Financial controller – VVH en SO
Gemeente Zoetermeer
- Uitzenden
- 10-11-2025
- Zuid-Holland
- 36 uur
Dit ga je doen
Afdeling
De afdeling Financiën & Control bestaat uit drie teams: Administratie, Expertise en Advies, samen zo’n 90 collega’s. Jij komt terecht in het team Advies, een hecht team van 29 medewerkers dat bekendstaat om de collegiale sfeer en het gezamenlijke verantwoordelijkheidsgevoel. We staan voor elkaar klaar, werken met plezier samen en dagen elkaar uit om steeds beter te worden.
Opdracht
Als Financial Controller van de afdeling Vergunningen, veiligheid en handhaving en de afdeling Stedelijke ontwikkeling ben jij de bewaker van de financiën en financiële processen binnen een dynamische en complexe omgeving. Je informeert budgethouders (teammanagers en afdelingshoofd) volledig en juist over ontwikkelingen op budgetten via periodieke gesprekken en managementrapportages. Daarbij werk je nauw samen met de andere financial controllers en business controllers. Je bent medeverantwoordelijk voor de kwaliteit en de uitvoering van de Planning & Control-cyclus, waaronder de jaarrekening inclusief de SISA en de detailbegroting. Je ondersteunt de vakafdelingen met heldere analyses zoals op de legesstromen en adviseert over de kostendekkendheid en tariefstelling. Je vertaalt formatieplannen naar financiële consequenties. Je signaleert risico's en bewaakt deze zoals in de samenwerking met verbonden partijen. En je adviseert bij aanbestedingen, stedelijke vernieuwing en de energietransitie. Daarnaast draag je actief bij aan de vernieuwing van werkprocessen binnen het team Advies, met oog voor automatisering, standaardisatie en duurzame verbetering van de dienstverlening.
Dat zijn dus de volgende werkzaamheden conform functieomschrijving:
1. Het aanleveren van bijdragen aan en actualiseren van de P&C documenten. Denk hierbij aan de jaarrekening, de detailbegroting en het (mede) opstellen van specificaties;
2. Toetst de financiële kaders en instrumenten op effectiviteit en naleving;
3. Je stemt met de business controllers af dat de juiste en volledige gegevens in de P&C stukken worden opgenomen;
4. Het opstellen van de financiele onderbouwing van kredietvoorstellen;
5. Risicomanagement, bewaken, signaleren en beoordelen van financiële en operationele risico’s;
6. Op basisniveau: fiscale vraagstukken, waarbij als verdieping nodig is de fiscalist wordt geconsulteerd.
7. Voorstellen doen tot aanpassingen in rekeningschema;
8. Het financieel vertalen van formatieplannen en het maken tussentijdse analyse op uitputting budget (inclusief inhuurkosten) en confrontatie met de uren;
9. Ondersteunen van de vakafdelingen bij de periodieke gesprekken met teammanagers;
10. Diverse financiële onderwerpen, zoals verwerken van subsidies, bijdragen of vergoedingen aan verbonden partijen,
11. Sparringspartner en klankbord voor de vakafdeling;
12. Maken van bedrijfseconomische analyses;
13. Voert zelfstandig onderzoek uit naar relevante ontwikkelingen binnen het eigen vakgebied en de portefeuille, signaleert trends en vertaalt deze naar adviezen;
14. Adviseren daarbij over te verwachten ontwikkelingen/prognoses op basis van monitoring budgetten en indicatoren;
15. Advies geven bij verzoeken tot mutaties in formatie;
16. Adviseren bij de voorbereiding en toetsing van aanbestedingen.
Dit ben jij
- De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3
overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de
opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een
vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.) - Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding in bedrijfseconomische
richting - Minimaal 3 jaar werkervaring als financial controller of business
controller - Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het BBV (Besluit,
begroting en verantwoording), benoem duidelijk waar dit is opgedaan
- Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als
financial of business controller bij een gemeente - Minder dan 3 jaar aantoonbare werkervaring
- Tot 5 jaar aantoonbare werkervaring
- Tot 6 jaar aantoonbare werkervaring
- Meer dan 6 jaar aantoonbare werkervaring
- Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als
financial controller EN business controller bij een gemeente - Minder dan 3 jaar aantoonbare werkervaring
- Tot 5 jaar aantoonbare werkervaring
- Tot 6 jaar aantoonbare werkervaring
- Meer dan 6 jaar aantoonbare werkervaring
- Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Key2finance benoem
duidelijk waar dit is opgedaan - Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Cognos benoem duidelijk
waar dit is opgedaan ( - Aantoonbare werkervaring in politiek-bestuurlijk adviseren (maak dit
duidelijk door middel van 2casus omschrijvingen hoe kandidaat dit heeft
uitgevoerd en met welk resultaat)
Team TenMonks
Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Reactietermijn gesloten