Adviseur Contract- en Leveranciersmanagement ICT Conform BIO2/NIS2

Gemeente Oude IJsselstreek

Gemeente Oude IJsselstreek
€3.602 — €5.313 / maand
3 maanden
HBO
Nog 5 dagen

Dit ga je doen

Opdracht
De gemeente Oude IJsselstreek staat voor de uitdaging om haar informatievoorziening en ICT-dienstverlening beter te beheersen en te beveiligen. Door de komst van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO2) en de implementatie van de NIS2-richtlijn is er een grotere noodzaak om grip te krijgen op contracten met ICT-leveranciers en de bijbehorende risico’s. Binnen de gemeente is de interne capaciteit beperkt, waardoor er behoefte is aan ondersteuning bij de inrichting van contract- en leveranciersmanagement.

Doelstelling
Het doel van de opdracht is om een praktisch en werkbaar raamwerk voor contract- en leveranciersmanagement op ICT-gebied in te richten, dat:
– Voldoet aan de eisen van de BIO2 en de NIS2-richtlijn;
– Rekening houdt met de schaal en beperkte capaciteit van een kleinere gemeente;
– Zorgt voor overzicht, risicobeheersing en compliance bij het werken met ICT-leveranciers;
– Duurzaam en overdraagbaar is naar de interne organisatie.

Werkzaamheden en resultaten
De opdrachtnemer voert de volgende werkzaamheden uit:

1. Inventarisatie en analyse

– In kaart brengen van bestaande ICT-contracten en leveranciers.
– Identificeren van risico’s en afhankelijkheden, inclusief privacy- en securityaspecten.
– Toetsen van huidige situatie aan BIO2 en NIS2-verplichtingen.

De volgende applicaties hebben daarbij prioriteit:

  • Zaaksysteem.nl van xxllnx;
  • Suites4SociaalDomein van Centric;
  • Key2Financien van Centric;
  • Key2Burgerzaken(incl. Ediensten) van Centric;
  • Key2Datadistributie van Centric;
  • Managed Integrations van EnableU en
  • RxMission van Roxit Visma

2. Inrichting contract- en leveranciersmanagement

– Ontwikkelen van een praktisch model voor contract- en leveranciersbeheer (rollen, verantwoordelijkheden, processen).
– Voorstellen van een select set aan rapportages en KPI’s (bijvoorbeeld beschikbaarheid, beveiliging, naleving afspraken).
– Opmaken van een risicogebaseerde leveranciersclassificatie.

3. Beleid en documenten

– Opstellen van concept beleidsdocument(en) contract- en leveranciersmanagement ICT.
– Opstellen van standaardformats, zoals een leveranciersbeoordelingsformulier en contractregister.
– Integratie van BIO2/NIS2-verplichtingen in contract- en leveranciersafspraken.

4. Overdracht en borging

– Opleveren van een praktisch handboek of handleiding voor de medewerkers.
– Korte training/sessie voor betrokken medewerkers om zelfstandig het proces te kunnen beheren.
– Adviseren over minimale periodieke controles en rapportages.

Verwachte resultaten (deliverables)

– Overzicht ICT-contracten en leveranciers met risicoclassificatie.
– Contractregister (format + eerste vulling).
– Beleidsnotitie contract- en leveranciersmanagement ICT conform BIO2/NIS2.
– Procesbeschrijving en werkafspraken (rollen, verantwoordelijkheden, frequenties).
– Format leveranciersbeoordeling.
– Handboek/handleiding en overdrachtsessie.

Randvoorwaarden

– De aanpak moet afgestemd zijn op een kleine gemeentelijke organisatie met beperkte capaciteit.
– Oplossingen moeten eenvoudig toepasbaar en schaalbaar zijn.
– Er wordt nauw samengewerkt met de interne coördinator informatiebeveiliging en de ICT-beheerder.

  • De opdrachtnemer voert de volgende werkzaamheden uit:
    1. Inventarisatie en analyse
    – In kaart brengen van bestaande ICT-contracten en leveranciers.
  • – Identificeren van risico’s en afhankelijkheden, inclusief privacy- en securityaspecten.
  • – Toetsen van huidige situatie aan BIO2 en NIS2-verplichtingen.
    De volgende applicaties hebben daarbij prioriteit:

    Zaaksysteem.nl van xxllnx;

  • Suites4SociaalDomein van Centric;
  • Key2Financien van Centric;
  • Key2Burgerzaken(incl. Ediensten) van Centric;
  • Key2Datadistributie van Centric;
  • Managed Integrations van EnableU en
  • RxMission van Roxit Visma

    2. Inrichting contract- en leveranciersmanagement
    – Ontwikkelen van een praktisch model voor contract- en leveranciersbeheer (rollen, verantwoordelijkheden, processen).

  • – Voorstellen van een select set aan rapportages en KPI’s (bijvoorbeeld beschikbaarheid, beveiliging, naleving afspraken).
  • – Opmaken van een risicogebaseerde leveranciersclassificatie.
    3. Beleid en documenten
    – Opstellen van concept beleidsdocument(en) contract- en leveranciersmanagement ICT.
  • – Opstellen van standaardformats, zoals een leveranciersbeoordelingsformulier en contractregister.
  • – Integratie van BIO2/NIS2-verplichtingen in contract- en leveranciersafspraken.
    4. Overdracht en borging
    – Opleveren van een praktisch handboek of handleiding voor de medewerkers.
  • – Korte training/sessie voor betrokken medewerkers om zelfstandig het proces te kunnen beheren.
  • – Adviseren over minimale periodieke controles en rapportages.

Dit ben jij

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met leveranciers en
    contractmanagement binnen een gemeente
  • Uiterlijk beschikbaar per 10 november 2025 voor 16 uur per week gedurende
    gehele opdracht inclusief verlengingen
  • Aantoonbare werkervaring met contract en leveranciersmanagement binnen de
    publieke sector
  • Aantoonbare kennis en werkervaring met BIO2 en NIS2 binnen gemeentelijke
    context
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen een gemeente
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met BIO2 en NIS2 binnen
    gemeentelijke context

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback