Senior Strategisch Projectmanager Spoorkruisingen en Spoorbrug

Gemeente Utrecht

€5.965 — €8.123 / maand €145 / uur
12 maanden
Nog 9 dagen

Dit ga je doen

Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft je nodig!

Utrecht is de snelst groeiende stad van Nederland. Dat zorgt voor nieuwe vraagstukken op het gebied van onder andere bereikbaarheid, mobiliteit, energietransitie, gebiedsontwikkeling en recreatie. We willen daarbij gezond verstedelijken. Dat betekent met creatieve oplossingen verschillende – soms schijnbaar tegenstrijdige – doelen realiseren: wonen, werken, reizen, verbeteren luchtkwaliteit, vergroenen, uitvoeren energietransitie, etc. We doen dit vanuit de Ruimtelijke Strategie Utrecht; het geeft direct een indruk van de projecten waaraan je kunt gaan werken.

De gemeente Utrecht wil fietsbruggen en fietstunnels aanleggen om de stad veiliger, beter bereikbaar en onverminderd aantrekkelijk te houden. Deze opdracht betreft twee ongelijkvloerse spoorwegonderdoorgangen en een spoorbrug over een kanaal. Het gaat om de locaties in het baanvak Utrecht – Amersfoort/ Hilversum (tunnel Boorstraat), achter de zuidzijde van het Centraal Station (tunnel Nicolaas Beetsstraat) en in het baanvak Utrecht – Amsterdam (spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal)

Fietsverbinding spoorbrug Amsterdam-Rijnkanaal is onderdeel van de Dom tot Dam-route, de doorfietsroute tussen Utrecht en Amsterdam. Het planproces van deze doorfietsroute bevindt zich begin 2026 in de afrondende fase van de tracéstudie. De onderdelen uitbreiding spoorbrug Amsterdam-Rijnkanaal met fietsverbinding, met de taluds in het baanvak en de inpassing op de herontwikkeling van het terrein van Stadsbedrijven gemeente Utrecht, zijn in deze studie nu de voornaamste onderzoeken. Daarnaast zijn er twee deeltracés die verder worden uitgewerkt naar een functioneel ontwerp. Deze en de andere deeltracés behoren ook tot de opdracht. Afstemming over de gehele route vindt plaats met de andere gemeenten op de route, de provincies en het Rijk.

Fietsverbinding tunnel Boorstraat is ook onderdeel van de Dom tot Dam-route maar heeft ook zelfstandig bestaansrecht als ontsluiting van de nieuw te bouwen wijken Wisselspoor en Cartesiusdriehoek. Het project bevindt zich begin 2026 in de overgang van Studiefase naar Contractvoorbereidingsfase, conform de terminologie van de TunnelAlliantie van ProRail. Voor de inpassing van de fiets- en voetgangersverbinding in de toekomstige en in de bestaande omgeving worden de ontwikkelaars van Wisselspoor en de omgeving betrokken. Voor de nieuwe speeltuin worden de kinderen uit de omgeving betrokken.

Fietsverbinding tunnel Nicolaas Beetsstraat bevindt zich begin 2026 in de Onderzoeksfase, conform de TunnelAlliantie van ProRail. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met onder meer ProRail en de provincie Utrecht. Afstemming vindt plaats met de ontwikkelaar van het Kruisvaartkwartier. De eerste resultaten van het haalbaarheidsonderzoek zijn positief en er zijn nog meer zaken uit te zoeken. Parallel werken we aan een maatwerk plan van aanpak dat waarschijnlijk zal afwijken van de traditionele Studiefase; een aanpak die nog beter past bij de omvang van de risico’s in de verdere voorbereiding en tijdens de uitvoering van deze opgave.

Wat ga je doen?
De projectmanager spoorkruisingen en spoorbrug is vanuit Ontwikkelorganisatie Ruimte gedelegeerd opdrachtgever. De projectmanager is eindverantwoordelijk voor de aansturing én begeleiding van de projectteams, die bestaan uit professionals van onder meer Ontwikkelorganisatie Ruimte, Juridische Zaken, Business Control, Communicatie, StadsIngenieurs, externe advies- en onderzoeksbureaus, ProRail, NS en de provincie Utrecht. De projectmanager spoorkruisingen en spoorbrug is tevens integraal verantwoordelijk voor de nodige afstemming met de gebiedsteams van de gemeente Utrecht en met andere stakeholders in de omgeving waaronder bewoners, bedrijven en gebiedsontwikkelaars.

De projectmanager spoorkruisingen en spoorbrug zorgt voor een goede procesgang van ambtelijke naar bestuurlijke besluitvorming en stelt daarvoor college- en raadsvoorstellen op. Hierbij betrekt de projectmanager de adviseurs bestuurlijke zaken en stemt af met het stafbureau. De projectmanager spreekt met de verantwoordelijke wethouder(s) in deze een-op-een in het stafoverleg. Ervaring met ambtelijke en bestuurlijke besluitvormingsprocessen en omgevingsmanagement is daarom zeer belangrijk.

We werken volgens het Utrechts Plan Proces, inclusief de Utrechtse wijze van ‘samen stad maken’, én conform het werkproces van de TunnelAlliantie van ProRail. Deze processen heeft de projectmanager spoorkruisingen en spoorbrug te integreren.

Je werkt autonoom, in beginsel met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van je werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van je werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht
Het resultaat van je werkzaamheden zijn de tussenproducten (planproducten) zoals vastgelegd in de projectcontracten van de projecten Nicolaas Beetsstraattunnel, de Boorstraattunnel en de Dom tot Damroute, met als eindresultaat de aangelegde verbindingen, brug en tunnels. De tussenresultaten en knelpunten bespreek je met de programmamanager fiets- en voetganger en de programmamanager ontwerp en realisatie mobiliteit.

Jij hebt:

Minimaal een afgeronde HBO-opleiding, bij voorkeur een combinatie van opleidingen in techniek en bedrijfskunde
Je hebt minstens 5 jaar ervaring in het bij elkaar brengen van veel verschillende stakeholders met uiteenlopende belangen in een complexe omgeving voor een gezamenlijk eindresultaat van een ingewikkelde projectopgave. Je weet hierin te balanceren tussen draagvlak creëren en doorpakken;
Je hebt minstens 10 jaar projectmanagementervaring met infrastructurele projecten en met raakvlakken met gebiedsontwikkelingen, en bij voorkeur binnen een grote gemeentelijke organisatie (G4). Inclusief de daarbij behorende ambtelijke en bestuurlijke besluitvormingsprocessen en omgevingsmanagement;
Bij voorkeur meerdere ervaringen met gemeentelijke besluitvormingsprocessen en de omgevingsparticipatie
Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met het TunnelAlliantie werkproces van ProRail, in binnenstedelijk gebied. Je hebt een eigen visie op het vertalen van de Spoorwegwet en de concessie van het ministerie Infrastructuur en Waterstaat naar jouw werkwijze;
Verder herken je je in de volgende competenties/ vaardigheden:

Je hebt ervaring met het aansturen én begeleiden van professionals, waardoor je de teamontwikkeling op een hoger plan weet te brengen qua taakvolwassenheid en teameffectiviteit. Ook hierin heb je een eigen visie;
Je beschikt over de vaardigheid en de souplesse om relationeel en inhoudelijk vlot te communiceren in en tussen bestuur, de (project)organisatie, de stakeholders en de omgeving
Denk hierbij aan de competenties:

Communicatie kracht
Samenwerken
Coachen
Resultaatgericht
Stakeholdermanagement
Omgevingsbewustzijn

Jij hebt verder nodig:

Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering die jouw aansprakelijkheid, conform de inhuurvoorwaarden van de gemeente Utrecht, voor deze specifieke werkzaamheden dekt. Bij een gerenommeerde verzekeringsmaatschappij die deze werkzaamheden uitdrukkelijk opneemt in de polis. De polis moet je kunnen overleggen. Dit gelet op het werken aan het spoor, wat sterk verhoogde risico’s met zich meebrengt. De kosten voor deze verzekering draag je zelf.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Dit ben jij

  • Je hebt bij voorkeur een combinatie van opleidingen in techniek en
    bedrijfskunde
  • Je hebt minstens 10 jaar projectmanagementervaring met infrastructurele
    projecten en met raakvlakken met gebiedsontwikkelingen, en bij voorkeur
    binnen een grote gemeentelijke organisatie (G4). Inclusief de daarbij
    behorende ambtelijke en bestuurlijke besluitvormingsprocessen en
    omgevingsmanagement
  • Je hebt bij voorkeur minimaal 5 jaar ervaring met het TunnelAlliantie
    werkproces van ProRail, in binnenstedelijk gebied. Je hebt een eigen visie
    op het vertalen van de Spoorwegwet en de concessie van het ministerie
    Infrastructuur en Waterstaat naar jouw werkwijze
  • Beschrijf kort en bondig wat jouw ervaring is met ambtelijke en
    bestuurlijke (gemeentelijke) besluitvormingstrajecten en
    omgevingsparticipatie met een grootschalige projecten in de openbare ruimte

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback