Communicatie Adviseur/Projectmanager Klantcontactstrategie
Kamer van Koophandel (KVK)
- Uitzenden
- 01-11-2025
- Utrecht
- 40 uur


Dit ga je doen
Met het implementeren en doorontwikkelen van haar klantcontactstrategie werkt KVK aan het verder professionaliseren van klantcontact richting 2,4 miljoen ondernemers, verenigingen en stichtingen. Een belangrijk onderdeel hierbinnen is uniformiteit: het realiseren van een eenduidige en herkenbare klantbeleving over alle kanalen. Eraan werken om dit te realiseren is projectmatig ingericht en verbindt de ervaringsprincipes van het KVK DNA met kanaalcommunicatie. Dit met focus op correspondentie (brieven, formulieren, nieuwsbrieven, CX-teksten). Hiermee wordt de klanttevredenheid vergroot, de merkbeleving versterkt en interne processen efficiënter ingericht. De communicatie adviseur/projectmanager voert regie op dit traject om tot meer uniforme klantbediening te komen. In deze rol is het belangrijk om kennis te hebben van bedieningsconcepten alsmede een stevige marketing- en communicatie-achtergrond op het gebied van merkpositionering en het uitdragen van merk- en servicebeloften in (klant)communicatie. Hierbij worden de volgende activiteiten uitgevoerd:
– Zelfstandig uitvoeren van de opdracht in afstemming met opdrachtgevers (manager Marketing en programmamanager klantcontactstrategie);
– Regelmatig rapporteren over voortgang;
– Bewaken van planning en kwaliteit van de opgeleverde communicatiemiddelen;
waarbij de volgende resultaten opgeleverd worden:
– Levert een analyse van de huidige communicatiemiddelen en levert, in overleg met Klantreisexperts en Medewerkers Waardevol Klantcontact/Bedieningsconcepten een communicatiestrategie voor correspondentie passend bij de merkidentiteit en doelgroepen;
– Levert een tone of voice document op en zorgt voor een opleidingstraject voor KVK medewerkers zodat zij zelf de Tone of Voice kunnen implementeren;
– Zorgt voor doorvertaling van uniformiteit naar templates en formats;
– Zorgt voor een oplevering van een CMS oplossing voor correspondentie;
– Levert een inhoudelijke bijdrage vanuit Marketing (communicatie) aan het verbeteren van bedieningsconcepten door aanbevelingen te doen over communicatie-oplossingen.
De opdracht eindigt wanneer de gevraagde resultaten opgeleverd zijn, waarbij geldt dat uitloop mogelijk is afhankelijk van de voortgang van de beschikbaarheid.
Kandidaatomschrijving
Onderzoekt, herkent en begrijpt de belangrijkste elementen van vraagstukken en hun onderlinge samenhang.
Communiceren
Verwoordt gedachten helder en vlot, brengt mondeling en schriftelijk een boodschap begrijpelijk over aan anderen en weet hierbij hun aandacht vast te houden.
Nauwkeurigheid
Is nauwgezet in de uitvoering van de werkzaamheden binnen gestelde normen.
Overtuigingskracht
Is in staat draagkracht te creëren en weet anderen ertoe te brengen een standpunt, idee, advies of plan te accepteren en/of over te nemen.
Resultaatgericht
Werkt doelgericht en vasthoudend naar resultaten toe en weet het resultaat op efficiënte en effectieve wijze te realiseren.
De competenties worden tijdens het interview getoetst.
Let op!: Voorafgaand aan de beoordeling van uw aanbieding wordt deze getoetst op volledigheid en geldigheid aan de hand van de in de uitvraag gestelde eisen en de informatie in het CV. Indien gestelde eisen niet aantoonbaar in het cv zijn te herleiden dan zal deze eis in het antwoord van uw aanbieding worden aangepast. Het resultaat daarvan is dat uw aanbieding of lager scoort in de ranking of terzijde wordt gelegd. U ontvangt hierover een gemotiveerd bericht.
Goed om te weten: screening is onderdeel van de procedure, waarbij ook een social media check plaatsvindt. Zie https://werkenbij.kvk.nl/pages/nl-nl/algemeen/privacyverklaring voor meer informatie hierover.
Dit ben jij
- Kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO of WO opleiding in de richting
van Marketing, Marketingcommunicatie of Communicatie Brandmanagement - Kandidaat heeft actuele (in de afgelopen 7 jaar) en minimaal 5 jaar
aantoonbare ervaring met het doorvertalen van service-, klant- of
merkbeloften en B1 taalgebruik bij het optimaliseren van klantcommunicatie - Kandidaat is gewend om vanuit klantbehoeftes te denken en handelen
- Kandidaat heeft actuele (in de afgelopen 7 jaar) en minimaal 5 jaar
aantoonbare ervaring met werken bij vergelijkbare grote, complexe
organisaties - Kandidaat heeft actuele (in de afgelopen 5 jaar) en aantoonbare ervaring in
het begeleiden, en uitvoeren van tone of voice en copy verbetertrajecten - Kandidaat heeft actuele (in de afgelopen 5 jaar) en aantoonbare ervaring in
het intern uitrollen en meekrijgen van de teams voor het implementeren van
service en/of merkbeloften in relatie tot alle dienstverlening - Kandidaat heeft actuele (in de afgelopen 5 jaar) en aantoonbare ervaring
met project-begeleiding en afstemming tussen afdelingen en teams - Aanbieder mag maximaal één cv indienen
- Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met Agile werken
- Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met werken bij soortgelijke
overheidsorganisaties

Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?
Laat het ons weten!
Reageer op deze vacature via TenMonks en Vincent neemt contact met je op om de match te verkennen.