Uitvoerend secretaris Commissie Omgevingskwaliteit Utrecht (COU)

Gemeente Utrecht

€4.264 — €6.072 / maand €80 / uur
12 maanden
WO
Nog 11 dagen

Dit ga je doen

Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!

Als uitvoerend secretaris ben je verantwoordelijk voor een breed scala aan taken binnen het secretariaat van de Commissie Omgevingskwaliteit. Samen met de secretaris, de uitvoerend secretarissen, een planbehandelaar en een secretariële ondersteuner vorm je dit bureau. Je hoofdtaken omvatten het zelfstandig voorbereiden, organiseren en ondersteunen van tweewekelijkse vergaderingen van de commissie (in afwisseling met de huidig uitvoerend secretaris), evenals het zelfstandig adviseren over welstands- en monumentenzaken bij complexere bouwplannen, waaronder die in de gebiedsontwikkeling Merwede. Een klantvriendelijke en oplossingsgerichte aanpak staat hierbij centraal, met een streven naar vroege integratie van adviserende en toetsende taken in het proces. In deze rol draag je wezenlijk bij aan de kwaliteit en uitstraling van de stad Utrecht.

Opdrachtomschrijving:
Wat gaat de kandidaat doen binnen het project?
• Het toetsen van bouwplannen en zelfstandig adviseren over het bereiken of in standhouden van een ‘goede Omgevingskwaliteit’. Meer specifiek op het terrein van welstand en monumenten bij zowel de complexere bouwplannen als bij de veel voorkomende bouwplannen.
• Overleg met architecten, aanvragers en interne stedenbouwkundigen om te komen tot haalbare plannen. Je licht adviezen van de commissie toe en denkt mee in mogelijke oplossingsrichtingen.
• Namens het secretariaat deelnemen aan zogenaamde Omgevingstafels.
• Het voorbereiden van vergaderingen van de Commissie Omgevingskwaliteit (samen met de andere uitvoerend secretarissen).
• Ondersteuning van de (onafhankelijke) Commissie Omgevingskwaliteit in haar advisering aan het college over aanvragen voor bouwplannen en gebiedsontwikkeling.
• Je formuleert goed onderbouwde adviezen van de Commissie Omgevingskwaliteit.
• Je neemt, namens het secretariaat van de commissie, deel aan de verschillende Kwaliteitsteams (Merwede, Beurskwartier etc.) en je draagt bij aan de toetsing van bouwplannen in deze gebieden.

Jij hebt:
• Een opleiding op het gebied van architectuur aan een technische universiteit of Academie voor Bouwkunst.
• Werkervaring als (uitvoerend) secretaris van een welstandscommissie of een commissie Ruimtelijke Kwaliteit.
• Je kunt snel afwegingen maken, tegenstrijdige belangen verbinden en hebt oog voor zowel kwaliteit als haalbaarheid.
• Je kan bouwtekeningen en ontwerpen analyseren en hebt kennis van het vergunningsproces (Omgevingswet).
• Je kunt helder adviseren in woord en geschrift. Je kunt ingewikkelde informatie omzetten in heldere boodschappen.
• Je hebt overtuigingskracht en je staat sterk in je schoenen.
• Je hebt een goed organiserend vermogen en werkt graag samen in een divers en krachtig speelveld, waarbij je actief de verbinding legt met relevante spelers binnen en buiten de organisatie en integraal werkt.
• Je bent ambitieus en leergierig en bent graag onderdeel van een doorontwikkeling van het denken over, en werken aan omgevingskwaliteit.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

In het geval van een directe zzp’er zal het contract voor 25uur zijn. In het geval van een zzp’er via bureau/DGA of detachering zal het contract 25-36uur zijn.

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.

Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Dit ben jij

  • Een opleiding op het gebied van architectuur aan een technische
    universiteit of Academie voor Bouwkunst
  • Als (uitvoerend) secretaris van een welstandscommissie of een
    commissie Ruimtelijke Kwaliteit
  • Je kunt snel afwegingen maken, tegenstrijdige belangen verbinden en hebt
    oog voor zowel kwaliteit als haalbaarheid
  • Je kan bouwtekeningen en ontwerpen analyseren en hebt kennis van het
    vergunningsproces (Omgevingswet)
  • Je kunt helder adviseren in woord en geschrift. Je kunt ingewikkelde
    informatie omzetten in heldere boodschappen
  • Je hebt overtuigingskracht en je staat sterk in je schoenen
  • Je hebt een goed organiserend vermogen en werkt graag samen in een divers
    en krachtig speelveld, waarbij je actief de verbinding legt met relevante
    spelers binnen en buiten de organisatie en integraal werkt
  • Je bent ambitieus en leergierig en bent graag onderdeel van een
    doorontwikkeling van het denken over, en werken aan omgevingskwaliteit
  • Je hebt werkervaring als (uitvoerend) secretaris van een welstandscommissie
    of een commissie Ruimtelijke Kwaliteit
  • Beschrijf welke ervaring je hebt met het toetsen van bouwplannen, het
    schrijven van adviezen en het communiceren over ontwerpen

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback