Vacature Functioneel Beheerder iFinanciën (SAP)
Gemeente Weststellingwerf
- Uitzenden
- 27-10-2025
- Friesland
- 36 uur
Dit ga je doen
Ben jij een ervaren functioneel beheerder met gevoel voor structuur én oog voor eenvoud?
Binnen de OWO-samenwerking (gemeenten Ooststellingwerf, Weststellingwerf en Opsterland) zijn we op zoek naar een Functioneel Beheerder iFinanciën (SAP) die zich graag vastbijt in het inrichten, beheren en verbeteren van ons financieel systeem. Werk je graag met complexe materie én wil je bijdragen aan een betrouwbare en toekomstbestendige dienstverlening? Dan hebben we een mooie opdracht voor je!
Wat ga je doen?
Je bent verantwoordelijk voor het beoordelen en doorvoeren van wijzigingen binnen ons financieel systeem iFinanciën (SAP) op basis van veranderende processen binnen de drie OWO-gemeenten. Daarbij werk je altijd procesgericht én in lijn met wettelijke kaders..
Deze opdracht maakt deel uit van een project waarin de inrichting en het beheer van iFinanciën centraal staan. Daarbij vragen we je nadrukkelijk om mee te helpen aan het verder professionaliseren van de functioneel beheer rol, het beleggen van activiteiten op de juiste plek, en – waar nodig – het aanpassen van de inrichting in iFinanciën. Dit doe je in nauwe samenwerking met onze leverancier PinkRoccade en de betrokken teams.
Je werkt in i-Financiën, de gemeentelijke financiële oplossing van PinkRoccade die draait op SAP-technologie. Daarmee combineer je kennis van gemeentelijke processen met de kracht van SAP.
Je vertaalt wijzigingsverzoeken zorgvuldig naar een passende inrichting in iFinanciën. Hierbij werk je samen met de financiële teams, het team informatiemanagement en ICT Beheer en Ondersteuning. Jouw doel? Een optimale en toekomstbestendige inrichting van ons financieel systeem.
- Je analyseert wijzigingsverzoeken en vertaalt deze naar aanpassingen in de systeeminrichting, zoals workflows, tabellen, rapportages en gebruikersrollen.
- Je test en controleert je werk in de acceptatieomgeving en zorgt voor een foutloze oplevering.
- Je documenteert de doorgevoerde wijzigingen en zorgt voor heldere communicatie met alle betrokken teams.
- Je begeleidt de livegang van jouw wijzigingen en biedt nazorg bij vragen of incidenten.
- Je werkt actief samen met het beheerteam voor kennisoverdracht en borging van je werk.
- Je optimaliseert de financiële processen binnen de organisatie.
- Je ondersteunt gebruikers door middel van uitleg, handleidingen en trainingen.
- HBO werk- en denkniveau.
- Minimaal 2 jaar ervaring met functioneel beheer binnen de (gemeentelijke) overheid, bij voorkeur met financiële systemen.
- Analytisch vermogen, goede communicatieve vaardigheden en een oplossingsgerichte werkhouding.
- Kennis van en ervaring met PinkRoccade iFinanciën (SAP).
- Ervaring met beheer van andere applicaties zoals Office365, iZaak en Topdesk.
- Een afgeronde opleiding of certificering op het gebied van functioneel beheer, zoals BiSL, informatiemanagement of bedrijfskunde.
- Ervaring met procesoptimalisatie in het financiële domein.
Dit ben jij
- Minimaal drie jaar ervaring als beheerder van iFinancieien of SAP
toelichting, waaruit blijkt dat u aan deze eis van minimaal drie jaar
voldoet. - Relevante HBO+ opleiding Benoem de naam van het opleidingsinstituut, de
plaats, de afstudeerrichting en het afstudeerjaar
- Externe heeft aantoonbaar een opleiding op het gebied van functioneel
beheer van een financieel pakket Externe heeft de gevraagde opleiding
afgerond Externe is op dit moment bezig met de gevraagde
opleiding Externe heeft niet de gevraagd opleiding - Externe beschikt over 3 jaar recente werkervaring op het gebied van
functioneel beheer van een financieel pakket (bij voorkeur iFinanciën/SAP).
Externe heeft de aantoonbare ervaring in het vakgebied zoals omschreven
Externe heeft 2 tot 3 jaar aantoonbare ervaring in het
vakgebied zoals omschreven Externe heeft geen aantoonbare
ervaring in het vakgebied zoals omschreven - Ervaring binnen gemeentelijke organisatie of vergelijkbare organisatie
Externe heeft aantoonbare ervaring zoals omschreven Externe
heeft 1 tot 2 jaar aantoonbare ervaring zoals omschreven
Externe heeft geen aantoonbare ervaring zoals omschreven - Procesoptimalisatie en verandermanagement Externe heeft aantoonbare
ervaring met procesoptimalisatie in het financiële domein en kan dit
onderbouwen met praktijkvoorbeelden Externe heeft enige
ervaring met procesoptimalisatie Externe heeft geen ervaring
met procesoptimalisatie
- Je analyseert wijzigingsverzoeken en vertaalt deze naar aanpassingen in de systeeminrichting, zoals workflows, tabellen, rapportages en gebruikersrollen.
- Je test en controleert je werk in de acceptatieomgeving en zorgt voor een foutloze oplevering.
- Je documenteert de doorgevoerde wijzigingen en zorgt voor heldere communicatie met alle betrokken teams.
- Je begeleidt de livegang van jouw wijzigingen en biedt nazorg bij vragen of incidenten.
- Je werkt actief samen met het beheerteam voor kennisoverdracht en borging van je werk.
- Je optimaliseert de financiële processen binnen de organisatie.
- Je ondersteunt gebruikers door middel van uitleg, handleidingen en trainingen.
- HBO werk- en denkniveau.
- Minimaal 2 jaar ervaring met functioneel beheer binnen de (gemeentelijke) overheid, bij voorkeur met financiële systemen.
- Analytisch vermogen, goede communicatieve vaardigheden en een oplossingsgerichte werkhouding.
- Kennis van en ervaring met PinkRoccade iFinanciën (SAP).
- Ervaring met beheer van andere applicaties zoals Office365, iZaak en Topdesk.
- Een afgeronde opleiding of certificering op het gebied van functioneel beheer, zoals BiSL, informatiemanagement of bedrijfskunde.
- Ervaring met procesoptimalisatie in het financiële domein.
Team TenMonks

Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?
Laat het ons weten!
Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.