Business Controller

EDSN

  • Uitzenden
  • 16-06-2025
  • Utrecht
  • 32 uur
Logo van EDSN
6 maanden
WO
Nog 5 dagen

Dit ga je doen

Aangeboden opdracht: Business Controller (32 uur per week)  
32 uur | Amersfoort | Energiemarkt | Startdatum 16 juni 2025 | Duur opdracht einde 2025
| Freelance/ZZP toegestaan

Bouw mee aan de toekomst van de Nederlandse energiemarkt 

Financieel, strategische sparringpartner in het hart van de energietransitie
Wil jij als business controller het verschil maken in een sector die voor grote strategische keuzes staat? De programma Regie Organisatie (pRO) is op zoek naar een Business Controller die richting en ondersteuning geeft aan de performance en (financiële) beheersing binnen het portfolio en meerdere programma’s in de energiemarkt. Binnen de pRO lever jij als kritische en verbindende denker o.m. een directe bijdrage aan portfoliokeuzes en de besturing van programma’s. Je vertaalt cijfers naar inzichten, en inzichten naar handelingsperspectief.  

Over ons samenwerkingsverband
De pRO is het netwerk waarin de Nederlandse netbeheerders samenwerken aan digitalisering, standaardisatie en sectorvernieuwing. Als business controller werk je vanuit het team Finance & Support, dat namens de netbeheerders ondersteuning biedt aan de pRO. Je rapporteert aan de Kwartiermaker Finance & Support en opereert als zelfstandig financieel geweten binnen een dynamisch stakeholderveld. 

Jouw opdracht  
Als Business Controller ben je de linking pin tussen strategie en uitvoering. Je zorgt voor richting, duiding en toetsing van strategische keuzes binnen het domein Klant & Markt. Je bent verantwoordelijk voor (financieel) inzicht, overzicht en advies. Je levert niet alleen stuurinformatie, maar denkt actief mee over scenario’s, prioritering, governance en waardecreatie binnen het portfolio en de programma’s. Je zorgt voor kwalitatieve maand- en kwartaalrapportages, ondersteunt audits en levert inhoudelijke bijdragen aan PIplanningen en portfoliosyncs. 

Jouw verantwoordelijkheden en prestaties in deze opdracht op een rij:
• Adviseren over roadmapkeuzes, investeringen, prioriteiten en budgetvrijgave vanuit businessperspectief
• Programmacontrol én inhoudelijke advisering op o.a. Energiewet, Allocatie 2.0 en andere strategische initiatieven
• Proactief challengen van thema-eigenaren op inhoudelijke en financiële onderbouwing
• Bijdragen aan PI-planningen, portfoliosyncs en businessplan processen, met focus op alignment en besluitvorming
• Ondersteunen van audits en toetsing van governance-afspraken
• Indienen van ten minste twee verbeteradviezen op het gebied van financiële beheersing of governance 

Wie ben jij?  
Je bent een stevige gesprekspartner, gewend om te opereren in complexe organisaties. Je combineert strategisch inzicht met uitvoeringskracht, en weet verbinding te leggen tussen financiën en inhoud.  
Verder breng je mee:
• HBO+/WO-opleiding in bedrijfseconomie of bedrijfskunde
• 5-7 jaar ervaring in een vergelijkbare control-rol
• Ervaring in een agile/SaFe-werkomgeving (MSP is een pré)
• Communicatieve vaardigheden en bestuurlijke sensitiviteit
• Een scherp oog voor details én helicopterview
• Een scherp analytisch vermogen en overtuigingskracht. Vaardigheid om denken met doen te combineren
• Zelfstandigheid maar ook het vermogen om samen te werken
• Goede beheersing van de Nederlandse taal 

Wat bieden wij jou?
• Een uitdagende opdracht (32 uur per week) tot 1 januari 2026 in het hart van de energiesector
• Een uurtarief dat ligt tussen de € 105 en € 115 inclusief reiskosten, excl btw met optie tot verlenging en start is zo spoedig mogelijk  
• Een innovatieve en Agile-gedreven hybride werkomgeving

Klaar om samen met ons het verschil te maken?
Ben jij de scherpe en zelfstandige business controller die wij zoeken? 

Dit ben jij

  • De kandidaat beheerst de Nederlandse taal zowel schriftelijk als woordelijk
    uitstekend
  • Minimaal 5 jaar ervaring in een vergelijkbare control-rol
  • Aantoonbare ervaring in een business-control rol, dus niet financial
    control
  • Aantoonbare ervaring in een agile/SaFe-werkomgeving
  • Soft skills: • Communicatieve vaardigheden en bestuurlijke sensitiviteit •
    Een scherp oog voor details én helicopterview • Een scherp analytisch
    vermogen en overtuigingskracht. Vaardigheid om denken met doen te
    combineren • Zelfstandigheid maar ook het vermogen om samen te werken •
    Goede beheersing van de Nederlandse taal
  • De kandidaat is minimaal in het bezit van een afgeronde HBO+/WO-opleiding
    in bedrijfseconomie of bedrijfskunde
  • Bij voorkeur minimaal 7+ jaar ervaring in een vergelijkbare control-rol
  • Aantoonbare ervaring met MSP (Managing Succes for Programs)
  • Aantoonbare ervaring in een vergelijkbare sector, bij voorkeur
    energiesector
  • (via teams) plaats. Wij vragen uw kandidaat hier rekening mee te houden.
    Mogelijk volgt daarna nog een 2e gesprek. Gelieve hieronder de
    beschikbaarheid van uw kandidaat op deze datum aan te geven
  • Gelieve hieronder de directe contactgegevens van de contactpersoon voor
    deze aanbieding mee te geven indien deze afwijken van het account waarmee
    wordt aangeboden

Dennis Hordijk

Recruitment Consultant

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke upd

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!