Deelprojectcoördinator J&O

Dienst ICT Uitvoering (DICTU)

Dienst ICT Uitvoering (DICTU)
€7.699 — €8.799 / maand
12 maanden
WO
Nog 12 dagen

Dit ga je doen

!!! Let op. Een toelichting op zowel de eisen als de wensen is verplicht. Zonder deze toelichting kunnen wij helaas het aangeboden CV niet in behandeling nemen.

Beschrijving project/programma:

Moderne dienstverlening aan burgers – zowel door overheden als private partijen – begint met vertrouwen in actuele en betrouwbare persoonsgegevens. Regie op Gegevens richt zich, naast de regievormen inzage en eenmalige verstrekking, ook op het delen van gegevens: het mogelijk maken dat burgers hun eigen gegevens uit overheidsbronnen digitaal beschikbaar kunnen stellen aan dienstverleners of zichzelf.

Momenteel lopen er verschillende ontwikkelingen om het delen van gegevens mogelijk te maken, zoals de Europese Digitale Identiteit (EDI-wallet) vanuit de eIDAS2-verordening, het Once Only Technical System (OOTS) vanuit de SDG-verordening, en een oplossing voor het delen van gegevens via toestemming met private dienstverleners, de DvTP

In 2024 heeft ICTU de Proeftuin Regie op Gegevens met Zorgeloos Vastgoed uitgevoerd, waarin een eerste versie van de DvTP succesvol is beproefd. In het eindrapport van deze proeftuin is aanbevolen de DvTP verder te onderzoeken in samenhang met de EDI-wallet, SDG-OOTS en het ontsluiten van overheidsbronnen via API’s. Hiervoor is in 2025 het ICTU-project Bronontsluiting via API’s gestart en zijn twee vooronderzoeken uitgevoerd: één naar een gemeenschappelijke bronontsluiting voor de EDI-wallet, SDG-OOTS en DvTP en één specifiek naar de oplossing DvTP.

Op basis van de resultaten en aanbevelingen uit de vooronderzoeken is het project Bronontsluiting via API’s herijkt. Het project wordt in 2026 en 2027 voortgezet op basis van een vastgesteld projectplan. De focus ligt op twee hoofdactiviteiten: (1) het ontwikkelen en realiseren van de gemeenschappelijke bronontsluiting en (2) het ontwikkelen en realiseren van de DvTP.

Het project kent drie fasen: een opstartfase (H1 2026), een ontwikkelfase (H2 2026) en een realisatiefase (2027). Een daaropvolgende implementatie- en opschalingsfase valt buiten de scope van dit project.

Omschrijving einde project/programma:

Het project wordt eind 2027 afgerond met de realisatie van de gemeenschappelijke bronontsluiting voor de EDI-wallet, SDG-OOTS en DvTP. De oplevering bestaat uit een samenhangende set afspraken, standaarden, stelselfuncties en voorzieningen, en omvat minimaal een pre-productionele versie (referentie-implementatie) en de organisatorische inrichting van de DvTP. Daarnaast wordt een advies opgeleverd voor implementatie, opschaling en overdracht aan beheer.

NB: Afhankelijk van een GO/NO-GO-besluit na de opstartfase kunnen mogelijk ook gemeenschappelijke voorzieningen worden gerealiseerd.

Welke rol heeft de professional binnen het project/programma:

De professional vervult de rol van deelprojectcoördinator en is verantwoordelijk voor de coördinatie van de juridische en organisatorische subactiviteiten binnen de twee hoofdactiviteiten. Daarnaast levert de professional specifieke inhoudelijke bijdragen op het gebied van gegevensuitwisseling, in samenhang met deze juridische en organisatorische subactiviteiten.

Voor deze gegevensuitwisseling omvatten de juridische aspecten kort samengevat vragen als: mag het, hoe regelen we rechten en verplichtingen, en wie is verantwoordelijk? De organisatorische aspecten richten zich op: hoe doen we het praktisch, wie doet wat, en hoe waarborgen we kwaliteit en samenwerking?

Welke opdracht gaat de professional uitvoeren en welke activiteiten horen daarbij?

Voor de professional is de volgende opdracht geformuleerd:

Coördineer en voer de juridische en organisatorische activiteiten binnen het project uit. Lever daarbij inhoudelijke expertise op het gebied van gegevensuitwisseling. De opdracht omvat de volgende resultaatgebieden:

Opstartfase

§ Richt een functionerend GBO-gremium op met duidelijke verantwoordelijkheden.

§ Stel in het GBO-gremium een eerste versie van de GBO vast (GBO 1.0).

§ Ontwikkel een wijzigingsproces om wijzigingen voor GBO 1.0 te verwerken en te beheren.

§ Stel de juridische en organisatorische requirementsanalyse voor de GBO en DvTP op.

§ Voer een juridische beoordeling uit van de GBO en DvTP.

§ Ontwikkel een beschrijvend document van de DvTP, inclusief een ondersteuningsproces.

§ Ontwerp scenario’s voor de ontsluiting van DvTP‐interactiecomponenten.

§ Geef onderbouwde adviespunten ter ondersteuning van projectbesluiten.

Ontwikkelfase

§ Formaliseer de eerste versie van het GBO binnen de bestaande afsprakenstelsels.

§ Stel juridische en organisatorische acceptatiecriteria op voor referentie-implementaties.

§ Lever juridische en organisatorische testverslagen.

§ Richt een operationeel bureau DvTP in binnen het projectteam t.b.v. het ondersteuningsproces.

§ Stel juridische en organisatorische toetsingscriteria op voor de DvTP

§ Ontwikkel toetsingscriteria voor het bureau DvTP.

Realisatiefase

§ Valideer de casuïstiek van pilotpartners vanuit juridisch en organisatorisch perspectief.

§ Richt een governance-structuur in voor ‘interoperabiliteit over stelsels’.

§ Voer acceptatie- en compliance-testen uit voor de juridische en organisatorische onderdelen.

§ Lever juridische en organisatorische bijdragen aan pilotverslagen.

§ Geef advies over implementatie, opschaling en overdracht aan beheer van de GBO en DvTP.

Welke concrete resultaten dient de professional te behalen?

Voor alle resultaten gelden de volgende meetbare indicatoren:

1. het resultaat is formeel gedocumenteerd en beschikbaar in de projectrepository;

2. het resultaat is gevalideerd en goedgekeurd binnen de projectgovernance;

3. het resultaat is bruikbaar voor besluitvorming en vervolgacties binnen het project.

Deelresultaten

Opstartfase

§ Een operationeel GBO-gremium, ingericht met minimaal 6 bijeenkomsten per jaar, vastgestelde rol- en taakbeschrijving, deelnemerslijst, agenda en een ingericht wijzigingsproces.

§ Een door het GBO-gremium vastgestelde eerste versie van het GBO (GBO 1.0), specifiek de juridische en organisatorische onderdelen.

§ Een gedocumenteerde juridische en organisatorische requirementsanalyse voor GBO en DvTP.

§ Een gedocumenteerde juridische beoordeling van GBO en DvTP.

§ Een beschrijvend document van DvTP, inclusief het ondersteuningsproces.

§ Een gedocumenteerde bijdrage aan besluitvorming voor de ontwikkelingsfase van het project.

§ Gedocumenteerde scenario’s voor de ontsluiting van DvTP-interactiecomponenten.

§ Een gedocumenteerde bijdrage aan besluitvorming voor de ontwikkelingsfase van het project.

§ Een gedocumenteerde bijdrage aan besluitvorming over DvTP-interactiecomponenten.

Ontwikkelfase

§ De eerste versie van de GBO (GBO 1.0) geformaliseerd binnen de afsprakenstelsels FDS en TIP.

§ Gedocumenteerde juridische en organisatorische acceptatiecriteria voor referentie-implementaties, maximaal 3.

§ Gedocumenteerde juridische en organisatorische testverslagen gerelateerd aan referentie-implementaties.

§ Een operationeel bureau DvTP, ingericht binnen het projectteam, met vastgestelde werkwijze.

§ Gedocumenteerde juridische en organisatorische toetsingscriteria voor de DvTP.

§ Gedocumenteerde toetsingscriteria voor het bureau DvTP, inclusief de werkwijze.

Realisatiefase

§ Gedocumenteerde juridische en organisatorische validatie van de casuïstiek van drie pilotpartners, ten behoeve van de pre-productionele referentie-implementatie DvTP.

§ Een ingericht governance-structuur ‘interoperabiliteit over stelsels’, met vastgestelde rollen, verantwoordelijkheden en werkwijze.

§ Gedocumenteerde acceptatie- en compliance-testen voor de juridische en organisatorische onderdelen van de referentie-implementaties, maximaal 3.

§ Gedocumenteerde pilotverslagen voor juridische en organisatorische onderdelen, maximaal 3.

Welke eindresultaten zal de professional aan het einde van de opdracht dienen op te leveren.

Adviesdocument ten aanzien van de juridische en organisatorische aspecten bij de implementatie, opschaling en het beheer van de DvTP en de GBO.

Wanneer is de opdracht afgerond en beëindigd:

Het succesvol opleveren van bovenstaande deelresultaten leidt tot het adviesdocument en vormt daarmee het eindresultaat.

Over welke specifieke kennis beschikt de professional?

Kennis van en ervaring met:

– Projectmanagement in complexe overheidsomgevingen;

– Interbestuurlijke en publiek-private samenwerking;

– Juridische en organisatorische aspecten van gegevensuitwisseling tussen publieke en private partijen in complexe ketens.

– Gegevensuitwisseling vanuit overheidsbronnen via API’s.

Gewenst profiel

De deelprojectcoördinator Juridisch en Organisatorisch is een resultaatgerichte en verbindende professional met ruime ervaring in het coördineren van juridische en organisatorische aspecten binnen complexe projecten in dynamische overheidsomgevingen. Hij/zij beschikt daarbij in het bijzonder over diepgaande kennis van en aantoonbare ervaring met gegevensuitwisseling, het ontsluiten van overheidsbronnen via API’s en oplossingen voor het delen van gegevens via toestemming en via digitale wallets.

Voor deze gegevensuitwisseling omvatten de juridische aspecten kort samengevat vragen als: mag het, hoe regelen we rechten en verplichtingen, en wie is verantwoordelijk? De organisatorische aspecten richten zich op: hoe doen we het praktisch, wie doet wat, en hoe waarborgen we kwaliteit en samenwerking?

De deelprojectcoördinator weet hiervoor verschillende belangen af te wegen en via samenwerking tot haalbare en gedragen oplossingen te komen. Verder beschikt hij/zij over goed ontwikkelde strategische en verbindende competenties, waarmee vanuit samenhang de kwaliteit en voortgang van de resultaten kan worden gecoördineerd.

Dit ben jij

  • Minimaal WO-werk- en denkniveau
  • Aantoonbare ervaring als projectleider binnen de (rijks)overheid (minimaal
    10 jaar)
  • Aantoonbare kennis en ervaring met interbestuurlijke samenwerking (minimaal
    10 jaar)
  • Aantoonbare kennis en ervaring met publiek-private samenwerking (minimaal
    10 jaar)
  • Aantoonbare ervaring met juridische en organisatorische aspecten van
    gegevensuitwisseling tussen publieke en private partijen in complexe ketens
    (minimaal 10 jaar)
  • Aantoonbare kennis en ervaring met grootschalige, multi-partij
    gegevensuitwisseling (minimaal 10 jaar)
  • Een toelichting op zowel de eisen als de wensen is verplicht. Zonder deze
    toelichting kunnen wij helaas het aangeboden CV niet in behandeling nemen
  • Kennis en ervaring met interoperabiliteitsprincipes en de toepassing
    daarvan bij gegevensuitwisseling in ketens van publieke en private
    organisaties (weging 30%, ≥ 10 jaar = 10 punten. 7 -10 jaar = 6 punten. 1-
    7 = 2 punten. Geen = 0 punten)
  • Aantoonbare kennis en ervaring met de governance van afsprakenstelsels,
    inclusief de uitwerking van afspraken, standaarden en stelselfuncties
    binnen deze stelsels (weging 30%, ≥ 10 jaar = 10 punten. 7 -10 jaar = 6
    punten. 1- 7 = 2 punten. Geen = 0 punten)
  • Aantoonbare ervaring met het toepassen van agile of hybride projectmethoden
    binnen overheidsprojecten, met aantoonbare ervaring in het succesvol
    overdragen van projecten naar beheer. (weging 15%, ≥ 10 jaar = 10 punten. 7
    -10 jaar = 6 punten. 1- 7 = 2 punten. Geen = 0 punten)

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback