Procesregisseur en Senior Juridisch Adviseur

Omgevingsdienst Achterhoek

Omgevingsdienst Achterhoek
€6.844 — €7.821 / maand
12 maanden
WO
Nog 9 dagen

Dit ga je doen

Omgevingsdienst Achterhoek & Omgevingsdienst Veluwe
Omgevingsdienst Achterhoek (ODA) en Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe) onderzoeken de mogelijkheden om intensiever samen te werken met een toekomstige fusie als mogelijk eindresultaat. Beide organisaties voeren taken uit voor gemeenten en de provincie Gelderland voor een veilige, duurzame en gezonde leefomgeving. Dit betreft taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving op het gebied van milieu en veiligheid. Ook wordt advies gegeven over diverse milieu-gerelateerde onderwerpen, o.a. energie, bodem, ruimtelijke ordening, duurzaamheid, circulariteit, lucht, geluid, natuur & ecologie, of externe veiligheid; wij staan klaar om de leefomgeving te versterken en te beschermen. De ODA werkt voor 10 Achterhoekse gemeenten vanuit de locatie Doetinchem en ODVeluwe werkt voor 12 Veluwse gemeenten vanuit de locaties in Apeldoorn en Harderwijk. 

Opdracht
Vooruitlopend op de toekomstige samenwerking worden door beide omgevingsdiensten gezamenlijk al werkzaamheden uitgevoerd. Een concrete taak is het gezamenlijk investeren in de juridische kwaliteit binnen de organisatie. Hiervoor zoeken wij een procesregisseur die ook senior juridisch adviseur is. Iemand die zowel inhoudelijk meewerkt, adviseert, initieert en implementeert. De werkzaamheden worden globaal voor 50% bij ODA en voor 50% bij ODVeluwe uitgevoerd (per fase / periode kan dit verschillen en dit vraagt ook flexibiliteit van de kandidaat). Omgevingsdienst Achterhoek is de formele opdrachtgever van dit project, maar voor de praktische uitvoering treden ODA en ODVeluwe gezamenlijk op. 

Deelproject: Processen

Om te komen tot meer uniformiteit, efficiency en (juridische) kwaliteit investeren beide omgevingsdiensten in het beschrijven en implementeren van (nieuwe) werkprocessen. De opdracht bestaat in zijn algemeenheid uit het (verder) opzetten en implementeren van Juridische kwaliteitszorg. Je adviseert hierover en zorgt ook voor implementatie. Hierbij is het voorwaardelijk dat de procesregisseur de procesbeschrijvingen ook (vakinhoudelijk) kan toepassen bij de afhandeling van dossiers en de werking van de processen toetst bij (projectmatige) uitvoerende werkzaamheden. Voor onderdelen van dit deelproject wordt samengewerkt met collega’s die hiervoor een Kwaliteitsteam vormen (juridisch, communicatie en applicatiebeheer). 

Je bent verantwoordelijk voor:

  • Het komen tot uniforme procesbeschrijvingen. Hierbij ligt de focus voor deze opdracht bij de specifieke juridische processen: handhavingsprocedures (bestuursrechtelijk en strafrechtelijk), vergunningverlening, de afhandeling van bezwaar en beroep en WOO-verzoeken. Je draagt zorg voor de praktische implementatie van de juridische processen, voor zowel handhaving, toezicht als vergunningverlening;
  • Het begeleiden en meenemen van de andere (junior-)juristen;
  • Het zijn van een vakinhoudelijke aanspreekpunt voor alle vraagstukken en dossiers rondom de juridische procedures. Je adviseert, maar werkt ook inhoudelijk mee wanneer dat nodig is.
  • Ondersteuning bij stafjuridische werkzaamheden die nodig zijn voor de mogelijke fusie.

Bij de ODA zal het eerste half jaar de focus liggen op het meewerken. Wij verwachten dat dit deelproject een inzet van ca. 24 uur per week vergt. 

Deelproject: Strafrechtelijk handhaven
Het strafrechtelijk handhaven bij milieuovertredingen is een verantwoordelijkheid van buitengewone opsporingsambtenaren (Boa’s). Om de inzet van het strafrechtelijk proces verder uit te bouwen is de inzet van de procesregisseur gewenst. Hierbij is ook het borgen van werkprocessen inzake de Wet politiegegevens een belangrijke taak. De procesregisseur stuurt op het takenpakket van de (grijze) Boa’s en procesverbeteringen voor het strafrechtelijk handhaven. Dezer rol vergt een inzet van gemiddeld 8 uur per week. 

Dit ben jij

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als
    Juridisch adviseur bij een omgevingsdienst
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als (senior) juridisch adviseur
    bij een publieke organisatie
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als (senior) handhavingsjurist bij
    een omgevingsdienst of toezichthoudende organisatie
  • Minimaal 2 aantoonbare werkervaring op het gebied van procesbeschrijvingen
    in combinatie met juridische kwaliteitszorg
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van strafrechtelijk
    handhaven (coördineren of begeleiden van buitengewone opsporingsambtenaren,
    domein 2

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback