Kwartiermaker Internal audit

Gemeente Westland

  • Uitzenden
  • 18 uur
Gemeente Westland
€5.070 — €6.862 / maand
HBO - WO
Nog 2 dagen

Dit ga je doen

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Westland mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de

Gemeente Westland. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).” 

Opdracht
Deze opdracht betreft de tijdelijke inzet voor het projectmatig inrichten van de Interne audit functie binnen het Three Lines model. De Gemeente is momenteel bezig met een transitie waarbij de VIC-functie naar een volwaardige Interne auditfunctie wordt getransformeerd en de Interne controle-functie verder wordt ingericht. De Gemeente heeft behoefte aan een ervaren professional die zowel strategisch kan adviseren als operationeel met de medewerkers aan de slag kan. Ervaring met gemeentelijke instellingen is een vereiste.

Je richt de Interne audit functie binnen het Three Lines model in. Dat doe je samen met de kwartiermaker Interne Controle. Als kwartiermaker Audit ligt de voornaamste focus op het doorvoeren van verbeteringen in de doorontwikkeling van de 3e lijn. Afstemming met werkzaamheden in de 2e lijn en indien nodig ook met de 1e lijn is essentieel.

De opdracht omvat concreet het volgende:

  • Ontwikkelen en inrichten van de derde lijn (Interne auditfunctie) binnen het Three Lines model, met focus op het leveren van onafhankelijke assurance over governance, risicobeheersing en interne beheersmaatregelen, gericht op rechtmatigheid en doelmatigheid.
    • Het uitvoeren van onafhankelijke audits – (controleren of de controle- en interne beheersmaatregelen effectief zijn).
    • Beoordelen of het risicomanagementsysteem goed functioneert.
    • Het doen van voorstellen voor verbeteringen in systemen, processen en controles.
    • Evalueren naleving relevante wet- en regelgeving voor de Gemeente (o.a. BBV).
    • Zelfstandig opstellen rapportages voor de concerndirectie. En verzamelen en consolideren van alle bevindingen die impact hebben op de Rechtmatigheidsverantwoording.
  • Verbeteren en borgen van beleid, methodiek en procedures voor de audit functie, met oog voor samenhang met IC (1e/2e lijn) zoals:
    • Het verder implementeren van data gedreven audits om hiermee effectiever en efficiënter assurance te verkrijgen.
    • Het standaardiseren van de templates met betrekking tot vastlegging van de lijncontroles, procesbeschrijving, key risks/controls en bevindingen.
    • Het implementeren van een formelere scheiding tussen de kwaliteitswerkzaamheden (m.n. Sociaal Domein) en de werkzaamheden uitgevoerd t.b.v. de rechtmatigheidsverantwoording, en dit ook tot uiting laten komen in alle rapportages.
  • Adviseren van de concerncontroller en concerndirectie met betrekking tot vraagstukken aangaande de Interne audit functie. Dit omvat ook de inrichting/gebruik van tooling met betrekking tot vastlegging van de audit trail.
  • Periodiek overleg met de raadsaccountant over de VIC en met het aanspreekpunt voor de accountantscontrole bij de afdeling Financiën & Juridische Zaken.
  • Nauwe samenwerking met de kwartiermaker IC om:
    • Rolscheiding en samenwerking tussen tweede en derde lijn helder vorm te geven
    • Werkprogramma’s en controleaanpak op elkaar af te stemmen
    • Begrippenkaders en formats te harmoniseren
  • Oplevering van concrete producten:
    • Plan van Aanpak inrichting Interne audit functie
    • Trackplanning en voortgang interne audits 2025/2026
    • Jaarplan audit 2025/2026
    • Audit rapportage gericht aan concerndirectie
    • Formats voor rapportage, review en opvolging auditbevindingen

Dit ben jij

  • Minimaal een afgeronde WO bachelor opleiding in de richting Bedrijfskunde,
    Financiën of Accountancy
  • Een aantoonbaar afgeronde opleiding Register Accountant
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werk ervaring met interne audit-/werkzaamheden
    binnen de publieke sector
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur interne audit binnen
    een gemeentelijke instelling
  • Bereid om minimaal 2 dagen aanwezig te zijn op ons kantoor in Naaldwijk
  • Aantoonbaar werkervaring met het ontwikkelen en inrichten van een Three
    Lines Model
  • Meer dan 5 jaar aantoonbare werkervaring
  • Tussen 3 jaar en 5 jaar aantoonbare werkervaring
  • Minder dan 3 jaar aantoonbare werkervaring
  • Minimaal 3 jaar aantoonbaar werkervaring als adviseur interne audit op het
    gebied van processen en risk reporting
  • Meer dan 3 jaar aantoonbare werkervaring in de publieke sector
  • Meer dan 3 jaar aantoonbare werkervaring in de private sector
  • Minder dan 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen de publieke en private
    sector
  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van audit methodologie met
    betrekking tot data-analyses, inclusief het testen van GITC’s en
    application controls (IT-audit)
  • Meer dan 3 jaar aantoonbare werkervaring in de publieke sector
  • Meer dan 3 jaar aantoonbare werkervaring in de private sector
  • Minder dan 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen de publieke en private
    sector
  • Aantoonbaar werkervaring met het inrichten van GRC-tooling (Governance,
    Risk & Compliance), benoem duidelijk waar dit is opgedaan
  • Aantoonbare werkervaring met Key2Finance, Suite Sociaal Domein en KICS .

Team TenMonks

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback