Senior Beleidsadviseur Kenniseconomie

Gemeente Zoetermeer

Gemeente Zoetermeer
6 maanden
WO
Nog 8 dagen

Dit ga je doen

Afdeling
Wij zijn de afdeling Inkomen & Zekerheid. Binnen onze gemeente werken we dagelijks aan vraagstukken die inwoners direct raken: bestaanszekerheid, ondersteuning bij inkomen en de zekerheid van gelijke kansen. We zijn een organisatie die gelooft in open contact, focus en vernieuwing. Dat betekent dat we samenwerken vanuit vertrouwen, helder communiceren en continu werken aan verbeteringen. Onze afdeling heeft een hoge ambitie en hecht veel waarde aan kwaliteit, verbinding en maatschappelijke impact. Als senior adviseur krijg jij de ruimte om samen met je team deze waarden in praktijk te brengen.

Opdracht
Je bent een expert in het sociaal domein, gericht op het herstellen van bestaanszekerheid en bevorderen van kansengelijkheid. Dat betekent dat je aan de slag gaat met thema’s als werk, inkomen, leven lang leren, herziening van de Participatiewet, inclusieve arbeidsmarkt en kenniseconomie. Als ervaren beleidsadviseur pak je daarmee beleidsvraagstukken op die meerdere opgaven kunnen raken, samen met de professionals in de praktijk. Als senior beleidsadviseur ben je daarnaast het eerste aanspreekpunt op de inhoud voor jouw collega beleidsmedewerkers en het management.

In de beleidsontwikkeling zijn ons werkbedrijf De Binnenbaan, het UWV en onze buurgemeenten en partners in de arbeidsmarktregio Zuid Holland Centraal belangrijke samenwerkingspartijen. Je werkt samen met de adviseurs van De Binnenbaan, andere samenwerkingspartners en onze uitvoerend collega’s op het terrein van bestaanszekerheid om de ambities uit het collegeplan, de uitvoeringsagenda ZHC en de visie Zoetermeer2040 te verwezenlijken.

De gemeente Zoetermeer werkt actief samen met het onderwijs en bedrijfsleven voor ondernemers en inwoners. De afgelopen vier jaar is deze samenwerking verdiept. Je bent verantwoordelijk om de samenwerking te evalueren en de basis te leggen voor de komende vier jaar. Dit doe je vanuit een stevige positie waarbij je door samenwerking met partners de kenniseconomie versterkt.

Beleid met en vanuit de praktijk is voor jou vanzelfsprekend. Je bedenkt geen beleid in je eentje achter het beeldscherm. Jij weet vanuit de methode van actie-leren vorm te geven aan de transformaties die in het sociaal domein nodig zijn. Ook betrek je inwoners met ervaringskennis bij de beleidsontwikkeling en zorg je dat onze dienstverlening aansluit op actuele landelijke ontwikkelingen. Je maakt daarbij gebruik van je professioneel landelijk netwerk in het sociaal domein dat je de afgelopen jaren hebt opgebouwd.

In deze functie werk je in een politiek bestuurlijke omgeving. Het schrijven van college- en raadsstukken gaat je makkelijk af. Ook mondeling ben je vaardig om lastige kwesties helder te verwoorden.

Dit ben jij

  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden geen 3
    overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de
    opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een
    vast dienstverband hebben bij de uitlenende instantie.)
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als senior
    adviseur op een beleidsafdeling binnen het sociaal domein binnen een
    gemeente
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring op het thema arbeidsmarkt regio,
    licht
  • Aantoonbare werkervaring aantoonbare werkervaring op het thema samenwerking
    onderwijs en bedrijfsleven
  • Aantoonbare werkervaring met advisering en beleidsontwikkeling op de
    volgende terreinen: bestaanszekerheid, arbeidsparticipatie, kenniseconomie
    én samenwerking met partners als UWV, werkbedrijven én
    onderwijsinstellingen. Licht
  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en
    waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De kandidaten benoemd daarin
    concrete voorbeelden van gerealiseerde beleidsresultaten en doorgevoerde
    verbeteringen, aantoonbaar geborgd in bestuurlijke besluitvorming en
    uitvoering. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf
  • Aantoonbare werkervaring met effectieve samenwerking in een complexe
    netwerkcontext (gemeenten, regio, onderwijs, bedrijfsleven) en het
    versterken van verbinding tussen beleid, uitvoering en inwoners. Licht
  • Aantoonbare wekervaring in de afgelopen 3 jaar met zowel mondelinge als
    schriftelijke advisering binnen een 100.000+ gemeente. Licht
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van college- en raadstukken,
    benoem duidelijk waar dit is opgedaan
  • Aantoonbare werkervaring met methodieken zoals actie-leren om beleid samen
    met partners en inwoners vorm te geven.Licht dit duidelijk toe middels een
    referentieproject
  • Uiterlijk per 24 november 2025 beschikbaar voor 36 uur per week

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback