Kwaliteitsmedewerker Schulden

gemeente Haarlemmermeer

gemeente Haarlemmermeer
5 maanden
HBO - WO
Nog 4 dagen

Dit ga je doen

Team Schulden is één van de teams van cluster Sociale Dienstverlening. Het team bestaat uit meerdere subteams, namelijk Terugvordering, Bbz en Schuldhulpverlening. Voor het subteam Schuldhulpverlening zijn we nu volop bezig met het opzetten ervan, want vanaf 1 januari 2026 gaan we deze taak uitvoeren.

Wij zoeken een ervaren kwaliteitsmedewerker die bekend is met de uit te voeren regelingen. Samen met de teammanager en processpecialist vormt een kwaliteitsmedewerker de zogenoemde Driehoek die de medewerkers in de uitvoering aanstuurt, faciliteert en ondersteunt. In deze functie is de kwaliteitsmedewerker binnen die Driehoek verantwoordelijk voor juridisch advies en toetsing, inhoudelijke vragen en uit te zoeken issues, het begeleiden van casuïstiek, het signaleren van en naar beleid en juridische zaken, afstemming met bezwaar en beroep, coaching van medewerkers en het inwerken van een nieuwe kwaliteitsmedewerker, zodra we die hebben geworven. Van een kwaliteitsmedewerker verwachten wij senioriteit op wet- en regelgeving. Daarnaast is de kwaliteitsmedeweker verantwoordelijk voor het up-to-date houden van de inhoud van de documenten die gebruikt worden voor de diverse regelingen.

Omdat er veel werk ligt, is het belangrijk dat een kandidaat goed op de hoogte is van de – het liefst onze – werkwijze. Ook is een kandidaat stressbestendig en gewend in een hoog tempo te werken.

We vinden het belangrijk dat de kwaliteitsmedewerker regelmatig op kantoor aanwezig is, maar in overleg kan ook thuis gewerkt worden (50/50).

Het gaat om een functie van 36 uur waarbij de kandidaat op de reguliere werkdagen beschikbaar dient te zijn.

Eventuele indexering vindt plaats op 1 januari – na minimaal 1 jaar inhuurovereenkomst – conform CBS, CAO lonen per uur particuliere bedrijven.

Kandidaatomschrijving

Wij zijn op zoek naar een ervaren kwaliteitsmedewerker met onderstaand profiel:

  • Een afgeronde HBO- of WO-opleiding, bij voorkeur op het gebied van sociaal juridische dienstverlening of maatschappelijk werk;
  • Werkervaring als kwaliteitsmedewerker bij een gemeentelijke sociale dienst;
  • Relevante aantoonbare kennis van en werkervaring (> 5 jaar) met de juridische en procesmatige kant van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs), Participatiewet en Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004);
  • Ervaring met het opstellen van een kwaliteitsplan
  • Bij voorkeur bekend met het systeem CiVision Samenlevingszaken, Allegro, KIC (Kwaliteit in Control), Suwinet en Djuma;
  • Passie en energie die motiverend werkt voor de mensen om je heen;
  • Sterk analytisch vermogen en werkt gestructureerd, nauwkeurig en kwaliteitsgericht;
  • Vermogen om vertrouwen en openheid te creëren, kan goed luisteren en staat open voor dialoog.

Dit ben jij

  • Kennis van en werkervaring met de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
    (Wgs) – Relevante, aantoonbare kennis van en werkervaring als
    kwaliteitsmedewerker (> 5 jaar) met de juridische en procesmatige kant van
    de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). Referentie vereist
  • Kennis van en werkervaring met de Participatiewet – Relevante, aantoonbare
    kennis van en werkervaring met de juridische en procesmatige kant van de
    Participatiewet
  • Actuele kennis en werkervaring met toetsen en certificeren – Recente
    werkervaring, niet ouder dan een jaar, opgedaan in het bewaken van de
    kwaliteit in de uitvoering van Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)
    of Participatiewet door medewerkers te toetsen op hun werk en daarop
    feedback te geven
  • Kennis van en werkervaring met CiVision Samenlevingszaken – Werkervaring,
    niet ouder dan twee jaar, opgedaan in het werken met CiVision
    Samenlevingszaken
  • Werk- en denkniveau – Een afgeronde HBO- of WO-opleiding
  • Maximaal aantal te werken uren – Geen andere werkzaamheden die leiden tot
    meer arbeidsuren per week dan 48 uur
  • Kennis en ervaring met het vertalen van beleid naar uitvoering. –
    Aantoonbare en recente werkervaring met deze werkzaamheden als
    kwaliteitsmedewerker voor de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)
  • Kennis en ervaring met Bbz – Relevante, aantoonbare kennis van en
    werkervaring met de juridische en procesmatige kant van het Besluit
    bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004)
  • Kennis en ervaring met terug- en invordering – Relevante, aantoonbare
    kennis van en werkervaring met de juridische en procesmatige kant van de
    werkzaamheden bij team Terug- en invordering
  • Bekend met werken in de applicatie KiC – Recente werkervaring, niet ouder
    dan een jaar, opgedaan in het werken met Kwaliteit in Control (KiC) als
    syteem voor toetsing
  • Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen
    interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze
    interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. De
    kandidaat moet een waardevolle toevoeging zijn voor het team Schulden en
    daarbij horende Driehoek

Merlijn de Groot

Recruitment Consultant

Merlijn de Groot

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en Merlijn neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback