Arbeidsdeskundige – cluster BCO

Gemeente Rotterdam

  • Uitzenden
  • 05-09-2025
  • 32 uur
€4.264 — €6.072 / maand
6 maanden
Nog 10 dagen

Dit ga je doen

Waar ben jij van?

Jij bent van de arbeidsdeskundige onderzoeken. Vol energie ga jij graag aan de slag met verschillende onderzoeken, voer jij graag gesprekken en stel je graag rapporten op de mogelijkheden van de medewerker in het re-integratieproces in kaart te brengen, zowel advies te geven aan (o.a.) de leidinggevende over de te nemen vervolgstappen hierin. Kortom, jij bent dé specialist op het gebied van mens, werk en inzetbaarheid.

Jouw functie

Je ontvangt vanuit de Gemeente Rotterdam per opdracht een aanvraag voor arbeidsdeskundig onderzoek welke is voorzien van een recent IZP/ FML van de bedrijfsarts. Je plant op een zo kort mogelijke termijn in overleg met de leidinggevende het onderzoek in. Aan de hand van een gesprek met de leidinggevende, met de medewerker en een driegesprek (bij voorkeur op locatie) onderzoek je de situatie. Indien nodig overleg je met de bedrijfsarts. Je stelt zo mogelijk binnen 2 weken je rapport op (hierbij maak je gebruik van het format van de Gemeente Rotterdam) waarin je antwoord geeft op de vraag of het eigen werk passend is voor werknemer, het eigen werk passend te maken is, of er ander passend werk aan te wijzen is voor werknemer en of werknemer aangewezen is op passend werk bij een andere werkgever (2e spoor). Tevens adviseer je indien nodig de leidinggevende en de re-integratie adviseur/ hr-adviseur over vervolgstappen in het re-integratieproces.

Jouw rapport stuur je in concept naar leidinggevende en medewerker, je verwerkt eventuele reacties (binnen 5 wekdagen aan te geven) op het rapport en zodra je het rapport definitief hebt vastgesteld wordt dit rapport door jou niet alleen naar leidinggevende en medewerker gemaild maar ook naar de afdeling verzuimbeheer. Oftewel, je geeft inzicht in de arbeidsmogelijkheden van mensen in disbalans.

Je werk hierbij is erg gevarieerd omdat je arbeidsdeskundig onderzoek verricht binnen de sterk uiteenlopende clusters van de gemeente Rotterdam (Bestuurs- en Concernondersteuning, Stadsontwikkeling, Stadsbeheer, Werk en Inkomen, Maatschappelijke Ontwikkeling en Dienstverlening). Samen met je 65 collega’s, waarvan ca. 5 arbeidsdeskundigen, lever je in deze functie een wezenlijke bijdrage aan een gezond en goed werkend Rotterdam. Voor deze rol is het belangrijk te weten dat de gemeente Rotterdam eigen risicodrager is. 

 
Qua werkzaamheden betekent dit concreet dat je:

  • In opdracht van de leidinggevende op basis van een Functionele Mogelijkhedenlijst (FML)/ Inzetbaarheidsprofiel (IZP) van de bedrijfsarts een arbeidsdeskundig onderzoek uitvoert;
  • Adviseert over de geschiktheid/passendheid van de eigen functie, aanpasbaarheid van het eigen werk en over andere geschikte mogelijkheden binnen de gemeente en hiernaast eventueel over het inzetten van het 2e spoor;
  • De leidinggevende en de re-integratie adviseur/ HR-adviseur adviseert over vervolgstappen in het re-integratieproces;
  • Actief de re-integratieadviseur en de leidinggevende adviseert over de interpretatie van beschikkingen en beslissingen van het UWV;
  • Op basis van een gerichte vraagstelling door de leidinggevende, advies geeft in een verzuimcasus als het gaat om bv. de passendheid van aangeboden werk.

Jouw profiel
Voor de functie zoeken we een proactieve arbeidsdeskundige, iemand die complexe casuïstiek niet uit de weggaat. Daarbij ben je oplossings- en resultaatgericht, analytisch, en beschik je over communicatieve vaardigheden (zowel mondeling als schrift) die nodig zijn bij het adviseren van (o.a.) de leidinggevenden over het re-integratieproces van de medewerker.

Dit ben jij

  • Je beschikt over een afgeronde (post)-hbo opleiding tot Arbeidsdeskundige
  • Je beschikt over minimaal 3 jaar werkervaring als arbeidsdeskundige,
    opgedaan in de afgelopen 5 jaar binnen de WvP en/of organisaties met
    minimaal 5.000 medewerkers
  • Je hebt inhoudelijke kennis van Arbeidsrecht (AR) en de Sociale Wetgeving
    met name op gebied van ZW, WIA en Wet verbetering Poortwachter
  • Je beschikt over minimaal 5 jaar werkervaring, opgedaan in de afgelopen 8
    jaar als arbeidsdeskundige binnen de WvP en/of organisaties met minimaal
    5.000 medewerkers
  • Je hebt werkervaring opgedaan als arbeidsdeskundige binnen de overheid

Sebastiaan Melief

Recruitment Consultant

Sebastiaan Melief

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en Sebastiaan neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback