Adviseur Omgevingsrecht

Gemeente Zoetermeer

Gemeente Zoetermeer
12 maanden
HBO - WO
Nog 3 dagen

Dit ga je doen

Afdeling
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst. We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de missie waar wij voor gaan!Daarnaast verzorgd het team vanuit de verschillende disciplines de advisering in projecten (binnen projectteams) en bij vergunningaanvragen. Plannen en projecten die onder de Wro zijn gestart, zijn nagenoeg allemaal afgerond en er lopen helemaal geen bestemmingsplanprocedures meer. De werkzaamheden zien dus vooral op plannen, projecten en procedures onder de Omgevingswet. Maar bovenal is het een heel gezellig team met een goede sfeer, waarin je goed kunt sparren en er samen naar oplossingen wordt gezocht binnen vaak uitdagende dossiers.

Opdracht
– Het verzorgen van de begeleiding/advisering bij diverse ruimtelijke procedures van initiatiefnemers of bij gemeentelijke projecten. Daarbij coördineer je de onderbouwing en het politieke proces van Buitenplanse Omgevingsplanactiviteiten (BOPA’s);
– Het meewerken aan de nieuwe instrumenten van de Omgevingswet, zoals het opstellen van het Omgevingsplan, het maken van programma’s en de publicaties in het DSO.

Dit ben jij

  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3
    overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de
    opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een
    vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.)
  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding op het gebied van
    Omgevingsrecht, ruimtelijke ordening of planologie
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met ruimtelijke procedures en
    (politieke) besluitvormingsprocessen
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van Wro/Omgevingswet, benoem
    waar deze is opgedaan
  • Een afgeronde wo bacheloropleiding Nederlands Recht met specialisme
    Omgevingsrecht of Planologie
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als planjurist/planoloog in de
    afgelopen 8 jaar
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met advisering op het gebied van
    ruimtelijke ordening/ Omgevingsrecht en planologie bij een gemeentelijke
    overheid in de afgelopen 5 jaar
  • Minstens 1 jaar aantoonbare werkervaring met het meewerken aan de nieuwe
    instrumenten van de Omgevingswet, zoals het opstellen van het
    Omgevingsplan, het maken van programma’s en de publicaties in het DSO
    binnen een gemeente, benoem minimaal 1 referentieproject
  • Per 13 oktober 2025 beschikbaar voor 32 tot 36 uur per week

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback