Toezichthouder

Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant

Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant
In overleg
11 maanden
HBO
Nog 4 dagen

Dit ga je doen

Wil jij een baan met impact, afwisseling en ruimte om te groeien? En wil je werken in een team waar jouw kennis ertoe doet en je écht het verschil kunt maken? Als toezichthouder bodem krijg je alle ruimte om je vakinhoudelijk te ontwikkelen, zelfstandig aan de slag te gaan en mee te bouwen aan een schonere, veilige leefomgeving.
Je komt terecht in een betrokken team, krijgt een goed inwerktraject en volop kansen om door te groeien. Geen dag is hetzelfde, en jouw inzet doet ertoe – voor inwoners, milieu en bestuurders.
 
Jouw rol als toezichthouder bodem: grip op de grond
Als toezichthouder bodem houd jij toezicht op grondwerkzaamheden en bodemsaneringen. Je controleert of wordt voldaan aan de wet- en regelgeving. Denk hierbij aan vragen als: Wordt de bodem schoon opgeleverd? Is er archeologisch onderzoek gedaan? Zijn er risico’s voor het milieu?
Je werkt aan uiteenlopende projecten, van woningbouw tot snelwegverbredingen, en houdt toezicht op duurzame toepassingen, zoals gesloten bodemenergiesystemen (GBES). Je voert toezicht uit op de gehele cyclus; van het begin tot het eind zorg jij voor het verminderen van risico's en zorgt daarmee voor een veilige leefomgeving.
 
Jouw belangrijkste taken:

  • Je bereidt het toezicht zorgvuldig voor: je verdiept je in het dossier, stemt af met collega’s, zoals vergunningverleners, en plant het toezicht in;
  • Je voert controles uit op locatie, zowel voor als tijdens de uitvoering van het werk. Je stelt de juiste vragen en durft door te vragen, zodat de voorbereiding, uitvoering en afronding op de juiste manier verlopen;
  • Je rapporteert je bevindingen procesmatig en sluit dossiers af, of zorgt voor passende opvolging richting handhaving;
  • Je schakelt met interne en externe belanghebbenden zoals vergunningverleners, juristen, gemeenten, aannemers en adviesbureaus.

 
Als toezichthouder ben je voor een deel van de tijd aanwezig op kantoor in Tilburg en voor het andere deel voer je actief buiten toezicht uit. Je focus zal daarbij voornamelijk liggen op Zuid-West Brabant: omgeving Bergen op Zoom, Moerdijk, Roosendaal. Je kunt deels thuis én vanuit huis werken en bent flexibel in je werktijden. Dit betekent dat je soms ‘s ochtends vroeg aanwezig moet zijn bij de start van bijvoorbeeld een saneringsproject.
 
Je team
Je komt terecht in een hecht team van acht specialisten. Samen verdelen jullie het werk, wisselen kennis uit en sparren jullie over complexe dossiers. Je werkt intensief samen met vergunningverleners, beleidsmedewerkers, handhavers en juristen. Extern heb je contact met stakeholders zoals gemeenten, opdrachtgevers en adviesbureaus.
 
Waar kom je terecht?
Bij de Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant draag je bij aan een duidelijke missie: zichtbaar samenwerken aan een schone, duurzame en veilige leefomgeving. Een leefomgeving waarin we met bijna 400 collega’s zo’n 1,2 miljoen mensen veilig willen laten wonen, werken en recreëren. Wij werken in opdracht van de gemeenten en provincie en zijn verantwoordelijk voor: vergunningverlening, toezicht en handhaving op de milieuwetgeving. Dit doen we in ons werkgebied, dat loopt van Midden- tot West-Brabant en voor het bodemtoezicht bij SEVESO-bedrijven in geheel Noord-Brabant.

Dit ben jij

  • In verband met de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) kan,
    vanwege de aard van de opdracht, deze opdracht niet ingevuld worden door
    een ZZP’er. Geïnteresseerde ZZP’ers kunnen zich uitsluitend in loondienst
    laten detacheren via een bureau. Doorleenconstructies (met een
    modelovereenkomst) zijn daarbij niet toegestaan. Met uw inschrijving
    verklaart u dat uw kandidaat in loondienst gedetacheerd wordt
  • De medewerker draagt bij het uitvoeren van zijn werkzaamheden verplicht
    PBM’s
  • De medewerker is in het bezit van de volgende PBM’s: Werkschoen minimaal
    s3, helm, overal e.d
  • Medewerker toont op zijn eerste werkdag aan dat hij in het bezit is van de
    genoemde PMB’s en tekent hiervoor een document bij de OMWB. Indien niet in
    het bezit kan medewerker pas beginnen als dit wel het geval is.
    Opdrachtgever heeft het recht de overeenkomst terstond te beëindigen indien
    medewerker geen gevolg geeft aan de verplichting de PMB’s te dragen
  • Kandidaat voldoet aantoonbaar aan de landelijke kwaliteitscriteria 2.3 voor
    vergunningverlening, toezicht en handhaving krachtens de Omgevingswet.
    Link:
    https://vng.nl/sites/default/files/2022-08/Kwaliteitscriteria-deel-B-versie-2.3.pdf
  • De kandidaat heeft een hbo-diploma, bij voorkeur in de richting van
    Milieukunde, Bodem of GIS/Geo.
  • De kandidaat is in het bezit van rijbewijs B
  • De kandidaat past in het team
  • Er dient in het gesprek een klik te zijn met de kandidaat
  • Kandidaat dient 3 tot 7 jaar ervaring in een vergelijkbare functie te
    hebben.
  • De kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met grondwerk, toezicht of
    bodemsanering (bijvoorbeeld als milieukundig begeleider of vanuit de
    aannemerij)

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback