Beleidsmedewerker Wonen

Gemeente Dantumadiel

Gemeente Dantumadiel
3 maanden
HBO - WO
Nog 3 dagen

Dit ga je doen

Voor het team Omgeving & Economie zoeken wij wegens ziektevervanging een beleidsmedewerker Wonen. Het betreft een detacheringsopdracht van 28 uur per week, voor 3 maanden met verlengingsmogelijkheid, via een detacheringsbureau (zzp is uitgesloten).

Kerntaken en verantwoordelijkheden

  • Opstellen volkshuisvestingsprogramma
    Je wordt de trekker van het opstellen van het nieuwe volkshuisvestingsprogramma. Zowel op proces als inhoud neem jij het voortouw en leid je het traject richting een toekomstbestendige woonvisie.
  • Uitvoering woonzorgvisie
    Je vertaalt de regionale woonzorgvisie naar de lokale praktijk, stelt een uitvoeringsagenda op en begeleidt het proces met partners zoals woningcorporatie, zorg en welzijn.
  • Urgentieverordening
    Je bereidt de lokale vaststelling en implementatie van de Friese urgentieverordening voor en zorgt dat die bestuurlijk en praktisch wordt uitgevoerd.
  • Prestatieafspraken en uitvoering
    Je bent de trekker van de lokale werkgroep prestatieafspraken en coördineert het overleg en de uitvoering samen met de wethouder, corporatie en huurdersorganisatie.

Algemene werkzaamheden beleidsmedewerker Wonen

  • Ontwikkelen, opstellen, uitvoeren en evalueren van lokaal woonbeleid, afgestemd op behoeften van inwoners en actuele wet- en regelgeving.
  • Signaleren, analyseren en rapporteren van trends, knelpunten en kansen op de woningmarkt, inclusief het uitvoeren van woonwensenonderzoek.
  • Opstellen en onderhouden van beleidsinstrumenten en verordeningen, zoals doelgroepenverordening en huisvestingsverordening.
  • Adviseren van het bestuur over woningbouw, leefbaarheid, betaalbaarheid, doelgroepenbeleid en woonruimteverdeling.
  • Monitoren van bevolkingsontwikkeling, woningbouwproductie en uitvoering van de woonagenda.
  • Informeren en betrekken van inwoners, dorpsbelangen en maatschappelijke organisaties bij beleidsontwikkeling via participatie en communicatie.
  • Vertegenwoordigen van de gemeente in regionale samenwerkingsverbanden en overlegstructuren.
  • Organiseren van bijeenkomsten en presentaties over woonbeleid en woonvraagstukken.

Profiel

  • HBO/WO werk- en denkniveau met ervaring in volkshuisvesting, wonen en beleidsprocessen.
  • Ervaring met project- en procesbegeleiding.
  • Proactief, verbindend en communicatief sterk.
  • Samenwerkingsgericht en in staat verschillende belangen te verenigen.

Dit is je team:

Als beleidsmedewerker Wonen maak je deel uit van het team Omgeving en Economie. Dit team heeft een divers takenpakket, en we zoeken enthousiaste teamleden om ons te versterken. We zijn verantwoordelijk voor verschillende gebieden, waaronder vergunningen, toezicht, handhaving, veiligheid, economie, ruimtelijke ontwikkeling en vastgoed en grondzaken.

Binnen ons team behandelen we vergunningaanvragen, houden we toezicht op activiteiten in de fysieke leefomgeving en zorgen we voor handhaving van de regels. We zijn ook betrokken bij veiligheidskwesties en economische vraagstukken, zoals het ondersteunen van ondernemers en het ontwikkelen van beleid. Daarnaast werken we aan ruimtelijke ontwikkeling en vastgoedzaken, zoals grondverwerving en verkoop.

Over Dantumadiel:
Dantumadiel is een plattelandsgemeente in het noordoosten van Fryslân, met 19.000 eigenzinnige, authentieke inwoners en 11 kernen. Onze gemeente kenmerkt zich door weidse vergezichten en unieke natuur. Wij streven ernaar dat onze inwoners kunnen wonen in een omgeving waar ze gelukkig zijn. Samen met onze inwoners en ondernemers bouwen we aan een gemeente die dichtbij, toegankelijk en benaderbaar is.

Over de organisatie:

Dantumadiel is een compacte organisatie met korte lijntjes en veel samenwerking tussen collega’s van verschillende teams. Je krijgt veel eigen verantwoordelijkheid en werkt aan afwisselende projecten. We trekken op met collega-gemeenten, provincie en andere partijen om onze ambities waar te maken. En vooral: we kijken naar elkaar om en kunnen op elkaar rekenen. Wij geloven in de kracht en het talent van onze vakmensen, van jonge starters tot door de wol geverfde professionals. We willen jong talent met nieuwe ideeën en frisse blikken de ruimte geven om zich te ontwikkelen tot stevige professionals. Als een jonge, ambitieuze organisatie die stappen wil maken, bieden we volop ruimte om te ontdekken, je te ontwikkelen en anderen te coachen in hun ontwikkeling

  • Zie opdracht omschrijving.

Dit ben jij

  • Minimaal 5 jaar ervaring als beleidsmedewerker Wonen
  • Ervaring met project- en procesbegeleiding
  • HBO/WO werk- en denkniveau met ervaring in volkshuisvesting, wonen en
    beleidsprocessen
  • 60,00000000000001 % Minimaal 10 jaar ervaring als beleidsmedewerker wonen
  • WO werk en denk niveau
  • Zie opdracht omschrijving.

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback