Beleidsmedewerker Openbare Orde & Veiligheid (OOV

Gemeente Schiedam

  • Uitzenden
  • 02-06-2025
  • Zuid-Holland
  • 36 uur
Logo van Gemeente Schiedam
€3.602 — € 5.313 / maand
5 maanden
HBO
Nog 3 dagen

Dit ga je doen

Weet jij snel te schakelen tussen beleid, advies en uitvoering? Dan is de functie van Beleidsmedewerker Openbare Orde & Veiligheid (OOV) bij de gemeente Schiedam iets voor jou!

De gemeente Schiedam streeft ernaar haar bewoners een veilige leefomgeving te bieden. Resultaatgebieden van het team zijn o.a. openbare orde, woonoverlast, jeugdcriminaliteit, en crisismanagement. Maar ook de persoonsgerichte aanpak behoort tot de taken van het team, net als beleid rondom prostitutie, coffeeshops, horeca of evenementen. De laatste jaren wordt er veel ingezet op de bestrijding van ondermijning.

Team Veiligheid
Team Veiligheid bestaat uit de onderdelen Veiligheid & Crisisbeheersing, Toezicht en Handhaving, en interventie op woonoverlast en ondermijning. Ieder onderdeel wordt aangestuurd door een teamleider. Als beleidsmedewerker OOV val je binnen het onderdeel Veiligheid & Crisisbeheersing.

Wat ga je doen?
Als beleidsmedewerker OOV bij de gemeente Schiedam is geen dag hetzelfde. In deze dynamische rol  schakel je moeiteloos tussen de rollen beleidsmaker, adviseur en uitvoerder. Je kent de diverse opschalingsroutes en draait je hand niet om voor complexe en politiek gevoelige casuïstiek. Het ene moment adviseer je de burgemeester op diverse onderdelen van zijn portefeuille Openbare Orde & Veiligheid en niet veel later schakel je met politie over een overlastincident. Daarnaast vertegenwoordig je de gemeente Schiedam in zowel lokale- als regionale overleggen met een breed scala aan ketenpartners. Je zet met je OOV-collega's de koers uit om samen de ambities uit het uitvoeringsplan te verwezenlijken. Daarnaast ben je als onderdeel van cluster OOV ook verantwoordelijk voor de acute- en actuele veiligheidsuitdagingen in de gemeente op diverse terreinen.

Hierbij heb je onder andere de volgende verantwoordlijkheden:

  • Je bent inhoudelijk een adviseur op het gebied van openbare orde en veiligheid; je sluit aan bij overleggen in de veiligheidsportefeuille en adviseert gevraagd en ongevraagd op diverse veiligheidsthema's.
  • Je treedt op namens de gemeente en de burgemeester in externe overleggen met relaties.
  • Je onderhoudt relaties zowel binnen als buiten de gemeentelijke organisaties.
  • Je coördineert de taakverdeling samen met de collega's in het team, monitort de voortgang en houdt overzicht.
  • Je treedt op als beleidsadviseur in het veiligheidsdomein, waarbij je een bijdrage levert aan beleidsontwikkeling, schrijft en meestuurt op bestuurlijke besluitvorming om vervolgens het beleid te implementeren.
  • Je coördineert veiligheidsvraagstukken met teams binnen de gemeentelijke organisaties en met externe partijen.
  • Je voert regie bij inzet van meerdere veiligheidspartners op diverse veiligheidsterreinen.
  • Je bent breed inzetbaar in geval van overlastsituaties, waarbij je werkt vanuit een can-do mentaliteit.

Functie eisen:

  • Een afgeronde hbo-opleiding. Integrale Veiligheidskunde, rechten of bestuurskunde is een pré.
  • Aantoonbare ervaring binnen het werkveld, binnen een gemeentelijke organisatie of een andere partner uit het veiligheidsdomein is een pré.
  • Je hebt affiniteit met juridische vraagstukken en kunt deze vertalen richting beleid en uitvoering.
  • Je bent bereikbaar buiten kantooruren en in weekenden in geval van crisissituaties.
  • Je bent beleidsmatig sterk en kunt dit door een praktische instelling ook tot uitvoering brengen.
  • Je kunt goed schakelen tussen het strategisch/bestuurlijk niveau en tactisch/operationele niveau.
  • Je communiceert helder, bent proactief, werkt graag samen, bent initiatiefrijk en resultaatgericht.

Wij zoeken een collega die enthousiast wordt van veiligheidsuitdagingen. Je bent stressbestendig en raakt niet snel van slag. Je schakelt snel en weet je staande te houden in een dynamische omgeving, waarbij je aandacht hebt voor de verschillende belangen die spelen. Je bent bereid te leren en je staat open voor begeleiding en coaching om je te ontwikkelen tot een senior OOV'er.
Een professionele werkhouding is belangrijk, maar we willen ook dat onze nieuwe collega zich welkom voelt en past binnen het team. We werken nauw met elkaar samen, soms onder grote druk. We vinden het dan ook belangrijk om op elkaar terug te kunnen vallen en zo nu en dan stoom af te kunnen blazen bij elkaar.

Bijzonderheden
Wij streven ernaar om snel in gesprek te gaan met geschikte kandidaten. Als er een match is, gaan we direct door met het proces. We sluiten de vacature wanneer we de juiste kandidaat hebben gevonden, dus wacht niet te lang met solliciteren!
Werken voor Schiedam?
De gemeente Schiedam is een dynamische middelgrote gemeente, waar je de kans krijgt om binnen jouw functie van begin tot eind verantwoordelijkheid te dragen. We bieden je de mogelijkheid om zowel op vakinhoudelijk gebied als op het gebied van competenties en vaardigheden te blijven groeien. We zijn op zoek naar gedreven collega's die samen met ons willen bouwen aan de ambities voor de stad.
Bij de gemeente Schiedam geloven we in diversiteit en inclusie. Een inclusieve stad verdient een inclusieve gemeente. Bij ons ben je onderdeel van een organisatie waar respect, samenwerking en open communicatie de norm zijn. We zetten ons in voor gelijke kansen voor iedereen, waarbij we barrières actief wegnemen om te zorgen dat alle medewerkers zich kunnen ontwikkelen en bijdragen, ongeacht hun achtergrond. We werken met elkaar aan een duurzame, diverse en inclusieve organisatie waar iedereen zich gewaardeerd, gehoord en gesteund voelt.  
 

Dit ben jij

  • Minimaal een afgeronde hbo-opleiding
  • De kandidaat is bereikbaar buiten kantooruren en in weekenden in geval van
    crisissituaties
  • Duurzaamheid: In het cv is kort beschreven in welke mate en hoe uw bedrijf
    of uw kandidaat aan duurzaamheid doet
  • Een afgeronde hbo-opleiding Integrale Veiligheidskunde, rechten of
    bestuurskunde
  • Aantoonbare ervaring binnen het werkveld, binnen een gemeentelijke
    organisatie of een andere partner uit het veiligheidsdomein
  • Ervaring met juridische vraagstukken en kunt deze vertalen richting beleid
    en uitvoering.
  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties.
    strategisch/bestuurlijk niveau en tactisch/operationele niveau. • Je
    communiceert helder, bent proactief, werkt graag samen, bent initiatiefrijk
    en resultaatgericht. Wij zoeken een collega die enthousiast wordt van
    veiligheidsuitdagingen. Je bent stressbestendig en raakt niet snel van
    slag. Je schakelt snel en weet je staande te houden in een dynamische
    omgeving, waarbij je aandacht hebt voor de verschillende belangen die
    spelen. Je bent bereid te leren

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke upd

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!