Onderzoeker Sustainable Sport Partnerships
Hogeschool Rotterdam
- Uitzenden
- 01-10-2025

Dit ga je doen
Onze organisatie
Toekomst maken doen we samen. Met zo’n 39.000 studenten en ruim 4.200 docenten, onderzoekers en medewerkers vormen we een kennisinstelling van toekomstmakers. Met ons onderwijs en onderzoek leiden we studenten op voor de banen van vandaag en morgen en geven we samen met het werkveld vorm aan praktijkgerichte oplossingen voor grote maatschappelijke vraagstukken.
Wij hebben het voorrecht om (jonge) mensen op weg te helpen op het pad van hun professionele ontwikkeling. Bij alles wat we doen staat de toekomst en het succes van de student centraal. Om hun plek in de samenleving te vinden én de samenleving vooruit te helpen.
Kenniscentrum Business Innovation
Kenniscentrum Business Innovation is één van de kenniscentra van Hogeschool Rotterdam. Het is dé plek voor praktijkgericht onderzoek voor en met mkb-bedrijven en andere organisaties. De focus ligt op verandervraagstukken in het licht van maatschappelijke transities zoals verduurzaming en digitalisering. Er wordt intensief samengewerkt met de Rotterdam Business School en andere kennisdomeinen van de hogeschool. Sportmarketing & Partnerships is een nieuwe dimensie en sluit aan bij de oriëntatie op transitievraagstukken. Verschillende dynamieken tonen de behoefte om als sportbranche verder te professionaliseren en positieve impact te hebben op consumenten, organisaties en hun leefwereld. De complexiteit van het veranderende speelveld is toegenomen evenals de urgentie voor meervoudige impact vanuit publiek-private samenwerkingen.
Vacature: Onderzoeker Sportmarketing & Partnerships (0,3 – 0,6 fte)
Doel van de opdracht
Je voert praktijkgericht onderzoek uit binnen (maximaal twee van) de volgende drie onderzoeksprojecten:
- Digitale marketingstrategieën in de topsport
- Betekenisvolle sportpartnerschappen
- Lokale verbindingen met topsport
Doel is om duurzame waarde te creëren en de maatschappelijke impact van de sportsector in Nederland te versterken. De verdeling wordt bepaald op basis van je expertise en de samenstelling van het onderzoeksteam.
Resultaten
1. Digitale sportmarketing- en mediastrategieën
Je werkt mee aan een onderzoeksrapport waarin vier centrale vraagstukken worden uitgewerkt. Hierin ligt de focus op het gebruik van digitale platforms en innovatieve mediaformats om sportprestaties aantrekkelijker te presenteren en de fanbeleving te versterken. Daarnaast onderzoek je hoe digitale strategieën bijdragen aan commerciële waarde en nieuwe businessmodellen binnen topsport. De resultaten worden gedeeld via Nederlandstalige vakpublicaties en verwerkt in een leerprogramma voor professionals en het onderwijs (waaronder de nieuwe master Sportmarketing & Partnerships).
2. Betekenisvolle sportpartnerships
Binnen dit project onderzoek je innovatieve samenwerkingen tussen topsportorganisaties en het bedrijfsleven. Je analyseert welke strategieën als effectief worden ervaren, hoe maatschappelijke en commerciële doelen in balans zijn, en welke factoren samenwerking bevorderen of belemmeren. De resultaten worden gepresenteerd in een rapport (met literatuurstudie, gap-analyse en behoeftenonderzoek), een casusrapportage (o.a. Brabant Sport, Innovatielab Thialf, Topsport Noord), en een wetenschappelijk artikel over de connectie tussen sport, bedrijfsleven en maatschappelijke vraagstukken zoals verduurzaming.
3. Lokale verbinding met topsport
Je onderzoekt hoe steden investeren in topsport en welke effecten dat heeft op inwoners en bedrijven. Hierbij richt je je op de topsportstructuur, lokale samenwerkingen en het maatschappelijk belang van topsport. De focus ligt op Rotterdam en Den Haag (i.s.m. De Haagse Hogeschool), met actuele cases zoals de NN Marathon, Grand Départ Tour de France Femmes en het WK Turnen. De opbrengst is een onderzoeksrapport met een blauwdruk van het lokale ecosysteem, stakeholderanalyse en leerervaringen.
Alle drie de projecten worden uiterlijk afgerond in december 2026.
Specifieke expertise
We zoeken een kandidaat met:
- Aantoonbare ervaring met praktijkgericht onderzoek in of met topsportorganisaties
- Diepgaande kennis van digitale sportmarketing, publiek-private partnerships en/of de maatschappelijke waarde van topsport
- Ervaring met het leiden van onderzoeksprojecten in complexe stakeholderomgevingen
Programma’s en samenwerkingen
Je werkzaamheden vinden plaats binnen het programma Sportmarketing & Partnerships van het Kenniscentrum Business Innovation, in nauwe samenwerking met de Rotterdam Business School en externe partners uit de sportsector.
Duur en start van de opdracht
De opdracht heeft een looptijd van 12 maanden, met een voorkeur voor start op 1 oktober 2025. Uiterste einddatum is 31 december 2026. We houden rekening met enige flexibiliteit gedurende het onderzoeksjaar.
Procedure
- Aanbieden kan tot en met 5 september om 10:00 uur.
- CV's zullen regelmatig beoordeeld worden en passende profielen zullen dan eerder dan de deadline worden aangeboden bij de opdrachtgever. Hierdoor kan aanvraag eventueel eerder sluiten.
- Enkel CV's die via het systeem ESD worden aangeboden worden in behandeling genomen, CV's die per mail of andere communicatiekanalen worden verzonden, worden niet in behandeling genomen.
- Let op!
- Bij voldoende aanbiedingen kan de werving eerder worden gesloten en kun je geen kandidaten meer aanbieden.
- Alleen CV's in de Nederlandse taal worden in behandeling genomen.
- Per leverancier mogen er max 2 kandidaten worden aangeboden
- Tarief dient inclusief alle kosten te zijn, maar exclusief BTW
- Elke leverancier dient in bezit te zijn van een bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Indien wenselijk kan dit ook afgesloten worden via OneStopSourcing tegen een kleine fee per gewerkte uur.
- Elke leverancier dient een G-rekening te hebben.
- Voor het uitlenen van arbeidskrachten volgens de Waadi, dient elke leverancier te voldoen aan de juiste SBI-codes
- CV's dienen voorzien te zijn van:
- Korte motivatie
- Beschikbaarheid:
- Mogelijke startdatum
- Het is niet toegestaan om medewerkers in loondienst bij een ander bureau voor te stellen.
De klant wil inhuuropdrachten sluiten met een zo kort mogelijke keten, voorkeur gaat uit naar een medewerker in loondienst of een ZZP’er zonder tussenkomst van een bureau.
Wanneer een ZZP'er wordt aangeboden via een bureau dan zal de ZZP'er direct gecontracteerd worden en zullen wij met het bureau een marge overeenkomst sluiten.
Leverancier gaat ermee akkoord dat na 1800 uur de bureaumarge vervalt en de inhuuropdracht direct wordt gesloten wordt met de ZZP’er zonder dat een concurrentiebeding, relatiebeding of ander beding aan een externe opgelegd zal worden
Het inhuurtarief van de ZZP’er en de bureaumarge wordt vermeld (marges hoger dan 15 euro worden niet geaccepteerd).
Indien een ZZP’er wordt voorgesteld via een bureau dan dient dit duidelijk te worden aangegeven in het voorstel.

Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?
Laat het ons weten!
Reageer op deze vacature via TenMonks en Merlijn neemt contact met je op om de match te verkennen.