Expert Burgerzaken

gemeente Haarlemmermeer

gemeente Haarlemmermeer
11 maanden
Nog 13 dagen

Dit ga je doen

De gemeente Haarlemmermeer zoekt een zelfstandig expert Burgerzaken voor de periode 1 januari 2026 t/m 31 december 2026 om de afdeling Burgerzaken te versterken.

De expert wordt ingezet op het coachen en begeleiden van de senior medewerker Burgerzaken, met specifieke focus op het versterken van de kennisontwikkeling van de senior medewerker Burgerzaken. De expert komt te werken in het Team Immigratie, Burgerlijke Stand en Nationaliteit (IBN), maar zal zijn/haar expertise inzetten binnen de drie teams van Burgerzaken.

Jouw rol als Expert Burgerzaken

Als Expert Burgerzaken werk je zelfstandig en heb je jouw eigen verantwoordelijkheden. Je bent aanspreekpunt bij complexe casussen en je hebt een adviserende en begeleidende rol naar de collega’s burgerzaken. Je signaleert knelpunten en denkt mee over het ontwikkelen van nieuw of verbeterd beleid. Je behandelt zelfstandig complexe casuïstiek en je voelt je verantwoordelijk voor de kwaliteit van de BRP en registers burgerlijke stand.

Daarnaast onderhoud je contacten met verschillende ministeries, het OM, AVIM, de politie, Kmar, I&D, RDW en dergelijke.

Je werkzaamheden zijn onder andere:

  • Het coachen en begeleiden van de senior medewerker Burgerzaken, zodat deze volledig zelfstandig en op volwaardig niveau kan functioneren per 31 dec. 2026.
  • Het overdragen van kennis en vaardigheden binnen de werkvelden Immigratie, Burgerlijke Stand, Nationaliteit en BRP.
  • Het bieden van vakinhoudelijke ondersteuning aan het team IBN op lopende casuïstiek  
  • Actualisatie van werkinstructies voor terugkerende processen (bijv. BRP-mutaties, huwelijksvoltrekkingen, naturalisatieaanvragen).
  • Actualisatie handreikingen voor complexe of minder vaak voorkomende casuïstiek (bijv. vestiging van migranten, complexe nationaliteitsvraagstukken).

Waar ga je werken?

Het Klant Contact Centrum (KCC) zorgt dat het contact tussen inwoner en gemeente zo goed mogelijk verloopt. Wij zijn het gezicht van de gemeente en in veel gevallen het enige dat inwoners van de gemeente te zien krijgen. We verzorgen alles in relatie tot burgerzaken, waarbij de kwaliteit van de BRP en de registers burgerlijke stand en de dienstverlening aan inwoners voorop staan.

We doen ons best bereikbaar en toegankelijk te zijn voor alle inwoners en via alle mogelijke kanalen. Digitaal waar mogelijk en persoonlijk wanneer het nodig of gewenst is. Hierin is samenwerking met alle andere clusters zeer belangrijk.

Het Klant Contact Center (KCC) bestaat uit team Staf, team Contactcenter, Team Online dienstverlening en Burgerzaken. Team burgerzaken is onderverdeeld in de teams documenten ingezeten, team Adreskwaliteit en gemeentebalie Schiphol en team Immigratie, Burgerlijke stand en Nationaliteit.

 

Kandidaatomschrijving

Wat neem je mee?

Als Expert Burgerzaken ben je een echte vakspecialist. Complexe vraagstukken zijn voor jou een uitdaging en samenwerken is voor jou vanzelfsprekend. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden. Je durft door te vragen, hebt lef en bent omgevingsbewust. Je bent accuraat, met oog voor details. Je voert je werk zelfstandig uit en bent besluitvaardig. Je staat voor kwalitatief goede dienstverlening naar onze inwoners, ook als zij de Nederlandse en/of Engelse taal niet machtig zijn.

Naast bovengenoemde competenties vinden wij het volgende belangrijk:

  • Je beschikt over een afgeronde opleiding MLO BZ en BRP specialist of beschikt over de modules B en S van het diplomastelstel van de NVVB;
  • Minimaal 5 jaar ervaring in gelijkwaardige functie
  • Ervaring met het schrijven van voornemen en besluiten  ( adhv :AWB,Wet BRP)
  • Opleiding documentherkenning en identiteitsvaststelling;
  • Kennis van nationale en internationale wet- en regelgeving ( IPR, AWB, Paspoortwet, Wet BRP, Burgerlijk wetboek, RWN etc..)
  • Je bent zelfstandig en besluitvaardig;
  • Je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden.
  • Ervaring met het coachen. ( m.b.t. verbeteren van de kwaliteit rondom de uitvoering van onze werkprocessen)

Voor inhoudelijke informatie over de functie kan je gerust contact opnemen met

Özlem Stuger-Kavaz (Coördinator burgerzaken) via 023-5676366. / 06-18291565

Dit ben jij

  • Je beschikt over een afgeronde opleiding op het gebied van BRP specialist
    of beschikt over de modules B en S van het diplomastelstel van de NVVB; Op
    CV aantoonbaar
  • Startdatum 01 januari 2026
  • Detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP – Bent u een
    detacherings-/payrollbureau en/of intermediair of zzp’er? In verband met de
    Wet Deregulering Arbeidsverhoudingen (Wet DBA) is beoordeeld of sprake is
    van een arbeidsovereenkomst indien een zzp’er de opdracht zou verwerven.
    Aangezien er een aanmerkelijk risico op de aanwezigheid van een
    gezagsverhouding is en vrije vervanging van de inhuurkracht niet
    wenselijk/realistisch is, is gemeente Haarlemmermeer van oordeel dat het
    risico op een arbeidsovereenkomst te hoog is. Daarom kan een zzp’er niet
    rechtstreeks inschrijven op deze opdracht. Het begrip zzp’er dekt de lading
    overigens niet geheel. Hieronder wordt bijvoorbeeld ook een BV of
    eenmanszaak begrepen, die de eigenaar/directeur/groot aandeelhouder (DGA)
    wil detacheren, zonder dat er een gezagsverhouding bestaat tussen de
    eenmanszaak/BV en de te detacheren persoon. In verband met de Wet
    Deregulering Arbeidsverhoudingen (Wet DBA) moet de te plaatsen medewerker
    bij de opdrachtnemer in dienst zijn op basis van een arbeidsovereenkomst
    naar burgerlijk recht (afdracht premies werknemersverzekeringen)
  • *Minimaal 5 jaar ervaring in gelijkwaardige functie * ervaring met het
    vertalen van Wetgeving in werkprocessen. * ervaring met coachen * ervaring
    met het schrijven van werkinstructies voor burgerzaken processen *ervaring
    met het uitvoeren van BCM controle/ zelfevaluatie *ervaring met het
    schrijven van voornemens en besluiten voor casuistiek Bovenstaande ervaring
    moet CV aantoonbaar zijn. Referentie vereist
  • Iburgerzaken/Cipers ( PRLG) – Ervaring met bovengenoemde applicatie. Op CV
    aantoonbaar
  • Meer dan 5 jaar ervaring in een gelijkwaardige functie
  • Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen
    interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze
    interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Bij
    deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen
    interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze
    interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Bij
    de opdracht wordt na de eerste selectieronde met een aantal partijen
    interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. De
    gesprekken worden beoordeeld op de volgende aangegeven criteria: Affiniteit
    met wet-en regelgeving en de vaardigheid om wet en regelgeving om te zetten
    in werkprocessen. De mate waarin de de kandidaat aansluit op aangegeven
    kandidaat omschrijving. Kandidaat heeft een actieve en assertieve
    persoonlijkheid. Kandidaat kan zowel als zelfstandig als in teamverband
    werken en heeft een positieve werkinstelling. Kandidaat staat open voor
    feedback en kan ook feedback geven Kandidaat beschikt over goede mondelinge
    en schriftelijke vaardigheden. Kandidaat is stressbestendig en integer

Merlijn de Groot

Recruitment Consultant

Merlijn de Groot

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en Merlijn neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback