Coördinator Werkcentrum Holland Rijnland

Gemeente Leiden

  • Uitzenden
  • 01-07-2025
  • Zuid-Holland
  • 24 uur
Logo van Gemeente Leiden
12 maanden
Nog 11 dagen

Dit ga je doen

In de arbeidsmarktregio Holland Rijnland starten we medio 2025 met het Werkcentrum.
Daar gaan we inwoners met vragen over (ander) werk of omscholing helpen: soms met
een kort advies, soms met de juiste doorverwijzing. Er zijn hierin al stappen gezet, maar
de arbeidsmarktregio Holland Rijnland zoekt een tijdelijke coördinator om het
Werkcentrum in het eerste opstartjaar goed vorm en inhoud te geven. Verwacht
resultaat: een goed draaiend werkcentrum, werkbare procesafspraken, voldoende en
toegeruste gidsen en concrete adviezen waarmee we na het opstartjaar verder kunnen
en waar zinvol kunnen door ontwikkelen.

In het Werkcentrum bouwen we voort op de werkcafés die sinds de zomer van 2023 op
vier locaties in de arbeidsmarktregio zijn gestart.

Positie
De tijdelijk coördinator van het Werkcentrum werkt formeel in opdracht van de afdeling
Werk en Inkomen van de centrumgemeente Leiden. Inhoudelijk werk je echter in
opdracht van UWV en de gemeenten in de regio die het Werkcentrum samen vanuit hun
wettelijke taak vormgeven. Je zorgt bovendien voor een goede samenwerkingsafspraken
met onze andere partners die vertegenwoordigd zijn in het Regionaal Beraad
(werkgevers- en werknemersorganisaties, onderwijs en SBB). Je richt je werkzaamheden
zelfstandig in en maakt met je opdrachtgever afspraken over de gewenste resultaten.

Werkzaamheden
Als tijdelijk coördinator zorg je ervoor dat alles in het Werkcentrum goed gaat lopen: je
zorgt voor afspraken over processen en weet opstartproblemen snel en praktisch op te
lossen. Je coördineert tijdens het eerste jaar het team van gidsen en de samenwerking
met andere professionals: in het Werkcentrum of bij partnerorganisaties. Je geeft
gerichte adviezen over hoe we het Werkcentrum Holland Rijnland structureel vorm
kunnen geven. Je signaleert zelf wat er zou moeten gebeuren om het Werkcentrum tot
een succes te maken en doet voorstellen om dit te realiseren, waarbij je deze tijdens het
eerste jaar van het Werkcentrum ook implementeert. Zelf denken we aan de volgende
soorten werkzaamheden:

Opstart van het Werkcentrum
Je zorgt zo nodig – samen met de relevante professionals – voor:
• de (verdere) inrichting van het Werkcentrum en voorstellen voor huisvesting in de
structurele situatie
• voldoende beschikbaarheid van gidsen vanuit de partnerorganisaties en een
praktische manier van inroosteren
• een informatieve website (en een doordachte beëindiging van de bestaande
websites)
• een effectieve communicatiecampagne waarin het Werkcentrum goed wordt
gepositioneerd

Richting geven aan het team van professionals tijdens het opstartjaar

Als tijdelijk coördinator zorg je tijdens het eerste jaar voor de start van een effectieve
samenwerking tussen een team van professionals uit verschillende organisaties. Dat
betekent bijvoorbeeld dat je:
• zorgt dat professionals inhoud kunnen gaan geven aan de gidsrol
• zorgt voor afspraken met partnerorganisaties over de inzet van andere specialisten
in het Werkcentrum (bijvoorbeeld loopbaan- of scholingsadviseurs)
• zorgt voor goede afspraken rond de overdracht richting tweedelijnsdienstverlening
met oog voor de wettelijke voorwaarden voor gegevensuitwisseling
• monitort of de afspraken effectief zijn en waar nodig zorgt voor bijsturing

Administratieve organisatie en ondersteuning
Je geeft zorgt ook voor de inrichting van de administratieve organisatie en
ondersteuning van het Werkcentrum. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om:
• Het inrichten van financiële processen en zorgen voor een eenduidige
verantwoording hierover. Je hebt tijdens dit 1e jaar mandaat om betalingen te doen
en formuleert adviezen voor een gezonde begroting van het Werkcentrum na het
eerste jaar.
• Het inrichten van registratie en monitoring van bezoekers van het Werkcentrum en
de verwerking hiervan tot managementinformatie. Je doet tijdens het eerste jaar
voorstellen als er aanleiding is tot bijsturen.
• In samenwerking met de werkgroep communicatie zorgen voor publiciteit om het
Werkcentrum bekend te maken bij onze inwoners en werkgevers. Je formuleert
adviezen voor een blijvende zichtbaarheid van het Werkcentrum na het eerste jaar.

Tenslotte formuleer je, vanuit je onafhankelijke rol, een advies over de noodzaak van
een structurele coördinator nadat je opdracht afloopt. Deze evaluatie is in het eerste
kwartaal van 2026.

Dit ben jij

  • (Uiterlijke) startdatum op 1 juli 2025
  • Meer dan 3 jaar ervaring als coördinator of functioneel leidinggevende in
    een (multidisciplinair) team, bij voorkeur in een regionaal
    mobiliteitsteam, leerwerkloket of werkgeversservicepunt
  • Meer dan 3 jaar ervaring in een omgeving met organisaties met verschillende
    belangen (van operationeel tot bestuurlijk niveau) en aantoonbare
    competenties om hierin verbindend op te treden en resultaten te boeken
  • Aantoonbare kennis van de arbeidsmarkt, re-integratie en scholing en de
    doelen rond de hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur
  • De voorkeur gaat uit naar een coördinator die bekend is met het netwerk en
    de situatie in de regio Holland Rijnland

Team TenMonks

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke upd

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!