2 stedelijk projectleiders winkelgebieden

Gemeente Amsterdam

Gemeente Amsterdam
€4.848 — €5.540 / maand €70 / uur
11 maanden
HBO
Nog 3 dagen

Dit ga je doen

Opdrachtomschrijving
Winkelgebieden zijn sterk in verandering door onder andere stijgende online verkopen en de komst van steeds meer aanbod van eten en drinken. Risico’s als eentonig aanbod, leegstand en verlies van aantrekkelijkheid nemen toe. Om grip te krijgen op de winkelstraten en de veranderingen is het ontwikkelen van netwerken en samenwerkingsverbanden tussen lokale ondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente essentiëler dan ooit.

Deze samenwerking krijgt vorm in de Straatgerichte Aanpak Aantrekkelijke Winkelgebieden (SGA). Per straat bouwen we aan een publiek-privaat netwerk om het unieke karakter van een winkelstraat of -gebied vast te houden, te versterken of terug te winnen. Als stedelijk projectleider heb je een onafhankelijke positie tussen de gemeente en ondernemers in. Je bent altijd op zoek naar het beste resultaat voor de winkelstraat en stelt je daarbij neutraal op. Deze opdracht betreft daarom geen reguliere werkzaamheden binnen de gemeente Amsterdam.

De gemeente zoekt twee stedelijk projectleiders die beide 16 uur per week beschikbaar zijn. Als projectleider:

  • Is het je opdracht om per winkelstraat of -gebied een samenwerkingsverband tussen lokale ondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente op te zetten, te onderhouden en/of vlot te trekken.
  • Opereer je als een onafhankelijke schakel tussen de diverse partijen.
  • Werk je per deelnemende straat aan een ambitieplan inclusief activiteiten, waarvan er minimaal twee in uitvoering zijn.
  • Organiseer je per straat een identiteitstraject, met inbreng van zo veel mogelijk bewoners en ondernemers uit de straat.
  • Lever je minimaal drie keer per jaar een actuele blauwdruk op, met de precieze invulling van de panden in de winkelstraat.

De projectleiders hebben veel vrijheid om de opdracht in te vullen, mits alle werkzaamheden worden bijgehouden via actielijsten en ambitie- en activiteitenplannen. Eén keer per week vindt overleg plaats met de vaste contactpersoon bij de gemeente over alle lopende straten en pleinen. Er vindt nauwe samenwerking plaats met de Biz of de ondernemersvereniging van de winkelstraat, met de straatmanager, het gebiedsteam, de wijkagent en diverse disciplines binnen de gemeente.

De opdracht gaat begin 2026 van start en loopt tot eind 2026 voor gemiddeld 16 uur per week (per projectleider). Aan het einde van de looptijd ligt er per deelnemende straat (circa 15 straten) een ambitieplan inclusief activiteiten, waarvan er minimaal twee in uitvoering zijn. Daarnaast heeft de helft van de straten een identiteitstraject doorlopen, inclusief nadere uitwerking. Minimaal drie keer per jaar wordt voor elke straat een actuele blauwdruk opgeleverd, met de precieze invulling van de panden in de winkelstraat.

Werkzaamheden

  • Je overlegt op locatie met de straatmanager en de gebiedsmakelaar over de ontwikkelingen in de winkelstraat. Jij bent de voorzitter van het overleg en zorgt dat duidelijk wordt wat de acties zijn en wie wat gaat doen;
  • Je belt een makelaar voor een leegstaand pand waar jij mogelijk een goede invulling voor weet;
  • Je adviseert vanuit jouw kennis en praktijkervaring een gemeentelijke werkgroep die zich bezighoudt met monocultuur;
  • Je bereidt een avond voor waarin je met ondernemers aan het werk gaat om de identiteit van de straat naar boven te halen;
  • Je maakt een brochure met daarin een gewenst ondernemersprofiel van een straat: welk type ondernemer past hier en welk aanbod kan de straat goed gebruiken?;
  • Je loopt een ronde met de gebiedsbeheerder en overlegt welke verbeteringen in het gebied nodig zijn en wat gemeente en ondernemers beide kunnen doen;
  • Je schuift aan bij de bestuurder van een stadsdeel om de ontwikkelingen in de winkelstraten te bespreken;
  • Je zet acties en ambities van een winkelstraat om in een via Canva vormgegeven A3-document. Ook werk je de website bij.

Dit ben jij

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring
    met ondernemers en ondernemerscollectieven in winkelgebieden in een
    G4-gemeente.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring
    met werken in of voor een gemeente.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over
    een hbo werk- en denkniveau.
  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar werkervaring met
    gebiedsgericht werken.
  • De kandidaat heeft kennis van Amsterdam en beschikt over een
    breed netwerk bij ondernemers en gemeente.

Merlijn de Groot

Recruitment Consultant

Merlijn de Groot

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en Merlijn neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback