Beleidsmedewerker Energietransitie

gemeente Bernheze

  • Uitzenden
  • 01-09-2025
  • Noord-Brabant
  • 24 uur
gemeente Bernheze
7 maanden
Nog 3 dagen

Dit ga je doen

Bernheze, een unieke gemeente 
Klein genoeg voor overzicht, groot genoeg voor uitdaging: dát is Bernheze. We zijn een groene gemeente die bestaat uit 5 woonkernen. Ongeveer 200 medewerkers werken samen met bedrijven, instellingen en 32.000 inwoners. We omarmen moedige initiatieven vanuit de kern en de werkvloer, dit zorgt voor mooie kansen om te verzilveren. Hier maak je impact. Want hoe kleiner de schaal, hoe zichtbaarder het resultaat. We staan midden in de samenleving, net als ons gemeentehuis. Tijdens een lunchwandeling loop je zo het prachtige buitengebied of het centrum van Heesch in met volop winkelaanbod. Hybride werken doen we al jaren, op basis van vertrouwen in elkaar. Vertrouwen maakt dat we kunnen bouwen. Samen, met aandacht en moed.


Voor het team Beleid Woon- en Leefgemeente zoeken wij een tijdelijke beleidsmedewerker energietransitie,
voor de periode van 1 september 2025 tot en met 30 april 2026. Het betreft een opdracht voor 24 uur per week.

Wat ga je doen?

Je krijgt een breed en afwisselend takenpakket. Je werkt aan de uitvoering en ontwikkeling van het lokale energiebeleid, met name gericht op de opwek van duurzame elektriciteit en oplossingen voor netcongestie. Concreet ga je aan de slag met:

  • Je vertegenwoordigt de gemeente in de RES NOB, levert een bijdrage aan de verschillende werkgroepen binnen de RES NOB en adviseert de betrokken bestuurder;
  • Je bent verantwoordelijk voor het verder brengen van projecten voor duurzame energieopwek. Je werkt samen met Rijkswaterstaat en gemeente ’s-Hertogenbosch aan het project OER A59 en zorgt voor bestuurlijke besluitvorming hierover. Ook adviseer je over een vergunningsaanvraag voor een grootschalige energieproject;
  • Je werkt verder aan de beleidsregels voor kleinschalige windenergie en zorgt voor bestuurlijke besluitvorming;
  • Je adviseert collega’s rondom de netcongestie, je houdt collega’s en het bestuur op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom netcongestie en staat in contact met de netbeheerder;
  • Je adviseert het bestuur over de inkoop van energie voor de gemeentelijke gebouwen en je zorgt voor bestuurlijke besluitvorming hierover;
  • Je werkt samen met de verkeerskundige aan het uitvoeren van het Laadplan voor de realisatie van publieke laadinfrastructuur;
  • Je adviseert bij (bouw)plannen op de Omgevingstafel;
  • Je sluit aan bij verschillende overleggen en netwerken binnen en buiten de gemeente.

De bovengenoemde taken voer je zelfstandig uit maar je zoekt wel de samenwerking op met collega beleidsmedewerkers zoals de beleidsmedewerkers warmtetransitie en diverse partners zoals de netbeheerder en de energiecoöperatie.

Kandidaatomschrijving

Voor de tijdelijke invulling van deze functie ben je op basis van je expertise en ervaring inzetbaar en in staat zelfstandig je weg te vinden.

  • Je hebt een HBO werk- en denkniveau;
  • Je hebt werkervaring op de energietransitie en de RES bij een gemeente;
  • Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en teamspirit;
  • Je hebt ervaring met bestuurlijke besluitvorming, beleidsopstelling en -uitvoering en het aansturen van projecten;
  • Je herkent je in onze kernwaarden: Samen, Aandacht en Moed.

Dit ben jij

  • (aantoonbaar) – Je hebt werkervaring op de energietransitie en
    de RES bij een gemeente
  • Ervaring met bestuurlijke besluitvorming – Je hebt ervaring met
    bestuurlijke besluitvorming, beleidsopstelling en -uitvoering en het
    aansturen van projecten
  • Wet DBA – Deze opdracht is niet geschikt voor ZZP'ers
  • Motivatiebrief – Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd.
    Deze weegt mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt
    beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Een goede, duidelijke
    motivatiebrief, waarin helder omschreven staat waarom de kandidaat geschikt
    is voor deze opdracht
  • Directe inzetbaarheid – Zonder uitgebreide inwerkperiode is vereist voor de
    tijdelijke invulling i.v.m. zwangerschapsverlof
  • Interview – Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een
    aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke
    beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder
    aangegeven criteria. Er zal tijdens het interview beoordeeld worden of
    kandidaat relevante recente werkervaring heeft

Bram van Dijk

Recruitment Consultant

Bram van Dijk

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en Bram neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback