Dit ga je doen
Opdrachtomschrijving
De directie Parkeren van de gemeente Amsterdam heeft een digitaal vergunningensysteem laten ontwikkelen door een externe leverancier: Egis. Het systeem is inmiddels live. In januari wordt het systeem en het bijbehorende beheer overgedragen aan P1. P1 is de leverancier die onder contract staat bij de gemeente Amsterdam voor de uitvoering van de parkeerdienstverlening op straat. Kortom, in dit project is samenwerking tussen de verschillende stakeholders cruciaal, zijnde directie Parkeren, het i-domein van de gemeente Amsterdam, Egis en P1. Op operationeel, tactisch en op strategisch niveau is er eenmalig inzet nodig van een projectleider. De directie Parkeren beschikt niet over eigen capaciteit om dit project, dat plaatsvindt buiten de reguliere werkzaamheden, af te ronden.
Als projectmanager Vergunningensysteem Parkeren geef je leiding aan een uitdagend, al lopend project op strategische, tactisch en operationeel niveau. Je bent de schakel tussen externe leveranciers en de interne organisatie, en je kunt zowel op technisch als inhoudelijk niveau gesprekken voeren met opdrachtgevers, stakeholders en de DII-organisatie. Het vergunningensysteem heeft verschillende stakeholders, zowel binnen als buiten de gemeentelijke organisatie, en bevindt zich in de laatste fase. In november vindt de go-live van een volgende software release plaats. Ook moeten afspraken over doorontwikkeling en beheer worden gemaakt en vastgelegd. Tot slot is het van belang om keuzes voor de toekomstige inbedding van het vergunningen systeem in beeld te krijgen, zodat daarover een besluit genomen kan worden.
Het project loopt van half november (10-11-25) en loopt door tot eind januari 2026; naar verwachting zullen er na de overdracht van Egis naar P1 nog enkele afrondende werkzaamheden plaatsvinden en moet worden gewerkt aan het strategische vraagstuk van deze opdracht. De projectleider zal zelfstandig opereren. Er vindt maandelijks een voortgangsoverleg plaats, waarbij de projectleider een (maandelijks) voortgangsrapportage uitbrengt aan het afdelingshoofd Straatparkeren. Vanwege de aard en omvang van deze opdracht verwachten wij een inzet van 36 uur per week.
Werkzaamheden
Van de projectmanager vragen wij daarom deliverables op drie focusgebieden:
- Operationeel – het coördineren/in goede banen begeleiden van de go-live van “Software release 1.8” begin november:
- Succesvolle implementatie & goed georganiseerde nazorg van de software release in november '25 (uiterlijk: Q4 2025);
- Lessons learned report (uiterlijk: Q4 2025). - Tactisch – Samenwerkingsvormen externe leveranciers en gemeente Amsterdam:
- Heldere afspraken maken over doorontwikkeling en (functioneel) beheer van het vergunningensysteem (uiterlijk: Q4 2025);
– Uitgewerkte taken, rollen & verantwoordelijkheden, geconcretiseerd in een RACI matrix. Hieronder verstaan we ook dat er een oplossing moet worden geformuleerd voor de inbedding in de afdeling Straatparkeren (uiterlijk: Q4 2025). - Strategisch – Ontwikkeling van toekomstscenario's voor besluitvorming over de positionering van het systeem:
- Organiseren van twee workshops voor de verschillende stakeholders van het vergunningensysteem, waaronder het i-domein, architecten, en de business (Parkeren), waarin toekomstscenario's over de positionering van het vergunningensysteem worden besproken en uitgewerkt (uiterlijk: Q4 2025);
- Opleveren van een beslisnotitie aan de directeur Parkeren, waarin de toekomstscenario's worden weergegeven, geduid en gewogen (uiterlijk: 31 januari 2026).
Dit ben jij
- De aangeboden kandidaat heeft minimaal 10 jaar relevante
werkervaring op snijvlak business en IT. - De aangeboden kandidaat heeft minimaal twee jaar
ervaring binnen het parkeerdomein. - De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende
hbo- of wo-diploma..
Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de
opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet
aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter
zijde gelegd
- De aangeboden kandidaat heeft ervaring met
mobiliteitsinnovatie. - De aangeboden kandidaat heeft praktijkervaring met
ITIL4. - De aangeboden kandidaat heeft ervaring met
aanbestedingstrajecten. - De aangeboden kandidaat heeft minimaal twee jaar
ervaring bij de gemeente Amsterdam.

Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?
Laat het ons weten!
Reageer op deze vacature via TenMonks en Sebastiaan neemt contact met je op om de match te verkennen.