Beleidsadviseur Markt- en Standplaatsverordening APV

Uitvoeringsorganisatie BEL Combinatie

  • Uitzenden
  • 15-08-2025
  • 24 uur
Uitvoeringsorganisatie BEL Combinatie
€3.052 — €4.297 / maand
3 maanden
HBO
Nog 2 dagen

Dit ga je doen

Opdracht
De BEL Combinatie is op zoek naar een ervaren beleidsadviseur op het gebied van APV, markten en standplaatsen, die in samenwerking met de huidige beleidsadviseur APV het volledige traject begeleidt voor het actualiseren en harmoniseren van de markt- en standplaatsverordeningen en beleidsstukken binnen de drie gemeenten.

Het doel is om het markt- en standplaatsenbeleid van de gemeenten Blaricum, Eemnes en Laren juridisch en beleidsmatig te actualiseren, bestuurlijk goedgekeurd in college en raad en te implementeren binnen de organisatie. Deze opdracht behelst o.a.:
  
• Juridische toetsing en actualisatie van de bestaande verordeningen.  
• Technisch-juridisch advies inzake uitvoering en handhaafbaarheid.  
• Beleidsinhoudelijke advisering.  
• Oplevering van verordeningen en beleid inclusief toelichting.  

Er dienen in totaal te worden opgeleverd:
– 2x marktverordening
– 2x marktgeldverordening
– 2x marktreglement
– 3x standplaatsbeleid

Je werkt samen met diverse interne afdelingen:

  • Ruimtelijk Ordening – de wijze waarop de  stukken opegenomen worden in omgevingsplan
  • Juridische Zaken – het actualiseren van de stukken naar huidige regelgeving, met name in het kader van schaarse vergunningen
  • Openbare Ruimte/Buitendienst – onderzoeken of de inkomsten (leges, marktgelden) kostendekkend zijn en hierover adviseren. Daarnaast ook inventarisatie van stroomkosten. (Marktgelden worden door Buitendienst in rekening gebracht, stroom deels door Openbare Ruimte en leges/precario voor vergunningen door Apv)
  • Financiën – kostendekkendheid
  • Vastgoed – huurovereenkomsten onderzoeken
  • Apv/Vergunningen – proces van vergunningverlening actualiseren

Werkzaamheden:

  • Juridische analyse van de huidige verordeningen en beleidsstukken
  • Inventariseren van bestuurlijke wensen en eisen van de portefeuillehouders van de drie gemeenten
  • Informatie inwinnen/input opvragen en verwerken van zowel externe partijen (brandweer en de marktmeester) en interne afdelingen
  • Informatie inwinnen en informeren over het proces voor huidige standplaatshouders/marktkooplieden en wat de juridische en financiële consequenties voor standplaatshouders/marktkooplieden worden.
  • Nagaan wat de eventuele financiële consequenties zijn voor de gemeentelijke begroting (m.n. leges/marktgelden/stroomkosten).
  • Uitvoeren van participatietraject met huidige markt- en standplaatshouders
  • Beleidsinhoudelijke en juridische advisering over verordeningen en uitvoerbaarheid
  • Onderzoeken of verordening/beleidstukken waar mogelijk geüniformeerd en/of samengevoegd kunnen worden.
  • Opstellen van verordeningen en beleidsstukken inclusief toelichting
  • Advisering over bestuurlijke besluitvorming en implementatie
  • Voorbereiden en toelichten van bestuurlijke stukken in college en raad
  • Begeleiding van inspraakprocedures en bestuurlijke behandeling in raad- of
    commissievergaderingen.
  • Opstellen van een nota van zienswijzen, indien van toepassing.
  • Communicatie richting inwoners, ondernemers en andere stakeholders

Dit ben jij

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur in het fysieke
    domein bij een gemeente in de afgelopen 10 jaar
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen van markt- en/of
    standplaatsverordeningen in de afgelopen 5 jaar
  • Kandidaat is beschikbaar voor gemiddeld 24 uur per week vanaf 18 augustus
    2025
  • Kandidaat is 2 dagen per week beschikbaar op kantoor of in de 3 gemeenten
  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van projectmanagement en het
    aansturen van complexe projecten op het gebied van ruimtelijke juridische
    vraagstukken
  • Aantoonbare kennis van relevante wet- en regelgeving: Omgevingswet,
    Verordening Fysieke Leefomgeving, AWB, wetgeving m.b.t. schaars recht
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsmedewerker of
    beleidsadviseur op het gebied van APV of ruimtelijke ontwikkeling of
    vergunningen in de afgelopen 10 jaar binnen een gemeentelijke instelling
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het opstellen van
    marktverordeningen en/of standplaatsbeleid in de afgelopen 6 jaar
  • Aantoonbare werkervaring in een bestuurlijke omgeving met politieke
    invloeden en het geven van toelichting aan college en/of gemeenteraad
    (beschrijf)
  • Aantoonbare werkervaring met participatie met inwoners en/of ondernemers
    bij een gemeentelijke instelling (beschrijf) .

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en Joey neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback