Senior Contract en Leveranciersmanager ICT

Gemeente Utrecht

€4.264 — €6.072 / maand €-4 — € 80 / uur
HBO
Nog 6 dagen

Dit ga je doen

Functie omschrijving
De Contract- en Leveranciersmanager ICT is verantwoordelijk voor Contractmanagement, Tactisch
Leveranciersmanagement en decentrale inkoop. Is aanspreekpunt in het ICT inkoopproces voor de proces-
en contracteigenaren wat betreft inkoopbehoefte.

Je voert deze rol uit voor 2 teams: het team voor DomstadIT (dat centrale IT diensten levert) en het team
voor het domein Bedrijfsvoering. De tijdsverdeling tussen de teams komt gemiddeld op 50/50 uit.

Dit ga je doen
1. Contractmanagement
2. Tactisch Leveranciersmanagement
3. Decentrale inkoop

Ad 1. Contractmanagement
– Participeert in het aanbestedingstraject en voert hierbij de regie over afdeling brede en
vakoverstijgende trajecten.
– Bewaakt de contractafspraken en adviseert contracteigenaar over contractmanagement en over de
contractmanagement tools van IB JZI (o.a. in gebreke stelling; verlenging; opzegging; ontbinding)
– Toetst offertes op afspraken contractafspraken.
– Rapporteert leveranciersprestatie en financiën aan de contract eigenaren en per kwartaal richting het
management.
– Escalaties naar de leverancier.
– Signaleert tijdig einddatums van contracten naar contracteigenaar en life cycle management.
– Beheren van licenties (Software asset management).
– test

Specifiek voor het team bedrijfsvoering heb je een aantal werkzaamheden die voor het einde van het jaar
afgerond moeten zijn:
– Afronden inventarisatie i-contracten voor de 10 OO's binnen het domein
– Vaststellen per OO van de te beheren contracten
– Ervoor zorgen dat de contractdocumentatie op orde komt
– Uitvoeren SPEND analyse en op basis van deze uitkomsten inrichten beheerregime (inclusief
rapportages en periodiek overleg)

Ad 2. Tactisch leveranciersmanagement
– Verkennen, starten en onderhouden en – waar relevant – verder ontwikkelen van een
samenwerkingsrelatie met kernleveranciers.
– In samenwerking met leverancier bijdrage leveren aan innovatie beleid.
– Geeft advies t.b.v. de strategische leveranciers en mogelijke veranderingen daarin.
– Ontwikkelt en onderhoud een relatienetwerk.
– Adviseert de operationele leveranciersmanager.

– Adviseert gevraagd en ongevraagd.

Ad 3. Decentrale inkoop
Aanspreekpunt voor budgethouders/aanvragers over een inkoopbehoefte en adviseert
met betrekking tot inkoop en aanbestedingsbeleid van de gemeente Utrecht, in samenwerking met JZI;
– Inventariseren van de (te verwachten) inkoopbehoeften in het organisatieonderdeel als input voor het
inkoop jaarplan en de gemeente brede aanbestedingskalender.
– Aanspreekpunt voor de relevante productgroep eigenaren voor
 het vertalen van de betreffende productgroep strategie in inkooptrajecten.
 informatie van gebruikers of de markt, voorstellen tot standaardisatie, bundeling of samenwerking.
– Toetst op rechtmatigheid en mogelijke afwijkingen van de kaders.
– Afweging maken en advies geven hoe de opdracht ingekocht moet worden om de beste kwaliteit-
prijsverhouding te krijgen, in ogenschouw nemend de maatschappelijke doelstellingen (MKB,
duurzaamheid en social return), het juridisch kader en streeft naar optimalisatie door onder andere
bundeling van inkopen.
 Proces begeleiden van inkooptrajecten.

Functie eisen
– HBO werk- en denkniveau;
– Nevi 2 publiek diploma (of daarmee gelijk)
– Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met inkoop- of contractmanagement van ICT en
informatievoorziening.
– aantoonbare ruime ervaring met het voorbereiden en uitvoeren van complexe ICT Europese
aanbestedingen bij de (semi) overheid, en met het opstellen en beoordelen van aanbestedingsstukken
voor Cloud en outsourcing trajecten waarbij ook security (AVG) uitgebreid aan bod kwam.
– Aantoonbare ervaring met onderhandelingen en besprekingen voeren met leveranciers waarbij er
sprake is van een grote mate van tegengestelde belangen.
– Het kunnen ontwikkelen en onderhouden van een relatienetwerk.
– Aantoonbare ervaring met contractmanagement en veranderprocessen.
– Aantoonbare ervaring met projectmatig werken ín multidisciplinaire teams.
– Integer, klantgericht en stressbestendig.
– Analytisch ingesteld en kunt goed anticiperen en communiceren.

Competenties
In de uitvoering van ons werk staan de vier gemeentelijke kernwaarden centraal: open, wendbaar, scherp
en betrouwbaar. Ze komen tot uiting in onze heldere afspraken, servicegerichte en flexibele werkhouding,
scherpe (financiële) planning en betrouwbare inzet. Van onze medewerkers verwachten we dat ze – vanuit
deze kernwaarden – hun persoonlijke vaardigheden en vakkennis verder ontwikkelen.
DomstadIT verwacht van de medewerkers dat zij, ongeacht hun positie in de organisatie, werken in het
belang van het grotere geheel van de afdeling en daarvoor brede basisvaardigheden hebben of ontwikkelen
en de kennis m.b.t. de specialisatie actueel houden. Van alle medewerkers wordt inzet gevraagd buiten
kantoortijden, omdat de ICT dienstverlening 7×24 uur per week geleverd wordt. Groot onderhoud wordt bij
voorkeur gepland in het weekend, zodat gebruikers hierdoor zo min mogelijk worden gehinderd

Dit ben jij

  • Kandidaat heeft HBO werk- en denkniveau.
    hieraan voldoet
  • Kandidaat is in bezit van NEVI 2 of een (Post) HBO Aanbesteden voor
    Gevorderden certificaat.
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaringen met Contract &
    Leveranciersmanagement in het vakgebied ICT.
  • Kandidaat heeft ervaring met het op orde brengen van contractdocumentatie
    zoals vermeld in het profiel bij Contractmanagement.
    ervaring
  • Kandidaat heeft aantoonbare ruime ervaring met het zelfstandig voorbereiden
    en uitvoeren van complexe ICT Europese aanbestedingen bij de (semi)
    overheid, en met het opstellen en beoordelen van aanbestedingsstukken voor
    Cloud en outsourcing trajecten waarbij ook security (AVG) uitgebreid aan
    bod kwamen.
  • Kandidaat heeft aantoonbare ruime ervaring met onderhandelingen en
    besprekingen voeren met leveranciers waarbij er sprake is van een grote
    mate van tegengestelde belangen.
  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het ontwikkelen en onderhouden van
    een relatienetwerk.Geef een concreet voorbeeld waaruit bovenstaande blijkt
  • Kandidaat is Integer, klantgericht en stressbestendig
  • Kandidaat is analytisch ingesteld en kan goed anticiperen en communiceren

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback