Secretaris Regionale Versnellingstafel Haaglanden

Gemeente Zoetermeer

  • Uitzenden
  • Zuid-Holland
  • 12 uur
Logo van Gemeente Zoetermeer
HBO
Nog 6 dagen

Dit ga je doen

Organisatie/project
De Bestuurlijke Tafel Wonen Haaglanden is het samenwerkingsverband van de 9 gemeenten in Haaglanden op het gebied van Wonen. De gemeente Zoetermeer verzorgt de administratieve en financiële organisatie van de BTW.

Met het ondertekenen van het geactualiseerde Tussenakkoord in 2021 en de zogenaamde Realisatie Agenda Wonen Haaglanden (Woondeal Haaglanden) in maart 2023 is de regio Haaglanden  verantwoordelijk geworden voor de opgave om tot en met 2030 75000 woningen ( waarvan 25000 door corporaties en 2/3 betaalbaar) te realiseren in de regio. In de afspraken die tussen Rijksoverheid, Provincie, de woningbouwcorporaties en de gemeenten in de regio Haaglanden zijn gemaakt over de woningbouwopgave voor de periode 2023-2030 is voorzien in de oprichting van een zogenaamde Regionale Versnellingstafel  (RVT).

Wat doet de RVT:
1. Signaleren van knelpunten- al dan niet aan de hand van concrete projecten die via de lokale bouwtafels worden geadresseerd- en door middel van fact finding onderzoeken wat nodig is om knelpunten concreet aan te pakken en afspraken maken over de benodigde bijsturingsmaatregelen en doorbreken van (dreigende) impasses;
2. Agenderen van knelpunten op de regionale versnellingstafel. De secretaris bereidt de agendapunten ook inhoudelijk voor, in afstemming met de voorzitter;
3. Versterking samenwerking tussen overheden, woningcorporaties en marktpartijen, waarbij gewerkt wordt aan het opbouwen van vertrouwen, samen opgaven oppakken en versnellen en elkaar aanspreken op het nakomen van gemaakte afspraken;
4. In het algemeen bespreken van mogelijkheden om de woningbouw te versnellen, bijvoorbeeld aan de hand van experimenten. De secretaris kan als projectleider betrokken zijn bij de experimenten;
5. Bespreken van de knelpunten die worden geconstateerd in de voortgang van de woningbouwopgave, de zogenaamde woningbouwvoorwaarden (voorheen: kritische succesfactoren) en meedenken over mogelijke oplossingen;
6. Aandragen van verdichtingsmogelijkheden, versnellingsmogelijkheden, reddingslocaties of alternatieve plannen wanneer blijkt dat voorgenomen lokale woningbouwlocaties onvoldoende snel tot realisatie komen;

Opdrachtgever
Feitelijk is sprake van een gedeeld opdrachtgeverschap van de Bestuurlijke Tafel Wonen en SVH. De bestuurlijke opdrachtgevers zijn de BTW en het bestuur van SVH. Om strikt praktische redenen wordt de formele opdracht aan de secretaris RVT verstrekt namens de Bestuurlijke Tafel Wonen door de gemeente Zoetermeer, deze gemeente fungeert als penvoerder van de BTW. De secretaris van de Bestuurlijke Tafel Wonen en de directeur SVH zijn daarbij het aanspreekpunt voor de uitvoering van de opdracht.

Opdracht
In verband met het vertrek van de huidige secretaris zoekt de BTW een nieuwe secretaris voor de RVT.

Werkzaamheden van de secretaris RVT
– Samen met de voorzitter stimuleren dat in alle regiogemeenten een lokale bouwtafel (LBT) wordt ingericht;
– Samen met de lokale woningjagers actualiseren van de lokale projectenlijst;
– Samen met voorzitter initiëren dat lokale concrete vastgelopen projecten op de LBT worden besproken;
– Organiseren ca. 4 keer per jaar van een RVT;
– Voorbereiden van de RVT door middel van de agendacommissie RVT;
– Monitoring van de voortgang van de woningbouwvoorwaarden;
– Inzichtelijk maken hoeveel woningen regionaal niet kunnen worden gerealiseerd door de woningbouwvoorwaarden;
– Bewaken van de registratie door de gemeenten van de knelpunten in de PRW;
– Inrichten van werkgroepen om actief bij te dragen aan een oplossing van de woningbouwvoorwaarden, zoals de werkgroep capaciteit en de werkgroep versnelling planontwikkeling;
– Samen met voorzitter voorstellen doen welke woningbouwvoorwaarden op korte termijn kunnen worden aangepakt en opgelost;
– Initiëren dat waar nodig LBT’s projecten agenderen voor de RVT;
– Organiseren van de benodigde expertise om projecten los te trekken

Wie zoeken wij
Gezocht wordt iemand die zijn/ haar “sporen’ heeft verdiend in een politiek bestuurlijke omgeving;  een persoon die oog heeft voor de complexe vraagstukken die voortvloeien uit de woningbouwopgave van de regio Haaglanden; een snelle denker is en in staat is om samen met de voorzitter RVT op regionaal niveau knelpunten en thema’s te agenderen zonder (vermeend) eigen belang; die initiatief neemt en een duidelijke visie heeft op de woningbouwopgave in de regio Haaglanden en bij voorkeur affiniteit heeft met volkshuisvesting en kennis heeft van het ontwikkelen van projecten; een persoon die waar mogelijk de samenwerking zoekt met de andere relevante partijen in de regio.

De secretaris draagt samen met de voorzitter bij aan een vertrouwde, veilige omgeving waarin partijen elkaar niet alleen durven aan te spreken op de inhoud, maar ook op houding. Is open, zichtbaar, betrouwbaar, nauwkeurig en benaderbaar qua gedrag; heeft plezier in netwerken. De secretaris werkt nauw samen met de voorzitter, maar moet ik staat zijn om goed zelfstandig te werken en initiatieven en kansen af te wegen.

De gezochte secretaris is een persoon die in daad en woord draagvlak geniet bij alle partijen en waar mogelijk ervaring heeft in een soortgelijke functie en/of krachtenveld. Specifieke kennis van de woningbouwopgave van de regio Haaglanden is gelet op de aard van de werkzaamheden van de secretaris RVT een pre. Het tijdsbeslag wordt ingeschat op 12 tot 16 uur per week.

Dit ben jij

  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3
    overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de
    opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een
    vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.)
  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding
  • Minimaal 1jaar aantoonbare werkervaring als secretaris bij een
    gemeentelijke instelling
  • Aantoonbare werkervaring met de woningbouwopgave in Zuid-Holland en/of de
    regio Haaglanden, duidelijk naar voren komend in het cv
  • Aantoonbare werkervaring als secretaris met het samenwerken op projectbasis
    met diverse stakeholders, benoem hiervan minimaal 1 referentieproject
  • Aantoonbare werkervaring met het initiëren, organiseren/,
    stimulerenénondersteunen van lokale overlegstructuren op het gebied van
    woningbouw en volkshuisvesting zoals lokale bouwtafels.Licht
  • Aantoonbar werkervaringals secretarismeten/of kennis van
    deplanregistratiewonenvan de provincie
  • Aantoonbare werkervaring met procesverbeteringen op ruimtelijk ordening,
    licht
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen een politiek en bestuurlijk
    sensitieve organisatie
  • Aantoonbare werkervaring met de omgevingswet, benoem waar dit is opgedaan

Zino Rabellier

Recruitment Consultant

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke upd

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!