Business Analist CRM
Kadaster
- Uitzenden
- 01-12-2025
- 32 uur
Dit ga je doen
Kadaster
Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.
Opdracht
Uiterlijk eind 2027 moet het Kadaster haar systemen voor Customer Relation Management, (CRM), VerkoopOrderManagement (VOM)en de Product Diensten catalogus (PDC) hebben vervangen; een transitie die veel impact op de organisatie heeft en veel diensten raakt. Hierbij gaan we niet as is over maar gebruiken we het moment om op te schonen en processen optimaal in te richten. Generiek waar het kan en uniek waar het nodig is.
Voor de uitvoer van dit project genaamd Klant- en OrderSysteem Modernisering en Optimalisatie (KOSMO) is een projectorganisatie en een verandermanagementteam ingericht. De afdeling Operatie Dienstverlening Registratie (ODR) heeft een belangrijke taak bij het beheer van de systemen en het optimaliseren van de klantprocessen en neemt vanuit die scope deel aan het project. ODR is daarom ook de opdrachtgever van de Business Analist (BA). Tijdens de voorbereidingen voor de aanbesteding is duidelijk geworden dat het een complex speelveld is. Zodra de implementatie voorbereidingen starten is het van cruciaal belang dat dit complexe speelveld inzichtelijk is gemaakt op procesniveau. Het Kadaster heeft hiermee kennis en ervaring om met de (nog te selecteren) leverancier inrichtingskeuzes te maken voor het nieuwe systeem.
De BA ondersteunt, de business in eerste instantie met het vastleggen van bedrijfsprocessen van het Kadaster van oriëntatie tot facturatie en productie. In tweede instantie ook met het verbeteren en herinrichten hiervan. In dit geval gaat het om de processen gerelateerd aan het CRM, VOM en PDC. Meer specifiek wordt hier de keten bedoeld die relateert aan de voornoemde procesgebieden. De BA vervult hierbij een sleutelrol tussen de verschillende implementatieteams, dienst en product development teams en afdelingen zoals IT, security, privacy, HR, finance, Klantinteractie, etc, maar ook de teamleden van de betrokken leveranciers. Het ondersteunen en richting geven aan de verandering is onderdeel van de opdracht.
Het belangrijkste in het KOSMO traject is dat de vastlegging van de processen vanaf het eerste moment wordt gedaan. Hierbij maak de BA gebruik van de proces informatie die al aanwezig is en bouwt daarop voort. Veel is in de huidige situatie nog niet of slechts gedeeltelijk vastgelegd, deels omdat de processen niet bestaan en deels omdat zaken nog niet uniform zijn vastgelegd.
De BA werkt nauw samen met de vier adviseurs in het klantdomein binnen ODR, die uiteindelijk de processen in beheer gaan nemen. Daarnaast neemt de BA binnen het project deel aan werkgroepen en werkt nauw samen met de projectmananagers. Voor de specifieke processen en details van het nieuwe systeem gaat de BA zelfstandig in gesprek met het team van de CRM leverancier en de relevante afdelingen binnen het Kadaster. Dit laatste om vast te stellen welke veranderingen successievelijk moeten worden doorgevoerd om het doel (de doelarchitectuur) te halen, maar ook om input over de huidige processen te krijgen.
Tevens wordt van de BA verwacht dat hij/zij vragen stelt waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt en kritisch is op (overbodig) handmatig werk en risico’s die daarbij spelen. Bij het herinrichten moet rekening gehouden worden met de mogelijkheden van de nog te selecteren nieuwe leverancier, en wordt gewerkt volgens het ESSA principe (Elimineren, Standaardiseren, Simplificeren en Automatiseren).
Belangrijkste technieken, methoden en tools
- SAP-ECC 6.0 Ehp 8;
- SAP-CRM 7.0 Ehp 4;
- Product Diensten Catalogus beheren we in ECC;
- Blue Dolphin procesmodelmodel;
- Archimate;
- Visio;
- Lean;
- BPMN 2.0.
De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn
- Opstellen, analyseren en uitwerken van de genoemde processen volgens de BPMN 2.0 in de Kadaster tooling;
- Het beoordelen van deze processen en het aanreiken van verbetervoorstellen met bijbehorende impact op de organisatie;
- Projectmatige samenwerking: Fungeren als schakel in het project tussen interne stakeholders en vertegenwoordigers van de externe leverancier vanuit de afdeling ODR mbt het vastleggen van de processen;
- Je bent in staat om te bepalen welke processen vastgelegd moeten worden om de omzetting naar het nieuwe CRM systeem mogelijk te maken.
Dit ben jij
- De kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, in woord en geschrift
- HBO/WO werk- en denkniveau en een gerichte vakopleiding op het gebied van
business- en informatieanalyse en modelleermethoden, bijvoorbeeld
Bedrijfskunde, Informatica of een vergelijkbare discipline - De BA is aantoonbaar op de hoogte van gangbare standaarden en
procesmodellen en eerder, minimaal 5 jaar, betrokken geweest is bij
vergelijkbare trajecten, waarbij afdeling overstijgende procesanalyses zijn
uitgevoerd - De BA heeft in de periode 2019-heden minstens 3 jaar aantoonbaar ervaring
opgedaan als businessanalist binnen een overheidsorganisatie of corporate
bedrijven
- U beschikt over aantoonbare en relevante ervaring met de gevraagde
werkzaamheden - U laat via een casus zien hoe u medewerkers van allerlei niveaus en
disciplines mee neemt met modelleermethoden en maakt daarbij zelf de
vertaling van de taal van de business naar stroomdiagrammen en modellen
(o.b.v. BPMN 2.0) - Gaarne toelichten hoe u de sterke communicatieve vaardigheden inzet om
effectieve samenwerkingen met diverse belanghebbenden te bewerkstelligen in
het bereiken van de doelen
Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?
Laat het ons weten!
Reageer op deze vacature via TenMonks en Merlijn neemt contact met je op om de match te verkennen.