Interim-Manager / Kwartiermaker Afdeling i-Advies
Gemeente Ede
- Uitzenden
- 15-09-2025
- 28 uur

Dit ga je doen
Opdracht
De gemeente Ede werkt aan een nieuwe IV/ICT-organisatie: de i-Keten, die per 1 januari 2026 operationeel moet zijn. Deze keten bestaat uit drie samenwerkende afdelingen:
- i-Strategie
- i-Advies
- i-Dienstverlening & Archief
Voor de afdeling i-Advies zoeken wij een interim afdelingsmanager/kwartiermaker.
De afdeling i-Advies is de tactische afdeling in onze i-Keten en ondersteunt de gehele gemeentelijke organisatie bij de inrichting van de informatievoorziening, stimuleert procesgericht werken en geeft invulling aan de ambities op het vlak van datagedreven werken. De afdeling telt circa 27 professionals: informatie- en procesadviseurs, (BI- en GIS) specialisten en projectleiders.
Binnen de i-Keten werk je samen met de andere afdelingsmanagers en is de afdelingsmanager i-Strategie/CIO je functioneel opdrachtgever. Er is nauwe afstemming met strategisch informatiemanagers, architecten en security-experts (i-Strategie) en met beheerders, applicatiespecialisten en informatiebeheerders (i-Dienstverlening & Archief). Gezamenlijk zijn jullie verantwoordelijk voor de werking van de hele i-Keten, van portfoliokeuze tot beheer.
Doel van de opdracht
Als interim afdelingsmanager i-Advies geef je leiding aan de afdeling en ben je verantwoordelijk voor de implementatie van de nieuwe organisatiestructuur voor jouw afdeling per 1 januari 2026. Je draagt zorg voor de positionering, inrichting en samenwerking binnen de i-Keten en begeleidt de medewerkers door de veranderopgave. Je werkt hierbij nauw samen met de andere afdelingsmanagers binnen de i-Keten en met andere afdelingen en domeinen binnen de gemeentelijke organisatie. Je zorgt ervoor dat onze i-Keten “werkt” en dat we voorbereid zijn op de komende jaren.
Daarnaast ben je opdrachtverantwoordelijk (trekker) voor een bezuinigingsopdracht gericht op efficiëntere gemeentelijke processen, ondersteund door LEAN, RPA en AI. Hierin ontwikkel je een plan van aanpak voor de periode 2026–2029.
Werkzaamheden/resultaten
- Dagelijkse aansturing en transitiebegeleiding van de afdeling i-Advies
- Leiding geven aan de afdeling in de transitie naar de nieuwe structuur.
- Begeleiden van de medewerkers in hun ontwikkeling en veranderopgave.
- Zorgen voor continuïteit in de uitvoering.
- Realisatie van de missie van de i-Keten
- Samen met de andere MT-i leden implementatie van de integrale ketenbenadering.
- Bevorderen van samenwerking, standaardisatie en integraliteit binnen IV.
- Opstellen van een plan van aanpak voor de bezuinigingsopdracht (procesoptimalisatie)
- Leiden van de opdracht om gemeentelijke processen efficiënter in te richten met inzet van Lean, RPA en AI.
- Opleveren van een gedragen plan voor 2026–2029 dat richting geeft aan structurele verbeteringen.
- Opstellen van een meerjarenprojectenportfolio IV
- Opstellen van een vervangings- en vernieuwingsportfolio gemeentelijke applicaties.
- Zorgen dat dit portfolio wordt geïntegreerd in de gemeentebrede i-roadmap en investeringsagenda.
- Evaluatie en doorontwikkeling van het hoofdproces i-Keten en het Voortbrengingsproces
- Analyse en verbetering van de samenhang tussen portfolio, uitvoering en beheer.
- Opstellen van verbeteradviezen en implementatievoorstellen binnen de keten.
- Leiding geven aan de afdeling in de transitie naar de nieuwe structuur.
Begeleiden van de medewerkers in hun ontwikkeling en veranderopgave.
Zorgen voor continuïteit in de uitvoering.
Dit ben jij
- Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de
richting vanbestuurskunde, informatiemanagement, bedrijfskunde of
vergelijkbaar - Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende of
interimmanager binnen het publieke domein - Aantoonbare werkervaring met informatievoorziening, digitalisering,
portfoliosturing en procesinrichting bij een gemeente of gemeentelijke
regeling - Aantoonbare werkervaring met teamontwikkeling en het coachen/begeleiden van
professionals
- Minimaal5 jaar werkervaring als leidinggevende binnen een gemeentelijke
organisatie - Aantoonbare werkervaring methet begeleiden van organisatieverandering en
procesinrichting rond informatievoorziening - Aantoonbare kennis van relevante beleidsontwikkelingen en nieuwe wetgeving
voor gemeenten - Aantoonbare werkervaring met relevante beleidsontwikkelingen en nieuwe
wetgeving voor procesmanagement en/of IV-portfoliosturing - Aantoonbare werkervaring metLean, RPA en/of AI
- De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en
waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven
te zijn door de kandidaat zelf

Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?
Laat het ons weten!
Reageer op deze vacature via TenMonks en Erik neemt contact met je op om de match te verkennen.