Projectleider vervangende huisvesting Oekraïense ontheemden

Gemeente Midden-Groningen

Gemeente Midden-Groningen
11 maanden
Nog 5 dagen

Dit ga je doen

Door de oorlog in Oekraïne zijn veel mensen ontheemd geraakt en op zoek naar tijdelijke en duurzame huisvesting in Nederland. De Gemeente Midden-Groningen wil hier adequaat op inspelen door passende vervangende huisvesting te organiseren. Dit vraagt om een ervaren projectleider die zowel de operationele uitvoering kan aansturen als het bestuurlijke proces kan begeleiden. Gezien de complexiteit en de politieke gevoeligheid van dit dossier is het van groot belang dat de projectleider beschikt over aantoonbare ervaring met vergelijkbare trajecten, bestuurlijke sensitiviteit en een stevig netwerk in Noord-Nederland.


Doel

Het realiseren van een soepel en effectief proces voor de vervangende huisvesting van Oekraïense ontheemden in de gemeente Midden-Groningen. Dit betreft zowel het creëren van extra woonruimte als het begeleiden van de ontheemden bij hun integratie in de gemeenschap.

 
Opdrachtomschrijving

De projectleider vervangende huisvesting Oekraïense ontheemden is verantwoordelijk voor: 

  • Het projectmatig realiseren van tijdelijke en semipermanente opvanglocaties in de gemeente Midden-Groningen.
  • Het coördineren van de samenwerking met woningcorporaties, provincie, COA en andere relevante stakeholders.
  • Het voorbereiden van bestuurlijke besluitvorming, inclusief het opstellen van college- en raadsvoorstellen.
  • Het aansturen van projectteams en het borgen van samenhang tussen verschillende deelprojecten (sociaal en ruimtelijk). 
  • Het bewaken van financiën, planning en kwaliteit binnen de huisvestingstrajecten.
  • Het proactief signaleren en bespreekbaar maken van dilemma’s in een politiek-bestuurlijke context.
  • Het toepassen van een data gedreven aanpak bij beleidsontwikkeling en uitvoering.
  • Het vertalen van landelijke kaders (BZK, A&M, provinciale regietafels) naar gemeentelijke uitvoering.

Een zittende leverancier heeft op het gebied van dienstverlening c.q. leveringen mogelijk meer kennis van de aanbestedende dienst dan zijn concurrenten. Daarmee heeft de zittende leverancier bij het inschrijven op de aanbesteding van deze opdracht een voorsprong op de concurrentie.

Kandidaatomschrijving

De projectleider:

  • Heeft aantoonbare ervaring met het opzetten van opvanglocaties voor Oekraïense ontheemden, bij voorkeur in een Groningse gemeentecontext.
  • Is bekend met de bestuurlijke en politieke dynamiek van gemeenten in Noord-Nederland en spreekt de taal van de regio.
  • Beschikt over bestuurlijke sensitiviteit en weet effectief te schakelen tussen bestuur, college, maatschappelijke partners en gemeenschap.
  • Heeft ervaring met schrijven van college- en raadsstukken en kan risico’s en voortgang helder rapporteren.
  • Is aantoonbaar succesvol in het coördineren van complexe processen met woningcorporaties, maatschappelijke organisaties, vrijwilligers en gemeentelijke afdelingen.
  • Heeft ruime ervaring met budgetbeheer en financiële verantwoording binnen gemeentelijke projecten.
  • Beschikt over bewezen ervaring met Europese aanbestedingsprocedures binnen opvang en huisvesting.
  • Werkt no-nonsense, is stressbestendig en resultaatgericht, maar houdt oog voor de mens.


Gewenste competenties

  •  Analytisch en resultaatgericht.
  •  Sterk in communicatie en het geven van heldere adviezen.
  •  In staat om rust te bewaren en helder te opereren in complexe en politiek gevoelige  situaties.
  •  Bruggenbouwer met oog voor samenwerking tussen diverse partijen.

Dit ben jij

  • Minimaal 7 jaar werkervaring binnen een overheidsinstantie (gemeentelijk,
    provinciaal of landelijk). Aantoonbare ervaring met het projectmatig
    realiseren van opvanglocaties voor Oekraïense ontheemden in meerdere
    gemeenten
  • Ervaring als projectleider én programmamanager (operationeel/tactisch en
    strategisch/overkoepelend), bij voorkeur in het sociaal en ruimtelijk
    domein
  • Aantoonbare recente ervaring met adviseren van colleges van B&W en
    gemeenteraden, inclusief het opstellen van college- en raadsvoorstellen en
    het omgaan met politieke/bestuurlijke verhoudingen
  • Aantoonbare ervaring met minimaal 3 Europese aanbestedingen binnen de
    context van Oekraïne opvang
  • Inkoopvoorwaarden – Het is een vereiste dat de aanbieder akkoord gaat met
    de algemene inkoopvoorwaarden levering en diensten van de gemeente
    Midden-Groningen. (Zie de bijlage). Uit de offerte blijkt duidelijk dat de
    aanbieder hiermee akkoord gaat
  • Overeenkomt van opdracht – Het is een vereiste dat de aanbieder akkoord
    gaat met de door de gemeente opgestelde overeenkomst van opdracht. (Zie de
    bijlage). Uit de offerte blijkt duidelijk dat de aanbieder hiermee akkoord
    gaat
  • Bij deze opdracht wordt om een motivatiebrief gevraagd. Deze weegt mee in
    de uiteindelijke beoordeling. Deze motivatiebrief wordt beoordeeld volgens
    de hieronder aangegeven criteria. In de motivatiebrief schrijft de
    kandidaat wie hij/zij is, waarom hij/zij vindt dat hij/zij goed op deze
    opdracht past en wat zijn/haar motivatie is om deze opdracht uit te willen
    voeren
  • De kandidaat beschikt over een relevant netwerk in de regio Groningen en
    heeft ervaring met het samenwerken met woningcorporaties, provincie en het
    COA
  • De kandidaat beschikt over de volgende onderstaande aantoonbare
    werkervaring: – Ervaring met opvang Oekraïense ontheemden in
    Noord-Nederland – Politieke en bestuurlijke sensitiviteit en samenwerking
    met college & bestuur – Ervaring in Midden-Groningen of vergelijkbare
    gemeenten – Ervaring met schrijven van college- en raadsstukken –
    Financiële kennis (budgetbeheer & verantwoording)
  • Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen
    interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze
    interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
    Tijdens het interview toetsen we op werkervaring, kennis en de
    competenties

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback