Beleidsmedewerker Werk en Inkomen, aandachtsgebied Armoede & Schulden
Gemeente Leiden
- Uitzenden
- 01-08-2025
- Zuid-Holland
- 16 uur

Dit ga je doen
De opdracht richt zich op het versterken van de beleidscapaciteit binnen het team Werk
en Inkomen van de gemeente Leiden, met specifieke aandacht voor de aanpak van
armoede en schulden. We zijn opzoek naar een beleidsmedewerker (zie toelichting
hieronder). De uitbreiding van capaciteit is noodzakelijk om de uitvoering van coalitie
ambities en landelijke wetgeving, zoals de invoering van een stadspas, de
Participatiewet , Wet op Schuldhulpverlening en de Wet handhaving sociale zekerheid,
lokaal te borgen en te vertalen naar uitvoerbaar beleid. De gemeente werkt hiervoor
samen met uitvoeringsorganisaties, juridische afdelingen, maatschappelijke partners en
ervaringsdeskundigen aan een integrale en toekomstbestendige aanpak.
Binnen deze opdracht wordt in aanvulling op de bestaande capcaciteit gewerkt aan de
ontwikkeling en implementatie beleid op terrein van armoede, preventie en
vroegsignalering. Een belangrijk onderdeel deel is de evaluatie van bestaande armoede
en schuldhulpverleningsbeleid en de aansluiting van de armoederegelingen op de
stadspas. Daarnaast wordt ingezet op het verbeteren van bestaande regelingen en het
versterken van de samenwerking met ketenpartners. De beleidsmedewerkers adviseren
het bestuur en management en dragen bij aan een transparante beleidsontwikkeling
met oog voor uitvoerbaarheid en juridische borging.
Het gaat om de volgende taken voor de beleidsmedewerker W&I, aandachtsgebied
Armoede & Schulden (16 uur):
– Beleidsontwikkeling op gebied van armoede- en schuldenaanpak
– Uitvoeren/begeleiden van projecten (armoede, preventie, vroegsignalering, integrale
aanpak)
– Advisering en actualiseren beleidsregels/subsidieverordeningen zoals beleidsregels
toeslagenaffaire
– Bijdragen aan aansluiten armoederegelingen op stadspas
– Evalueren bestaande beleidsplannen armoede en schuldhulpverleningsbeleid
Belangrijke verantwoordelijkheden:
• Ontwikkelen en implementeren van het handhavingsbeleidsplan Participatiewet.
• Beleidsontwikkeling en projectleiding op het gebied van armoede- en
schuldenaanpak.
• Vertalen van landelijke wetgeving naar lokaal beleid.
• Samenwerking met maatschappelijke partners en ervaringsdeskundigen.
• Adviseren van bestuur en management binnen een politiek-bestuurlijke context.
Doel en verwachte resultaten
Doel:
Een versterkte beleidsstructuur binnen team Werk en Inkomen die bijdraagt aan een
effectieve en rechtvaardige uitvoering van armoedebestrijding en schuldhulpverlening
en daarmee van onze wettelijke taken.
Verwachte resultaten:
1. Uitvoeren evaluatie beleidsplannen armoede en schuldhulpverleningsbeleid
Beleidsregels en verordeningen die aansluiten op landelijke ontwikkelingen.
2. Projecten gericht op preventie en integrale aanpak van armoede en schulden
succesvol geïmplementeerd.
3. Bijdragen aan aansluiting armoederegelingen op de stadspas
4. Uitvoeren moties en toezeggingen
5. Versterkte samenwerking met maatschappelijke partners en inwoners.
Dit ben jij
- Kandidaat is geen ZZP’er
- (Uiterlijke) startdatum op 1 augustus 2025
- Minimaal 3 jaar ervaring in een vergelijkbare beleidsfunctie binnen een
- 000+ gemeentelijke organisatie
- Aantoonbare kennis van de Participatiewet (in balans) of wet Sociale
Zekerheid of Wet gemeentelijke schuldhulp verlening
- De voorkeur gaat uit naar iemand die bekend is met het netwerk en de
situatie in de regio Holland Rijnland

Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?
Laat het ons weten!
Reageer op deze vacature via TenMonks en Erik neemt contact met je op om de match te verkennen.