je onder tijdsdruk prioriteiten blijft stellen.
Dit ben jij
- Je hebt minimaal een afgeronde hbo-opleiding
- Je hebt in de afgelopen 10 jaar minimaal 5 jaren werkervaring opgedaan als
Inkomensconsulent in het domein Inkomen en levensonderhoud aanvragen
afgehandeld – en sindsdien heb jij je kennis up-to-date gehouden. Dit zal
worden beoordeeld tijdens het verificatiegesprek - Je hebt werkervaring met het systeem Suwinet
- Je hebt werkervaring opgedaan met Basisregistratie Personen (BRP), met name
data raadplegen en vertalen naar wat dit betekent in de uitvoering van de
Participatiewet - Je hebt werkervaring met het voeren van gesprekken met klanten/burgers
- Je hebt de training Participatiewet: Algemene kennis van de wet, boete en
maatregelen, belastingen en toeslagen afgerond
- Je hebt een afgeronde hbo-opleiding in een van de volgende richtingen:
Rechten, Sociaal Juridische Dienstverlening, Maatschappelijke
Dienstverlening - Je hebt werkervaring met het uitvoeren van het Rotterdams beleid
- Je hebt een training/opleiding Inkomensconsulent, of Klantmanager maar dan
wel Inkomen afgerond - Je hebt een training Juridisch rapporteren afgerond
- Je hebt een training gesprekstechnieken afgerond
- Je hebt een training omgaan met emotie en agressie afgerond
- Je hebt minimaal zes maanden werkervaring met het systeem Socrates
- Specifiek met het afhandelen aanvragen, voorschotverlening terugvorderen
van uitkeringen en het invoeren van financiële mutaties opgedaan in de
afgelopen 5 jaar

Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?
Laat het ons weten!
Reageer op deze vacature via TenMonks en Bram neemt contact met je op om de match te verkennen.