Adoptieconsultant Microsoft

Gemeente Oosterhout

  • Uitzenden
  • 01-08-2025
  • Noord-Brabant
  • 36 uur
Gemeente Oosterhout
3 maanden
HBO
Nog 6 dagen

Dit ga je doen

Adoptieconsultant Microsoft 365 
36 uur per week

De moderne digitale werkplek is een belangrijk onderdeel van de cloudtransitie bij Equalit, waarbij 11 gemeenten samen de stap zetten naar een digitale manier van samenwerken. Maar het gaat niet alleen om technologie; het draait vooral om gedrag en gebruik. Als Adoptie Consultant help jij medewerkers in deze transitie, zodat ze met vertrouwen de nieuwe digitale werkplek omarmen. Samen met een werkgroep van techneuten, projectleiders en mensen uit de deelnemende gemeenten, werk je aan een aanpak die werkt voor alle betrokkenen.

Over Equalit
Equalit is een ICT samenwerkingsverband en een afdeling van de gemeente Oosterhout. Bij dit Shared Service Center zijn 11 gemeenten aangesloten en een sociale werkvoorziening. Equalit ondersteunt die gemeenten met een moderne, veilige digitale werkomgeving. Met meer dan 100 ICT-professionals zorgen we ervoor dat 2.800 medewerkers altijd en overal kunnen werken. Samen ontwikkelen we digitale oplossingen die gemeenten helpen hun dienstverlening te verbeteren. De overstap naar de cloud, waar we nu volop mee bezig zijn, brengt daarbij mooie uitdagingen met zich mee. Doe je mee?

Wat ga je doen?
De overstap naar een nieuwe werkplek is meer dan een technisch project – het vraagt om verandering in gedrag, gewoontes en samenwerking. Als Adoptieconsultant bij Equalit ben jij degene die zorgt dat deze veranderingen niet alleen begrepen worden, maar ook geaccepteerd.
Je bent onderdeel van een werkgroep waarin je nauw samenwerkt met collega’s van IT, projectmanagement en vertegenwoordigers van de 11 deelnemende gemeenten. Samen ontwikkel je een gezamenlijke basisaanpak die je per gemeente op maat maakt. Je luistert goed, speelt in op vragen of weerstand en maakt de veranderingen begrijpelijk en behapbaar. Daarnaast werk je actief samen met de Microsoft 365-trainer, om communicatie en training op elkaar af te stemmen en zo gebruikers effectief te begeleiden in het adoptieproces.

  • Strategie en planning: je ontwikkelt en implementeert een adoptiestrategie die aansluit bij de cloudtransitie van de 11 deelnemende gemeenten, met de focus op gedragsverandering en gebruiksvriendelijke implementatie.
  • Communicatie en bewustwording: je zorgt voor heldere communicatie over de voordelen en het gebruik van de nieuwe werkplekken en tools (Microsoft Teams en OneDrive), en houdt medewerkers betrokken bij het proces.
  • Adoptie bevorderen: je ontwerpt interventies en programma’s die medewerkers helpen de nieuwe systemen, denk aan Microsoft Teams en OneDrive, snel en effectief te gebruiken en je zorgt ervoor dat ze zich gesteund voelen in de overgang.
  • Training en begeleiding: in samenwerking met de Microsoft 365-trainer organiseer je trainingssessies en ondersteun je medewerkers in het dagelijks gebruik van de nieuwe werkplek. Daarnaast zorg je, in samenwerking met de Microsoft 365-trainer voor handleidingen, FAQ's, en andere ondersteunende materialen om medewerkers te helpen bij de adoptie van de nieuwe technologieën.
  • Feedback en verbetering: je verzamelt feedback van medewerkers om knelpunten en weerstand te adresseren en zorgt ervoor dat het adoptieproces continu wordt geoptimaliseerd.
  • Samenwerking: je werkt intensief samen met verschillende teams, waarbij je de belangen van de eindgebruiker centraal stelt.

Wat breng je mee?

  • Opleiding: minimaal een afgeronde hbo-opleiding, bij voorkeur in de richting van communicatie, veranderkunde of een vergelijkbaar vakgebied.
  • Ervaring: je hebt ervaring met adoptie- en verandertrajecten binnen IT-projecten, bij voorkeur in een Microsoft 365-omgeving (Teams, OneDrive, werkplekmigraties).
  • Kennis: grondige kennis van Microsoft Teams, OneDrive en migratietools- en technieken.
  • Certificering: certificering op het gebied van veranderingsmanagement zoals Prosci is een pré.
  • Samenwerking: je werkt prettig samen met technisch specialisten, projectleiders, trainers en communicatieprofessionals – en schakelt net zo makkelijk met medewerkers van verschillende gemeenten.
  • Communicatie: je zet op een heldere, toegankelijke manier communicatie in om mensen mee te nemen in veranderingen. Je maakt complexe informatie begrijpelijk en vertaalt techniek naar gebruik.
  • Empathisch: je begrijpt wat medewerkers nodig hebben om digitaal prettig te kunnen werken.
  • Klantgericht: je focust op de behoeften en tevredenheid van gebruikers binnen de organisatie.
  • Proactief: je neemt initiatief om communicatie- en adoptiestrategieën te verbeteren
  • Flexibel: je past je makkelijk aan verschillende omstandigheden, technologieën en doelgroepen aan.

Overige informatie

  • Aanleveren van een VOG-verklaring Politiegegevens is verplicht; 
  • Thuiswerken in overleg; 
  • De functie is ingeschaald in schaal 9 van de CAO Gemeenten; 
  • De aanvraag is niet geschikt voor een ZZP-er; 
  • Het niet naar waarheid invullen van de beoordelingscriteria leidt automatisch tot uitsluiting van de procedure. 

Dit ben jij

  • In verband met de wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) kan,
    vanwege de aard van de opdracht, deze opdracht niet ingevuld worden door
    een ZZP’er. Bent u daarmee akkoord? (bij akkoord wordt aan de eis voldaan)
  • De kandidaat past binnen het team (wordt tijdens evt. intakegesprek
    beoordeeld)
  • De kandidaat heeft ervaring met adoptie- en verandertrajecten binnen
    IT-projecten, bij voorkeur in een Microsoft 365-omgeving (Teams,
    OneDrive,werkplekmigraties).
  • De kandidaat heeft grondige kennis van Microsoft Teams, OneDrive en
    migratietools- en technieken.
  • Kandidaat werkt minimaal 4 dagen op locatie
  • De kandidaat heeft minimaal 1 jaar werkervaring bij een gemeente.
  • De kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding, bij voorkeur
    richting Communicatie of Veranderkunde.
  • De kandidaat heeft minimaal 1 jaar werkervaring als Adoptie consultant.
  • Mate waarin kandidaat aan de volgende competenties voldoet (wordt tijdens
    evt. intakegesprek beoordeeld): – Pro-actief – Betrokken – Samenwerken –
    Plannen en organiseren – Verandervermogen – Snel schakelen –
    Flexibel/wendbaar – Resultaatgericht – Communicatief vaardig – Zelfstandig
    – Analytisch – Netwerker – Politieke en bestuurlijke sensitiviteit
  • De kandidaat is in het bezit van certificering op het gebied van
    veranderingsmanagement zoals Prosci.

Sohail Khairi

Recruitment Consultant

Sohail Khairi

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en Sohail neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback