Duurzaamheidsadviseur MKB

Provincie Overijssel

Provincie Overijssel
€3.644 — €5.133 / maand
HBO
Nog 6 dagen

Dit ga je doen

Beschrijving Economie en Cultuur

Je gaat aan de slag bij de afdeling Economie en Cultuur (EC), één van de acht afdelingen binnen provincie Overijssel. De afdeling is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van het economische en culturele beleid. Enkele voorbeelden van belangrijke thema’s zijn energie, innovatie, het sociaal-cultureel vestigingsklimaat en de arbeidsmarkt. Er is een intensieve samenwerking met burgers, bedrijven, andere overheden en verschillende belangengroepen, waarbij wordt ingespeeld op initiatieven die aansluiten bij de provinciale ambities.

De afdeling bestaat uit de volgende teams: Regionale economie, Vrijetijdseconomie, Agro & Food, Cultuur, Sociale Kwaliteit, Nieuwe Energie. De functie zal onder het team Nieuwe Energie Overijssel vallen.

Met het oog op de CO2-reductiedoelstellingen op de lange termijn (het Klimaatakkoord) en de korte termijn (het Urgenda-vonnis) is versnelling van de verduurzaming van het vastgoed nodig. Veel vastgoedeigenaren van micro en klein bedrijven zullen zonder begeleiding op maat deze opgave niet realiseren. Ondersteuning van deze doelgroepen bij het verduurzamen van hun gebouw(en) tot het moment van aanbesteding is noodzakelijk. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koningsrelaties (BZK) heeft hiertoe het Ontzorgingsprogramma Bedrijfsmatig vastgoed opgezet, dat micro en kleine bedrijven kan begeleiden bij het treffen van maatregelen om hun vastgoed te verduurzamen. De middelen uit dit landelijke programma zijn verdeeld over de provincies die eigen ontzorgingsprogramma’s uitvoeren. Dat geldt ook voor gebouweigenaren in Overijssel. De provincie Overijssel erkent hier ook haar eigen rol in als facilitator, aanjager, verbinder en subsidieverlener.

Aanvullende middelen vanuit de SPUK vormen hiervoor een goede aanleiding. De SPUK wordt aangevraagd met als doel om kleine en micro bedrijven (mkb) met maximaal 50 fte te ontzorgen bij de verduurzaming van de bedrijfsprocessen en/of haar bedrijfsmatig vastgoed middels een ontzorgingsprogramma MKB. Veel mkb-ers zullen zonder begeleiding op maat de opgave tot verduurzaming niet of minder snel realiseren.

De uitvoering van het ontzorgingsprogramma val onder de provincie. Dit betekent concreet dat de basis bij de provincie ligt en het team van mkb duurzaamheidsadviseurs, communicatieadviseur, ondersteuner en projectleider onder de structuur valt van het Programma Nieuwe Energie Overijssel – NEO.

Opdracht
Voor de uitvoering van het Ontzorgingsprogramma zoeken wij een nieuwe duurzaamheidsadviseur MKB.

Deze komt te werken in het team Ontzorgingsprogramma MKB onderdeel van NEO, naast twee duurzaamheidsadviseurs, een communicatie adviseur, een projectleider en ondersteuning. Het team komt regelmatig samen, maar jouw rol zal grotendeels zelfstandig zijn met de individuele mkb’er. De adviseur wordt ingezet voor de begeleiding en werving van micro en kleine ondernemers. De adviseur zit naast de ondernemer en ontzorgt en enthousiasmeert tot verduurzaming.

De belangrijkste activiteiten van de adviseur zijn:

  • Het aanreiken van praktische oplossingen voor de eigenaar zodat deze een besluit kan nemen over verduurzaming, bijvoorbeeld in de vorm van een investeringsproject.
  • Het werven van micro en klein bedrijven, door zowel eigen netwerk als het opzetten van projecten met gemeenten en/of brancheverenigingen (ondernemers).
  • Het begeleiden van de eigenaar in het betrekken van marktpartijen.
  • Als adviseur ben je in staat om technische, organisatorische of financiële hulpvragen te beantwoorden, of deze te mobiliseren door contacten met brancheorganisaties, overheden of het Kennis- en Innovatieplatform (RVO).

De adviseur is verantwoordelijk voor:

  • De begeleiding van micro en klein bedrijven binnen de doelgroep en over de looptijd van het programma. En hierdoor een goede bijdrage te leveren aan de doelstellingen van het Ontzorgingsprogramma MKB.
  • Het opleveren van een plan van aanpak waarin drie onderdelen zijn opgenomen: advies ten behoeve van de stappen naar verduurzaming, maatregelen die passen bij de situatie van de eigenaar, doorkijk naar het einddoel (energieneutraal).
  • Het registreren van de voortgang van de ontzorgingstrajecten (maatwerk) in de monitoringssheet, en de eigen tijdsinzet bewaken.

De inzet van de adviseurs is afhankelijk van de aard van de vragen die de eigenaren stellen; de duur en omvang van de inzet wordt per project opnieuw bepaald in overleg met de projectleider. Een balans tussen doelmatigheid en efficiënt omgaan met tijd is hierin een belangrijke skill. Ook heeft de adviseur een rol in het monitoren en ‘vinger aan de pols’ houden van afgeronde trajecten.

Uitgangspunt is dat geen werkzaamheden van marktpartijen worden overgenomen. De kandidaat beschikt over een eigen inhoudelijke expertisegebied, specifieke proceservaring bij één of meer doelgroepen en heeft een goed netwerk in de provincie Overijssel. Daarnaast is kennis van lokale, regionale en landelijk wet- en regelgeving aangaande duurzaamheid een absolute pré.

Voorbeelden van expertise kunnen zijn:

  • kennis en ervaring om technische verduurzamingsmaatregelen te toetsen op de situatie van de eigenaar;
  • bepalen van financiële effecten van verduurzamingsmaatregelen (bepalen terugverdientijd, opstellen businesscase);
  • kennis van voor de doelgroepen relevante financieringsvormen of subsidieregelingen; – expertise t.b.v. het contracteren van technische adviseurs en aannemers;

Dit ben jij

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als
    Adviseur op het gebied van verduurzamingsprojecten
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar op het
    gebied van verduurzaamingsprojecten bij een overheidsinstelling
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau richting
    bouwkunde, installatietechniek of duurzaamheid
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als (duurzaamheids)adviseur in de
    afgelopen 10 jaar bij een overheidsinstelling
  • Aantoonbare werkervaring met de verduurzamingsprojecten in de afgelopen 5
    jaar. Beschrijf in de toelichting beknopt 2 opdrachten die u eerder heeft
    uitgevoerd die vergelijkbaar zijn met deze opdracht. Beschrijf per genoemde
    opdracht op welke manier deze vergelijkbaar is met onze opdracht, uw
    verantwoordelijkheden, het door u behaalde resultaat en de door u verrichte
    werkzaamheden
  • Dient door kandidaat zelf geschreven te zijn)
  • Aantoonbare werkervaring met contact met de doelgroep (mkb). (

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en ons recruitment team neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback