Inkomensconsulent team Inkomen

gemeente Haarlemmermeer

  • Uitzenden
  • 01-07-2025
  • Noord-Holland
  • 36 uur
gemeente Haarlemmermeer
6 maanden
Nog 18 dagen

Dit ga je doen

Als Inkomensconsulent bij Gemeente Haarlemmermeer heb je een zelfstandige rol in contact met inwoners als het gaat om financiële dienstverlening. Je werkt nauw samen met de Casemanager werk met als doel de inwoner zo snel mogelijk zelfvoorzienend te laten zijn. 
 

Als Inkomensconsulent voer je onderstaande werkzaamheden uit:  

  • Caseloadbeheer, hieronder valt het afhandelen van beëindigingsonderzoeken en het afhandelen van mutaties; 
  • Het voeren van de regie over de inwonersaanvragen en mutaties die uitsluitend inkomen gerelateerd zijn; 
  • Het voeren van het vervolggesprek op de werkintake over inkomen (indien van toepassing) op de leefgebieden financiën en wonen (huishouden); 
  • Het verstrekken van informatie, advies en inlichtingen aan de inwoner over de rechten en plichten op grond van de Participatiewet;  
  • Het beoordelen van aanvragen levensonderhoud in het kader van de Participatiewet op volledigheid en rechtmatigheid; 
  • Je rapporteert over onderzoeksbevindingen op basis van analyse van gegevens conform wet- en regelgeving en stelt naar aanleiding van het gerapporteerde onderzoek beschikkingen op; 
  • Je verstrekt tijdig voorschotten op basis van wet- en regelgeving en draagt zorg voor de verrekening met of terugvordering van de uitkering; 
  • Je signaleert verdachte situaties in het kader van rechtmatigheid, beslist of aanvullend onderzoek gewenst is en werkt indien nodig samen met Handhaving; 
  • Verstrekt informatie over voorliggende voorzieningen; 
  • Je zorgt waar nodig voor een adequate doorverwijzing naar relevante (externe) partijen of instanties; 
  • Het beoordelen van aanvragen bijzondere bijstand en minimaregeling op volledigheid en rechtmatigheid; 
  • Het zelfstandig vullen van het uitkeringsdossier in Civision en archiveren in Djuma 
     
     

Kandidaatomschrijving

Wij zijn op zoek naar een ervaren Inkomensconsulent voor 36 uur per week met onderstaand profiel: 

  • HBO werk- en denkniveau; 
  • Je bent klantgericht; 
  • Je bent resultaatgericht en beschikt over probleemoplossend vermogen; 
  • Minimaal 5 jaar werkervaring bij een gemeentelijke Sociale Dienst in de afgelopen 7 jaar als inkomensconsulent of kwaliteitsmedewerker
    je hebt actuele werkervaring als Inkomensconsulent (waar blijkt dat uit); 
  • Je hebt kennis van de Participatiewet; 
  • Kennis van beëindigingsonderzoeken en het nemen van terugvorderingsbesluiten bij lopende uitkeringen; 
  • Kennis van voorliggende voorzieningen en ons gemeentelijk beleid 
  • Kennis van regelingen met inkomensafhankelijke componenten (fiscale kennis en kennis van lonen, loonspecificaties e.d.); 
  • Je bent in staat om beoordelingen te maken op basis van de balans tussen geld (middelen), hart (het volgen van je hart) en hoofd (kaders); 
  • Alert op de mogelijkheid van fraude en omgaan met ongewenst gedrag; 
  • Je hebt actuele werkervaring met Civision Samenlevingszaken en Djuma; 
  • Je beschikt over uitstekende (motiverende) gesprekstechnieken en hebt oog voor de inwoner. 
      
     

Dit ben jij

  • Als inkomensconsulent – Minimaal 5 jaar werkervaring bij een
    gemeentelijke Sociale Dienst in de functie van inkomensconsulent. Opgedaan
    in de laatste 7 jaar. Dat wil zeggen: niet alleen Tozo en/of energietoeslag
    maar allround inkomensconsulent. Actuele kennis en werkervaring met
    Civision Samenlevingszaken en Djuma
  • Minimaal 1 jaar werkervaring in werken met Civision Samenlevingszaken in
    het afgelopen jaar. – Zelfstandig vullen en muteren van uitkeringsdossiers.
    Je weet hoe Djuma werkt en weet de koppeling tussen Civision en Djuma toe
    te passen. kennis opgedaan in de afgelopen 2 jaar
  • Ervaring in gesprekken – Ervaring met intakegesprekken voor
    levensonderhoud, beëindigingen, mutaties, bijzondere bijstand en minima
  • ZZP – Uitzend/Detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP Er is
    fiscaal (wet DBA) gezien sprake van werken in dienstbetrekking bij
    Opdrachtgever. De werknemer zal onder leiding en toezicht van de gemeente
    de werkzaamheden uitvoeren. Bent u een uitzend/detacherings-/payrollbureau
    en/of intermediair? De door u te plaatsen medewerker heeft bij u een
    arbeidsovereenkomst. Bent u ZZP’er? Een ZZP’er kan zich niet inschrijven op
    deze opdracht. Wij kunnen wel in gesprek over een arbeidsovereenkomst. In
    dat geval is de reguliere functiewaardering van toepassing, de Cao
    Gemeenten en de lokale rechtspositieregelingen (Personeelshandboek
    Haarlemmermeer). Heeft u als ZZP’er een eigen BV en is de deze
    rechtspersoon Opdrachtnemer? In dat geval is sprake van
    detachering/uitzenden vanuit de BV. U kunt meedingen naar de opdracht als
    de BV geen eenmans-BV is én de BV meerdere bedrijfsactiviteiten ontplooit.
    De rechtspersoon moet realiteitswaarde hebben. Opdrachtnemer moet volledig
    voldoen aan zijn fiscale verplichtingen voortvloeiend uit de arbeidsrelatie
    die Opdrachtnemer heeft met de te plaatsen werknemer. In de met de
    Opdrachtnemer te sluiten overeenkomst wordt opgenomen dat Opdrachtnemer de
    gemeente vrijwaart als de gemeente ivm deze opdracht op enig moment wordt
    geconfronteerd met één of meerdere (na)heffingsaanslagen loonbelasting
    en/of premie volksverzekeringen, vertragingsrente en boetes als gevolg van
    deze inlening
  • Ervaring in werken met Civision SAM als inkomensconsulent – Zelfstandig
    kunnen werken in Civision SAM en aantoonbare ervaring. minimaal 1jaar
    ervaring opgedaan in de laatste 2 jaar. Opgedaan in de rol van
    inkomensconsulent
  • Afgeronde JK-GSD – Je hebt een afgeronde JK-GSD
  • Interview – Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een
    aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke
    beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder
    aangegeven criteria. Er dient een klik met het team te zijn

Merlijn de Groot

Recruitment Consultant

Merlijn de Groot

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en Merlijn neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!