Senior Adviseur Internal Audit

Gemeente Westland

  • Uitzenden
  • 18 uur
Gemeente Westland
€5.070 — €6.862 / maand
WO
Nog 8 dagen

Dit ga je doen

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Westland mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de

Gemeente Westland. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).” 

Opdracht
Als Senior Adviseur Interne Controle vervul je overwegend een adviserende rol en deels een uitvoerende rol bij de (verbijzonderde) interne controles en lever je een inhoudelijke bijdrage aan de rechtmatigheidsverantwoording van de gemeente Westland. In beide gevallen ben je specifiek verantwoordelijk voor het leveren van een aantal werkpakketten (en bijbehorende resultaatsverplichtingen) die zijn beschreven als onderdeel van de opdrachtomschrijving.

De nodige expertise op het gebied van interne controle is gewenst voor effectieve uitvoering van de opdracht en op te leveren producten. Met jouw expertise geef je ook advies over uiteenlopende controlvraagstukken met als doel de interne controlefunctie verder te professionaliseren.
Je bent verantwoordelijk voor het uitvoeren van (verbijzonderde) interne controles op een aantal nader te bepalen processen voor het jaar 2025. De uitgevoerde werkzaamheden resulteren in uitgewerkte werkprogramma’s die ook zullen worden aangeleverd aan de externe accountant.
De (detail)werkzaamheden omvatten onder andere:

  • Het uitvoeren van gegevensgerichte controles op aantal (en meer) complexere interne controleprocessen;
  • Het trekken en toetsen van steekproeven op grond van wettelijke kaders en interne procedures (getrouwheid en rechtmatigheid);
  • Het samenstellen van complete controledossiers, inclusief bevindingen en aanbevelingen;
  • Het voeren van communicatie met proceseigenaren;
  • Het opstellen van een audit plan 2025 en bijbehorende scoping 2025;
  • Het fungeren als vraagbaak voor de junior/medior inzake audit gerelateerde vraagstukken en toepassen van audit methodologieën.

Je krijgt een aantal processen toegewezen waarop je bovengenoemde werkzaamheden uitvoert. Het bijbehorende controledossier maakt deel uit van de accountantscontrole, waarbij jij het aanspreekpunt bent voor de externe accountant gedurende het jaarrekeningtraject 2025.

Op basis van de door jouw opgestelde (initiële) scoping stel je, bij aanvang van de opdracht, ook een controleaanpak op (en/of bij) voor alle processen. Dit wordt vastgelegd en bijgewerkt in een auditplan. Dit doe je in nauwe samenwerking met de andere Senior binnen het team.
Vanaf oktober 2025 lever je tevens een bijdrage aan de SiSa-verantwoording. Jij bent dan verantwoordelijk voor de review en kwaliteitsborging van de dossiers van vijf aan jou toegewezen SiSa-regelingen. Ook hierin fungeer je als aanspreekpunt richting de externe accountant en werk je nauw samen met (strategisch) financieel adviseurs om te komen tot hoogwaardige dossiervorming. In deze samenwerking fungeer jij als sparring partner van de (strategisch) financieel adviseur. Deze dossiers vormen onderdeel van de SiSa-bijlage in de jaarrekening 2025.

In jouw adviserende rol:

  • Review je de werkzaamheden van junior- en medior teamleden zoals vastgelegd in het werkprogramma;
  • Zorg jij voor waarborging van de IC-scoping binnen alle IC-processen; 
  • Fungeer je als vraagbaak bij audit technische vraagstukken en stel je vast dat jouw advies correct wordt opgevolgd in de controledocumentatie;
  • Draag je inhoudelijk bij aan het opleveren van IC-rapportages en adviseer je over bevindingen en verbetermaatregelen, waaronder o.a. het audit plan, controlememoranda voor de verschillende processen waar jij de controlewerkzaamheden op uitvoert en beoordeeld en de interne controle rapportage met daarin opgenomen de geconstateerde bevindingen en aanbevelingen.

De organisatie is in ontwikkeling naar een duidelijke inrichting van de tweede en derde lijn binnen het Three Lines model. Als senior wordt van jou verwacht dat je de concerncontroller proactief adviseert over brede controlvraagstukken en verbeterinitiatieven. Denk hierbij aan het bevorderen van risicomanagement en procesoptimalisatie. Hiermee lever je directe klantwaarde.

De organisatie is momenteel in ontwikkeling om de 2e en 3e

Dit ben jij

  • Minimaal een afgeronde WO opleiding in de richting Bedrijfskunde, Financiën
    of Accountancy
  • Is in het bezit van een postdoctorale RA -titel
  • Bereid om minimaal 2 dagen aanwezig te zijn op ons kantoor in Naaldwijk
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als Adviseur Interne Controle
    binnen een gemeentelijke instelling
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het schrijven van
    adviesrapportages gericht aan het management
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met
    (V)IC-werkzaamheden zoals risicoanalyse, scoping, steekproeftoepassingen,
    het gebruik van data-analyses en testen van IT controls, waarvan ten minste
    jaar bij een gemeentelijke instelling
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de controle van
    SiSa-verantwoordingen
  • Minimaal 4 jaar ervaring met het schrijven van audit- en IC-rapportages,
    waarvan minimaal 2 jaar binnen een gemeentelijke instelling
  • Meer dan 5 jaar aantoonbare werkervaring als Adviseur Interne Controle
    binnen een gemeentelijke instelling
  • Minder dan 5 jaar aantoonbare werkervaring
  • 5 jaar tot 8 jaar aantoonbare werkervaring
  • 8 jaar tot 10 jaar aantoonbare werkervaring
  • Meer dan 10 jaar aantoonbare werkervaring ;

Team TenMonks

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback