Inkomensconsulent team Inkomen
gemeente Haarlemmermeer
- Uitzenden
- 01-07-2025
- Noord-Holland
- 36 uur

6 maanden
Nog 18 dagen
Dit ga je doen
Als Inkomensconsulent bij Gemeente Haarlemmermeer heb je een zelfstandige rol in contact met inwoners als het gaat om financiële dienstverlening. Je werkt nauw samen met de Casemanager werk met als doel de inwoner zo snel mogelijk zelfvoorzienend te laten zijn.
Als Inkomensconsulent voer je onderstaande werkzaamheden uit:
- Caseloadbeheer, hieronder valt het afhandelen van beëindigingsonderzoeken en het afhandelen van mutaties;
- Het voeren van de regie over de inwonersaanvragen en mutaties die uitsluitend inkomen gerelateerd zijn;
- Het voeren van het vervolggesprek op de werkintake over inkomen (indien van toepassing) op de leefgebieden financiën en wonen (huishouden);
- Het verstrekken van informatie, advies en inlichtingen aan de inwoner over de rechten en plichten op grond van de Participatiewet;
- Het beoordelen van aanvragen levensonderhoud in het kader van de Participatiewet op volledigheid en rechtmatigheid;
- Je rapporteert over onderzoeksbevindingen op basis van analyse van gegevens conform wet- en regelgeving en stelt naar aanleiding van het gerapporteerde onderzoek beschikkingen op;
- Je verstrekt tijdig voorschotten op basis van wet- en regelgeving en draagt zorg voor de verrekening met of terugvordering van de uitkering;
- Je signaleert verdachte situaties in het kader van rechtmatigheid, beslist of aanvullend onderzoek gewenst is en werkt indien nodig samen met Handhaving;
- Verstrekt informatie over voorliggende voorzieningen;
- Je zorgt waar nodig voor een adequate doorverwijzing naar relevante (externe) partijen of instanties;
- Het beoordelen van aanvragen bijzondere bijstand en minimaregeling op volledigheid en rechtmatigheid;
- Het zelfstandig vullen van het uitkeringsdossier in Civision en archiveren in Djuma
Kandidaatomschrijving
Wij zijn op zoek naar een ervaren Inkomensconsulent voor 36 uur per week met onderstaand profiel:
- HBO werk- en denkniveau;
- Je bent klantgericht;
- Je bent resultaatgericht en beschikt over probleemoplossend vermogen;
- Minimaal 5 jaar werkervaring bij een gemeentelijke Sociale Dienst in de afgelopen 7 jaar als inkomensconsulent of kwaliteitsmedewerker
je hebt actuele werkervaring als Inkomensconsulent (waar blijkt dat uit);
- Je hebt kennis van de Participatiewet;
- Kennis van beëindigingsonderzoeken en het nemen van terugvorderingsbesluiten bij lopende uitkeringen;
- Kennis van voorliggende voorzieningen en ons gemeentelijk beleid
- Kennis van regelingen met inkomensafhankelijke componenten (fiscale kennis en kennis van lonen, loonspecificaties e.d.);
- Je bent in staat om beoordelingen te maken op basis van de balans tussen geld (middelen), hart (het volgen van je hart) en hoofd (kaders);
- Alert op de mogelijkheid van fraude en omgaan met ongewenst gedrag;
- Je hebt actuele werkervaring met Civision Samenlevingszaken en Djuma;
- Je beschikt over uitstekende (motiverende) gesprekstechnieken en hebt oog voor de inwoner.
Dit ben jij
- Als inkomensconsulent – Minimaal 5 jaar werkervaring bij een
gemeentelijke Sociale Dienst in de functie van inkomensconsulent. Opgedaan
in de laatste 7 jaar. Dat wil zeggen: niet alleen Tozo en/of energietoeslag
maar allround inkomensconsulent. Actuele kennis en werkervaring met
Civision Samenlevingszaken en Djuma - Minimaal 1 jaar werkervaring in werken met Civision Samenlevingszaken in
het afgelopen jaar. – Zelfstandig vullen en muteren van uitkeringsdossiers.
Je weet hoe Djuma werkt en weet de koppeling tussen Civision en Djuma toe
te passen. kennis opgedaan in de afgelopen 2 jaar - Ervaring in gesprekken – Ervaring met intakegesprekken voor
levensonderhoud, beëindigingen, mutaties, bijzondere bijstand en minima - ZZP – Uitzend/Detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP Er is
fiscaal (wet DBA) gezien sprake van werken in dienstbetrekking bij
Opdrachtgever. De werknemer zal onder leiding en toezicht van de gemeente
de werkzaamheden uitvoeren. Bent u een uitzend/detacherings-/payrollbureau
en/of intermediair? De door u te plaatsen medewerker heeft bij u een
arbeidsovereenkomst. Bent u ZZP’er? Een ZZP’er kan zich niet inschrijven op
deze opdracht. Wij kunnen wel in gesprek over een arbeidsovereenkomst. In
dat geval is de reguliere functiewaardering van toepassing, de Cao
Gemeenten en de lokale rechtspositieregelingen (Personeelshandboek
Haarlemmermeer). Heeft u als ZZP’er een eigen BV en is de deze
rechtspersoon Opdrachtnemer? In dat geval is sprake van
detachering/uitzenden vanuit de BV. U kunt meedingen naar de opdracht als
de BV geen eenmans-BV is én de BV meerdere bedrijfsactiviteiten ontplooit.
De rechtspersoon moet realiteitswaarde hebben. Opdrachtnemer moet volledig
voldoen aan zijn fiscale verplichtingen voortvloeiend uit de arbeidsrelatie
die Opdrachtnemer heeft met de te plaatsen werknemer. In de met de
Opdrachtnemer te sluiten overeenkomst wordt opgenomen dat Opdrachtnemer de
gemeente vrijwaart als de gemeente ivm deze opdracht op enig moment wordt
geconfronteerd met één of meerdere (na)heffingsaanslagen loonbelasting
en/of premie volksverzekeringen, vertragingsrente en boetes als gevolg van
deze inlening
- Ervaring in werken met Civision SAM als inkomensconsulent – Zelfstandig
kunnen werken in Civision SAM en aantoonbare ervaring. minimaal 1jaar
ervaring opgedaan in de laatste 2 jaar. Opgedaan in de rol van
inkomensconsulent - Afgeronde JK-GSD – Je hebt een afgeronde JK-GSD
- Interview – Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een
aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke
beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder
aangegeven criteria. Er dient een klik met het team te zijn

Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?
Laat het ons weten!
Reageer op deze vacature via TenMonks en Merlijn neemt contact met je op om de match te verkennen.