Projectmedewerker Implementatie BWMO & Actielijnen
Gemeente Nissewaard
- Uitzenden
- 01-09-2025
- 24 uur

Dit ga je doen
1. Inleiding
De gemeente Nissewaard (centrumgemeente) en de regiogemeenten Goeree-Overflakkee, Hoeksche Waard en Voorne aan Zee werken projectmatig samen aan de implementatie van het vernieuwde regionale zorglandschap voor Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang (BWMO), als onderdeel van de transitie naar een beschermd thuis. Het nieuwe zorglandschap moet per 1 januari 2026 operationeel zijn.
Gemeente Nissewaard vervult de rol van centrumgemeente, waarbij beleid en uitvoering samen met de regiogemeenten en zorgaanbieders worden ontwikkeld en bijgesteld. De implementatie van het vernieuwde regionale zorglandschap is vormgegeven als project. Voor dit project zoeken wij een beleidsmedewerker die zelfstandig een aantal actielijnen van de implementatie trekt en als zodanig onderdeel uitmaakt van het regionale projectteam. Ook ben je sparringpartner voor de projectleider en trekkers van andere actielijnen. Deze actielijnen dekken de volledige breedte van de implementatie, van het ontwikkelen van uniforme toegang en producten, tot het organiseren van vastgoed, harmoniseren van regelgeving en inrichten van monitoring en sturing.
Het regionale projectteam bewaakt én voert uit waar nodig, zorgt voor eenduidige werkprocessen en faciliteert de samenwerking tussen alle betrokken partijen. In deze opdracht speel je een cruciale rol bij realiseren van toekomstbestendige zorg voor inwoners van onze regio die zich in een kwetsbare periode van hun leven bevinden.
2. Doel van de opdracht
Het doel is het succesvol afronden van twee actielijnen van het project implementatie:
- Governance
Beoogd eindresultaat: Een governance-structuur waarin rollen, taken en mandaten tussen centrumgemeente Nissewaard en regiogemeenten helder zijn vastgelegd en bestuurlijk bekrachtigd. Belangrijkste mijlpalen/producten zijn:
- Besluitvorming samenwerkingsovereenkomst
- Opstellen en besluitvorming dienstverleningsovereenkomst
- Bestuurlijke mandatering van Nissewaard voor uitvoeringstaken.
- Sluiten van verwerkersovereenkomsten (AVG).
- Vastleggen van overlegstructuren en besluitvormingsprocessen.
- Sluitende regelgeving (lokaal en regionaal)
Beoogd eindresultaat: Geactualiseerde verordeningen en beleidsregels (zowel regionaal als lokaal), zodat deze aansluiten bij het nieuwe zorglandschap, de nieuwe contracten en zorgstructuur, de gewijzigde toegangscriteria en het regionaal beleidsplan.
- Inventarisatie benodigde aanpassingen
- Regionale afstemming
- Opstellen conceptteksten voor te wijzigen verordeningen, beleidsregels en artikelen
- Consultatieronde en verwerken aanpassingen (o.a. juridisch, beleid, kwaliteit, uitvoering)
- Zorgdragen voor besluitvorming per gemeente
In deze opdracht vervul je een zelfstandige rol in de uitwerking en uitvoering van deze actielijnen. Belangrijke competenties zijn: draagvlak creëren, zorgen voor uitvoerbare processen en instrumenten, en zorgdragen voor tijdige besluitvorming.
Als trekker ondersteun én trek je werkzaamheden binnen de actielijnen zoals opgenomen in het plan van aanpak. Je werkt hiervoor nauw samen met betrokken disciplines (beleid, uitvoering, accountmanagement, kwaliteit, juridische zaken, communicatie en inkoop). Je zorgt voor het vertalen van beleidsuitgangspunten, contractuele afspraken en bestuurlijke wensen naar concrete producten zoals regelgeving, werkprocessen, bestuurlijke besluiten en regionale afspraken. Je draagt zorg voor het borgen van alles wat je ontwikkelt in de uitvoeringsorganisatie van de centrumgemeente en regiogemeenten. Je verbindt de werkzaamheden binnen jouw actielijnen waar nodig met de andere actielijnen. Zo zorg je samen met het projectteam voor een samenhangende en gedragen implementatie, waarbij beleid, uitvoering en communicatie op elkaar aansluiten en de overgang naar het nieuwe stelsel per 1 januari 2026 soepel verloopt. De overige actielijnen zijn:
- Actielijn A – Omvormen toegang en producten
- Actielijn B – Vertaling contracten naar praktijk
- Actielijn C – Vastgoed en opvanglocaties
- Actielijn F – Monitoring
- Actielijn G – Projectsturing
3. Taken en verantwoordelijkheden
- Zelfstandig coördineren, aanjagen en opvolgen van acties binnen de actielijnen
- Voorbereiden, organiseren en verslagleggen van bijeenkomsten, werksessies en projectoverleggen.
- Opstellen en redigeren van notities, werkinstructies, formats en Q&A-documenten voor gemeenten en aanbieders.
- Bewaken van deelresultaten, deadlines en planning, in nauwe afstemming met de projectleider.
- Vervullen van een trekkersrol binnen specifieke actielijnen, inclusief het nemen van besluiten over vervolgstappen in samenspraak met stakeholders.
- Ondersteunen bij harmonisatie van lokale regelgeving en besluitvormingsdocumenten.
- Verzamelen, structureren en analyseren van informatie voor monitoring en voortgangsrapportages.
- Signaleren van risico’s, knelpunten en doen van verbetervoorstellen richting de projectleiding.
5. Profiel van de kandidaat
• HBO-werk- en denkniveau, bij voorkeur richting sociaal domein, bestuurskunde of organisatiekunde.
• Minimaal 3 jaar ervaring met beleidsontwikkeling in een projectmatige context, met een focus op nadere uitwerking van eerder gemaakte keuzes zodanig dat het uitvoerbaar is en bijdraagt aan de doestellingen. Het liefst in een gemeentelijke context.
• Kennis van of affiniteit met het sociaal domein (Wmo, opvang, beschermd wonen).
• Sterke communicatieve en schriftelijke vaardigheden; kan snel denken en kan complexe informatie helder vertalen in verschillende typen documenten.
• Proactief, resultaatgericht en organisatorisch sterk, met oog voor detail en politiek- bestuurlijke sensitiviteit.
• Je vervult een trekkersrol, kan schakelen tussen verschillende disciplines en belangen, en weet daarbij draagvlak te creëren bij alle betrokken partijen.
Beschikbaar voor 24-28 uur per week vanaf zo spoedig mogelijk tot en met december 2026 (met mogelijkheid uitloop tot en met maart 2026).
6. Randvoorwaarden
Duur van de opdracht: start zo spoedig mogelijk tot en met december 2025 (mogelijk uitloop tot en met maart 2026).
• Omvang: 24-28 uur per week.
• Standplaats: Spijkenisse (gemeente Nissewaard) met hybride werken mogelijk.
Dit ben jij
- HBO-werk- en denkniveau, bij voorkeur richting sociaal domein,
bestuurskunde of organisatiekunde - Minimaal 3 jaar ervaring met beleidsontwikkeling in een projectmatige
context, met een focus op nadere uitwerking van eerder gemaakte keuzes
zodanig dat het uitvoerbaar is en bijdraagt aan de doestellingen - Beschikbaar voor 24-28 uur per week vanaf zo spoedig mogelijk tot en met
december 2026 (met mogelijkheid uitloop tot en met maart 2026) - Duur van de opdracht: start zo spoedig mogelijk tot en met december 2025
(mogelijk uitloop tot en met maart 2026) - Omvang: 24-28 uur per week
- Standplaats: Spijkenisse (gemeente Nissewaard) met hybride werken mogelijk
- HBO-werk- en denkniveau, bij voorkeur richting sociaal domein,
bestuurskunde of organisatiekunde - Minimaal 3 jaar ervaring met beleidsontwikkeling in een projectmatige
context, met een focus op nadere uitwerking van eerder gemaakte keuzes
zodanig dat het uitvoerbaar is en bijdraagt aan de doestellingen. Het
liefst in een gemeentelijke context - Kennis van of affiniteit met het sociaal domein (Wmo, opvang, beschermd
wonen)
Team TenMonks

Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?
Laat het ons weten!
Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.