Clustermanager Wijkteams
Gemeente Katwijk
- Uitzenden
- 01-02-2026
- 36 uur
Dit ga je doen
Gemeente Katwijk
De gemeente Katwijk werkt dagelijks aan een leefbare, veilige en toekomstgerichte omgeving voor onze inwoners en ondernemers. Onze ambities zijn groot: van de grootste woningbouwontwikkeling in onze geschiedenis, een nieuwe aanpak op de jeugdhulp tot het versterken van de kwaliteit van de openbare ruimte en het verbeteren van digitale dienstverlening. Onze organisatie telt zo’n 650 medewerkers en kenmerkt zich door een platte structuur. We zetten sterk in op persoonlijk leiderschap en geven onze mensen de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen. Zo blijven we flexibel en wendbaar en kunnen we snel inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. In diezelfde geest zoeken we partners die vakmanschap combineren met betrokkenheid en die samen met ons werken aan duurzame resultaten voor Katwijk.
Clustercontext: Het Sociaal Wijkteam van de gemeente Katwijk is een cruciale schakel in het sociaal domein en richt zich op het bieden van passende ondersteuning aan alle inwoners, van 0 tot 100 jaar. Het team werkt integraal en dichtbij de samenleving, met oog voor de menselijke maat. De professionals binnen het wijkteam bieden maatwerkoplossingen op uiteenlopende terreinen, zoals opvoedondersteuning, psychosociale en praktische ondersteuning jeugdhulp en het versterken van zelfredzaamheid. Het cluster waarin deze opdracht valt, bestaat uit circa 90 bevlogen medewerkers en vormt samen met een tweede cluster het fundament van het Sociaal Wijkteam.
De afgelopen jaren is stevig geïnvesteerd in een toegankelijke, integrale werkwijze. Tegelijkertijd zijn de maatschappelijke opgaven groot: toenemende zorgvragen, complexe jeugdhulp en arbeidsmarktkrapte vragen om een wendbare en toekomstgerichte organisatie. Binnen deze context speelt de clustermanager een sleutelrol in het versterken van samenwerking, het stimuleren van innovatie en het realiseren van een cultuur van leren en verbeteren. De doorontwikkeling van het wijkteam richt zich op vier sporen:
- Volgende stap in planmatig organiseren – om meer doelmatig en gestructureerd te werken aan continue verbetering van hulpverlening en dienstverlening.
- Versterken van informatievoorziening en datagedreven werken – om beter onderbouwd te sturen op resultaten en trends.
- Doorontwikkelen van de integrale aanpak – zodat inwoners één aanspreekpunt ervaren en domeinoverstijgende samenwerking wordt geborgd.
- Versterken van de verbinding met de sociale basis – door nauwe samenwerking met maatschappelijke partners en vrijwilligersinitiatieven.
Daarnaast wordt op korte termijn een strategische afweging gemaakt over de toekomstige organisatievorm van het wijkteam (Toekomstbestendig Wijkteam). De clustermanager is hierin een belangrijke gesprekspartner en uitvoerder, die koers houdt in een dynamische omgeving en richting geeft aan verandering.
Opdrachtomschrijving
De clustermanager Wijkteam geeft integraal leiding aan een cluster van circa 90 professionals binnen het Sociaal Wijkteam. De opdracht omvat:
- Strategische sturing op kwaliteit, samenwerking en resultaten.
- Doorontwikkeling van het wijkteam langs vier sporen: datagedreven werken, integrale aanpak, verbinding met sociale basis en planmatig organiseren.
- Actieve bijdrage vanuit de uitvoering aan de regionale samenwerking (gespecialiseerde jeugdhulp en toekomstscenario jeugd).
- Deelname aan het CMD (team clustermanagers en directieteam) voor gemeente-brede organisatieontwikkeling.
- Implementatie van trajecten Doorontwikkeling Wijkteam en Toekomstbestendig Wijkteam.
Dit ben jij
- Een aantoonbaar afgeronde hbo-bacheloropleiding in een relevante richting
(bijv. Bestuurskunde, Management, Sociaal Domein), met vermelding van
instelling, jaartal en diploma in het cv - Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als
leidinggevende van een team ≥25 fte, met vermelding van rol, context en
behaalde resultaten - Beschikbaar uiterlijk vanaf februari 2026 tot en met mei 2026 inclusief
verlengingsopties (tot 12 maanden)
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als leidinggevende in het sociaal
domein, met een rol in het versterken van samenwerking, professionalisering
en organisatieontwikkeling Maak per relevante functie in het cv
inzichtelijk welke leidinggevende verantwoordelijkheden zijn vervuld, hoe
is bijgedragen aan het versterken van teams en aan professionalisering en
organisatieontwikkeling, en over welke periode (met jaartallen) deze
ervaring is opgedaan - Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als schakel tussen
politiek-bestuurlijke omgeving en uitvoering, motiveer deze rol duidelijk
in de werkervaring - Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met met het sturen op kwaliteit en
financiën binnen een politiek-bestuurlijke context waarin meerdere
ketenpartners betrokken zijn en belangen verschillend of tegenstrijdig
kunnen zijn — bij voorkeur binnen de jeugdhulp. Omschrijf welke opgave
speelde, welke rol de kandidaat speelde in besluitvorming, afstemmen in
sturing en benoem de behaalde resultaten - Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met implementatie van
zelforganisatie in een multidisciplinair team van ten minste 30 medewerkers - Minimaal een aantoonbaar afgeronde wo bachelor opleiding
Het proces
Dit verhaal gaat over jou
Iets voor jou?
Laat het ons weten!
Reageer op deze vacature via TenMonks en Pieter neemt contact met je op om de match te verkennen.