Deelprojectleider SNOMED-referentiesets GGZ

Dienst ICT Uitvoering (DICTU)

Dienst ICT Uitvoering (DICTU)
In overleg
12 maanden
HBO
Nog 12 dagen

Dit ga je doen

!!! Let op. Het aanleveren van een toelichting op zowel de eisen als de wensen is verplicht. Zonder deze toelichting kunnen wij het aangeboden CV helaas niet verder meenemen in de beoordeling.

De Nederlandse zorg zet een belangrijke stap richting eenduidige digitale gegevensuitwisseling. Een essentieel onderdeel hiervan is het gebruik van SNOMED CT als internationale terminologiestandaard. Om informatie zowel binnen als tussen sectoren goed te kunnen uitwisselen, worden er referentiesets ontwikkeld: sectorbrede en waar mogelijk sectoroverstijgende selecties van SNOMED-termen. Daarom wordt gewerkt aan uniform gebruik hiervan in Nederland.

Omdat SNOMED circa 375.000 termen omvat, is een gerichte selectie noodzakelijk voor gegevensuitwisseling binnen en tussen sectoren. Nictiz heeft geadviseerd dat de sectoren zelf verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen van referentiesets die zij gaan gebruiken. Dit advies is door VWS overgenomen en daarom aan zes sectoren (MSZ, HAZ, GGZ, JGZ, paramedie en VVT) gevraagd migratieplannen op te stellen waarin uiteen wordt gezet hoe zij gaan komen tot de implementatie van SNOMED voor diagnosen (of gelijksoortige termen) en verrichtingen (of gelijksoortige termen). Hierover is de Tweede Kamer ook geïnformeerd (Kamerbrief over Rapport Implementatiestrategie SNOMED in gebruik bij Nederlandse zorgaanbieders | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl). De plannen zijn inmiddels ingediend en door Nictiz bekeken. In alle plannen staat het opstellen van referentiesets centraal omdat eenduidige implementatie zonder deze sets niet mogelijk is. Ook blijkt dat de sets niet alleen sectorspecifiek, maar ook sectoroverstijgend toepasbaar zouden moeten zijn. Hoewel de sectoren zelf verantwoordelijk zijn voor de totstandkoming van referentiesets, kan VWS hierbij ondersteuning bieden. ICTU is gevraagd deze ondersteuning te bieden door de uitvoering te faciliteren en begeleiden en de afronding van de resultaten richting VWS te bewaken.

Welke rol heeft de professional binnen het project/programma:

De professional heeft de rol van deelprojectleider SNOMED-referentiesets GGZ. In deze rol werkt de professional intensief samen met de Nederlandse GGZ, die de inhoudelijke koers en de daarbinnen te stellen prioriteiten bepaalt. De opdracht richt zich enerzijds op de totstandkoming van een referentieset voor verrichtingen en anderzijds op aanvullende, specifieke werkzaamheden ten behoeve van de referentieset voor diagnosen, aangezien de ontwikkeling van deze referentieset via een ander traject verloopt.

Welke opdracht gaat de professional uitvoeren en welke activiteiten horen daarbij?

Als deelprojectleider voor de sector GGZ werk je mee aan de totstandkoming van de referentiesets voor verrichtingen. Dit doe je door:

  • Het opstellen van een mappingstrategie op basis van DSM5 en SNOMED CT
  • Het opstellen, beoordelen en verbeteren van de referentieset voor de verrichtingen aan de hand van de bovengenoemde opgestelde mappingstrategie, inclusief de validatie van de set en het identificeren van alternatieven en onzekerheden.
  • Het afbakenen van de verrichtingen door te bepalen welke verrichtingen binnen de ggz vallen en welke niet (bijvoorbeeld: is het wenselijk om ook forensische verrichtingen mee te nemen?).
  • ​Het afstemmen met sectorale experts, waaronder Akwa-ggz, LVvP, MeerGGZ en mogelijk NIP en Top-ggz.
  • ​Het documenteren en onderbouwen van de gemaakte keuzes​ en mappingstrategieën.

Daarnaast omvat de opdracht ook een beperkte, maar essentiële, taak met betrekking tot de referentiset voor diagnoses. De werkzaamheden omvatten:

  • Het afstemmen met Belgische collega’s die werken aan de validatie van de DSM-5-SNOMED-referentieset.
  • Het valideren van de referentieset zodra deze gereed is, voor gebruik in Nederland. Dit houdt in:

o Het toetsen van de referentieset op bruikbaarheid binnen de Nederlandse context, inclusief het signaleren en waar nodig aanpassen van culturele verschillen ten opzichte van België. Hierbij worden relevante zorgprofessionals betrokken.

o Het inhoudelijk valideren van de referentieset samen met Nederlandse psychiaters en psychologen, zodat deze aansluit bij de praktijk en behoeften van de ggz-sector in Nederland.

Welke concrete resultaten dient de professional te behalen?

Welke deelresultaten zal de professional dienen te behalen gedurende de opdracht:

Periodieke rapportages waaruit blijkt welke concrete acties zijn uitgevoerd, welke mijlpalen zijn behaald en welke activiteiten er nog open staan om te komen tot een referentieset. Hierbij kan gedacht worden aan het organiseren van werksessies met stakeholders uit de sector en (door de sector gevalideerde) conceptversies van de referentieset

Welke eindresultaten zal de professional aan het einde van de opdracht dienen op te leveren.

Er dienen de volgende (eind-)resultaten te worden opgeleverd aan het einde van de opdracht:

De SNOMED-referentiesets voor diagnosen (of gelijksoortige termen) en verrichtingen (of gelijksoortige termen) in de sector GGZ danwel een conceptversie van de referentiesets die volgens de sectoren en VWS volstaat.

Wanneer is de opdracht afgerond en beëindigd:

Het project is afgerond als de referentiesets voor diagnosen en verrichtingen zijn vastgesteld of na afstemming tussen VWS en de zorgsectoren wordt geconcludeerd dat een conceptversie van de referentiesets volstaat en de Opdrachtgever (ministerie van VWS) hiervoor decharge verleent.

Over welke specifieke kennis beschikt de professional?

Kennis en expertise op het gebied van medische terminologie, waarde- en codestelsels (DSM-5) en SNOMED.

Gewenst profiel

Er wordt gezocht naar een projectleider die:

– Proactief is en zelfstandig uitvoering geeft aan de (deel-)resultaten

– Enthousiasmeert en de verbinding kan leggen tussen de inhoudelijke experts binnen de sector GGZ

Dit ben jij

  • Minimaal HBO-WO werk- en denkniveau
  • Aantoonbare kennis van de GGZ-sector inclusief zorgprocessen
  • Aantoonbare ervaring als (deel)projectleider of inhoudelijk coördinator
    binnen (complexe) zorg- of ICT-projecten
  • Ervaring met het opstellen, beoordelen, verbeteren en afbakenen van
    referentiesets of vergelijkbare terminologische producten
  • Aantoonbare kennis van coderingsstelsels, waaronder DSM-5 en SNOMED CT
  • Het aanleveren van een toelichting op zowel de eisen als de wensen is
    verplicht. Zonder deze toelichting kunnen wij het aangeboden CV helaas niet
    verder meenemen in de beoordeling
  • Ervaring met mappingtrajecten voor verrichtingen (naar SNOMED CT) en
    diagnosen (bijv. DSM–SNOMED). (weging 20%, ≥ 5 jaar = 10 punten. > 4 jaar <
    5 jaar = 8 punten. > 3 jaar < 4 jaar = 6 punten. > 2 jaar < 3 jaar = 4
    punten. > 1 jaar < 2 jaar = 2 punten )
  • Ervaring met projecten op het gebied van informatisering en/of
    datastandaardisatie binnen de sector GGZ. (weging 20%, ≥ 5 jaar = 10
    punten. > 4 jaar < 5 jaar = 8 punten. > 3 jaar < 4 jaar = 6 punten. > 2
    jaar < 3 jaar = 4 punten. > 1 jaar < 2 jaar = 2 punten )
  • Ervaring met het afstemmen met (internationale) stakeholders, waaronder
    zorgprofessionals, branche- of koepelorganisaties en inhoudelijke experts,
    inclusief het kunnen organiseren van consensus bij uiteenlopende belangen
    en perspectieven (weging 20%, ≥ 5 jaar = 10 punten. > 4 jaar < 5 jaar = 8
    punten. > 3 jaar < 4 jaar = 6 punten. > 2 jaar < 3 jaar = 4 punten. > 1
    jaar < 2 jaar = 2 punten )
  • Ervaring met processen en werkwijze Nictiz. (weging 10%, ≥ 5 jaar = 10
    punten. > 4 jaar < 5 jaar = 8 punten. > 3 jaar < 4 jaar = 6 punten. > 2
    jaar < 3 jaar = 4 punten. > 1 jaar < 2 jaar = 2 punten )
  • Projectmanagementvaardigheden zoals planning en organisatie, heldere
    communicatie, motiveren, probleemoplossend vermogen en flexibiliteit.
    (weging 10%, ≥ 5 jaar = 10 punten. > 4 jaar < 5 jaar = 8 punten. > 3 jaar <
    4 jaar = 6 punten. > 2 jaar < 3 jaar = 4 punten. > 1 jaar < 2 jaar = 2
    punten )

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback