Duurzaamheidscoach maatschappelijk vastgoed (EU-aanbesteding)

Provincie Overijssel

Provincie Overijssel
€3.644 — €5.133 / maand
13 maanden
HBO
Nog 9 dagen

Dit ga je doen

Beschrijving Economie en Cultuur
Je gaat aan de slag bij de afdeling Economie en Cultuur (EC), één van de acht afdelingen binnen provincie Overijssel. De afdeling is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het economische en culturele beleid. Enkele voorbeelden van belangrijke thema’s zijn energie, innovatie, het sociaal-cultureel vestigingsklimaat en de arbeidsmarkt. Er is een intensieve samenwerking met burgers, bedrijven, andere overheden en verschillende belangengroepen, waarbij wordt ingespeeld op initiatieven die aansluiten bij de provinciale ambities.
De afdeling bestaat uit de volgende teams: Regionale economie, Vrijetijdseconomie, Agro & Food, Cultuur, Sociale Kwaliteit, Nieuwe Energie. De functie zal onder het team Nieuwe Energie Overijssel vallen. 

Met het oog op de CO2-reductiedoelstellingen op de lange termijn (het Klimaatakkoord) en de korte termijn (het Urgenda-vonnis) is versnelling van de verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed nodig. Veel kleine eigenaren van maatschappelijk vastgoed zullen zonder begeleiding op maat deze opgave niet realiseren. Ondersteuning van deze doelgroepen bij het verduurzamen van hun gebouw(en) tot het moment van aanbesteding is noodzakelijk. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koningsrelaties (BZK) heeft hiertoe het Ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed opgezet, dat kleine maatschappelijke vastgoedeigenaren kan begeleiden bij het treffen van maatregelen om hun vastgoed te verduurzamen. De middelen uit dit landelijke programma zijn verdeeld over de provincies die eigen ontzorgingsprogramma’s uitvoeren.

Voor het Ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed van de Provincie Overijssel, dat bemenst wordt door een projectleider, drie duurzaamheidscoaches, drie projectfacilitatoren, een projectondersteuner en een communicatieadviseur, zoeken wij een extra duurzaamheidscoach. Momenteel nemen er meer dan 100 eigenaren deel aan het Ontzorgingsprogramma. De programmadoelstelling is het ondersteunen van 65 nieuwe voor 1 mei 2027 (met optie tot verlenging tot 1 mei 2028).

Opdracht

Voor de uitvoering van het Ontzorgingsprogramma zoeken wij een duurzaamheidscoach maatschappelijk vastgoed. Deze komt te werken in de programmaorganisatie – die tweewekelijks (digitaal) bijeenkomt – maar grotendeels zelfstandig voor individuele gebouweigenaren werkt.

De duurzaamheidscoach is beschikbaar voor advies over verduurzamingsvragen aangaande de gebouwen van de eigenaar. Daarvoor kan deze specifieke instrumenten inzetten (laten uitvoeren van een energie-advies) of een specialist inschakelen. De belangrijkste kwaliteit van de duurzaamheidscoach is het zijn van een sparringpartner voor een eigenaar en deze laagdrempelig te inspireren en praktisch te helpen bij verduurzaming. Uitgangspunt daarbij is dat geen werkzaamheden van marktpartijen worden overgenomen.

Een ontzorgingstraject van een eigenaar start met een intake en duurt zolang de eigenaar, binnen de looptijd van het programma, ondersteuning wenst en eindigt uiterlijk op het moment dat de verduurzamingsmaatregelen in uitvoering worden genomen. De voorwaarden voor deelname zijn te vinden op: Regeling Ontzorgingsprogramma maatschappelijk vastgoed Overijssel (overheid.nl).

De duurzaamheidscoach bedient eigenaren uit de diverse doelgroepen. Dit betekent dat hij/zij het primaire aanspreekpunt is, de ondersteuningsbehoefte in beeld brengt almede inhoudelijke ambities, beschikbaar is voor de eerste vragen bij verduurzaming van gebouwen. De duurzaamheidscoach heeft toegang tot specialistische kennis (binnen het programma in de vorm van projectfacilitatoren en via het landelijke Ontzorgingsprogramma). De duurzaamheidscoach biedt procesmatige ondersteuning in de (eerste) stappen om een gebouw te verduurzamen of een portefeuille aan te pakken. Belangrijke vaardigheid daarbij is om de eigenaar snel tot actie aan te zetten; het laten ervaren van eigen verantwoordelijkheid in de verduurzamingsopgave als ook het ervaren van succes (bijvoorbeeld door een lagere energierekening of meer comfort). 

De duurzaamheidscoach is verantwoordelijk voor:

  • de begeleiding van diverse eigenaren, over de looptijd van het programma.
  • de werving van nieuwe deelnemers/eigenaren, in samenwerking met de communicatieadviseur.
  • de exacte omvang en intensiteit van de ontzorgingstrajecten varieert, mede vanwege de ingeschakelde hulp van experts. Echter, de duurzaamheidscoach blijft als aanspreekpunt laagdrempelig betrokken en draagt zorg voor het adequaat organiseren van relevante ondersteuning/expertise voor de vraagstukken van de betreffende eigenaren;
  • de duurzaamheidscoach initieert of draagt bij aan kennisbijeenkomsten voor specifieke doelgroepen;
  • de duurzaamheidcoach registreert zelf de voortgang van de ontzorgingstrajecten in een centraal databestand en bewaakt de eigen tijdsinzet.

Dit ben jij

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaarmet
    verduurzaming van vastgoed bij een gemeente of provincie (
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaarmet
    verduurzaming van maatschappelijk vastgoed bij een gemeente of
    provincie(
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau richting
    bouwkunde, installatietechniek of duurzaamheid
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als duurzaamheidscoach of
    duurzaamheidsadviseur in de afgelopen 6 jaar
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de verduurzaming van
    maatschappelijk vastgoed bij een gemeente of provinciein de afgelopen 10
    jaar
  • Dient door kandidaat zelf geschreven te zijn)

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback