Beleidsmedewerker Werk en Inkomen, aandachtsgebied Inkomensbeleid
Gemeente Leiden
- Uitzenden
- 01-08-2025
- Zuid-Holland
- 32 uur

Dit ga je doen
De opdracht richt zich op het versterken van de beleidscapaciteit binnen het team Werk
en Inkomen van de gemeente Leiden, met specifieke aandacht voor inkomensbeleid.
We zijn opzoek naar een beleidsmedewerker (zie toelichting hieronder). De uitbreiding
van beleidscapaciteit is noodzakelijk om de uitvoering van coalitieambities en landelijke
wetgeving, zoals de Participatiewet (in Balans) , Wet op Schuldhulpverlening en de Wet
handhaving sociale zekerheid, lokaal te borgen en te vertalen naar uitvoerbaar beleid.
De gemeente werkt hiervoor samen met uitvoeringsorganisaties, juridische afdelingen,
maatschappelijke partners en ervaringsdeskundigen aan een integrale en
toekomstbestendige aanpak.
Binnen deze opdracht ligt de focus op Inkomensbeleid. De beleidsmedewerker werkt
nauw samen met de beleidsmedewerker die zich focust op de gefaseerde invoering van
de Participatiewet in Balans per 1 januari 2026. Specifiek werk de beleidsmedewerker
aan de ontwikkeling en implementatie van een handhavingsbeleidsplan, het
actualiseren van beleidsregels en verordeningen, en het uitvoeren van moties en
toezeggingen. Daarnaast wordt ingezet op het verbeteren van bestaande regelingen en
het versterken van de samenwerking met ketenpartners. De beleidsmedewerker
adviseert het bestuur en management en draagt bij aan een transparante
beleidsontwikkeling met oog voor uitvoerbaarheid en juridische borging.
Samengevat zijn de taken van de beleidsmedewerker ( 32-36 uur):
– Beleidsontwikkeling op gebied van Inkomensbeleid
– Ontwikkelen en implementeren van het handhavingsbeleidsplan Participatiewet
– Vertalen van landelijke ontwikkelingen waaronder Wet handhaving sociale zekerheid
naar lokaal beleid
– Mede implementeren van maatregelen voortkomend uit de Participatiewet in Balans
– Uitvoeren moties en toezeggingen
– Actualiseren beleidsregels, verordeningen en uitvoeringsrichtlijnen Inkomen
– Advisering over uitvoerbaarheid en juridische aspecten
– Monitoren, evalueren en rapporteren van beleid
– Samenwerken met uitvoering, juridische zaken, control en ketenpartners
Belangrijke verantwoordelijkheden:
• Ontwikkelen en implementeren van het handhavingsbeleidsplan Participatiewet.
• Vertalen van landelijke wetgeving naar lokaal beleid.
• Samenwerking met maatschappelijke partners en ervaringsdeskundigen.
• Adviseren van bestuur en management binnen een politiek-bestuurlijke context.
Doel en verwachte resultaten
Doel:
Een versterkte beleidsstructuur binnen team Werk en Inkomen die bijdraagt aan een
effectieve en rechtvaardige uitvoering van inkomensondersteuning en daarmee van
onze wettelijke taken .
Verwachte resultaten:
1. Een actueel en uitvoerbaar handhavingsbeleidsplan Participatiewet.
2. Bijdragen aan de implementatie van de Participatiewet in Balans.
3. Beleidsregels en verordeningen die aansluiten op landelijke ontwikkelingen.
4. Uitgevoerde moties en toezeggingen
5. Versterkte samenwerking met maatschappelijke partners en inwoners.
Dit ben jij
- Kandidaat is geen ZZP’er
- (Uiterlijke) startdatum op 1 augustus 2025
- Minimaal 3 jaar ervaring in een vergelijkbare beleidsfunctie binnen een
- 000+ gemeentelijke organisatie
- Aantoonbare kennis van de Participatiewet (in Balans) en wet Sociale
Zekerheid
- De voorkeur gaat uit naar iemand die bekend is met het netwerk en de
situatie in de regio Holland Rijnland

Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?
Laat het ons weten!
Reageer op deze vacature via TenMonks en Erik neemt contact met je op om de match te verkennen.