Epic owner / Projectleider Nettopologie / EAN trace

Stedin Groep

10 maanden
HBO - WO
Nog 4 dagen

Dit ga je doen

Vacature epic owner EAN trace
‘1 bron van de waarheid creëren voor Nettopologie data zodat deze bij klant wachtlijstmanagement en andere oplossingen kan worden ingezet’

Algemene omschrijving van de opdracht en de uitdaging/complexiteit die deze opdracht kenmerken

Stedin heeft in toenemende mate te maken met meer risico- en congestiegebieden. Uitbreiding en verzwaring van onze netten is noodzakelijk. Het tempo van de energietransitie is echter zó hoog dat dit vaak te lang duurt, we moeten ook slimmer omgaan met de bestaande netcapaciteit en onze netten optimaler benutten. Bij Stedin wordt centrale sturing op capaciteit uitgevoerd door de capaciteitsmanagement keten. Deze heeft als doel dat Stedin haar overvolle netten samen met bestaande en nieuwe klanten optimaal kan benutten. Helaas lukt dat niet altijd en komen klanten (tijdelijk) op een wachtlijst.

De vraag naar goede (topologie) data neemt daarbij snel toe: het beschikbaar maken van nettopologie data om onze klanten te kunnen relateren aan onze assets. Dit noemen we ook wel een ‘EAN trace’. EAN is de unieke code voor elke gas- en electra aansluiting bij een klant. Het is voor Stedin belangrijk om snel verschillende analyses en inzichten op een geautomatiseerde manier te verkrijgen, om zodoende beter en sneller in staat te zijn om vraagstukken mbt Congestiemanagement te beantwoorden. Bijvoorbeeld welke klanten zijn te relateren aan een bepaald knelpunt in het net, welke klanten komen op een wachtlijst terecht bij aanvraag van verzwaring of aansluiting, etc.

Het doel van de epic is om 1 bron van de waarheid te creëren in een Nettopologie product (EAN trace etc) zodat deze op een gebruikersvriendelijke manier kan worden ingezet voor heel Stedin en indien nodig daarbuiten.

Vanwege enkele afhankelijkheden werken eerst toe naar een (tijdelijke) korte termijn oplossing die tot in ieder geval 3e kwartaal 2026 gebruikt zal worden, waarschijnlijk langer. In 2026 starten we ook met werken we aan de definitieve oplossing.

Invulling van de rol

Voor het product Nettopologie zijn we op zoek naar een gedreven en verbindende epic owner die de regie neemt over zowel de korte- als langetermijn ontwikkeling van dit cruciale onderdeel binnen onze organisatie.

De uitdaging ligt in het effectief managen van een breed scala aan stakeholders – van gebruikers tot experts – en het samenbrengen van versnipperde kennis tot één geïntegreerde aanpak. Jij fungeert als spil tussen business en techniek, en zorgt ervoor dat het product Nettopologie niet alleen nu, maar ook in de toekomst goed wordt beheerd en doorontwikkeld.

Korte termijn:
Directe actie is vereist. Er liggen al diverse scenario’s klaar die snel tot uitvoering moeten worden gebracht. De Epic Owner stuurt op realisatie van deze oplossingen en zorgt voor voortgang.
 
Lange termijn:
Er is een team actief dat werkt aan het ontwerp van een duurzame oplossing. De Epic Owner neemt de leiding in het realiseren van deze visie binnen de organisatie, inclusief het inrichten van de benodigde teams en het waarborgen van de juiste businessvertegenwoordiging.

Organisatie-inrichting:
Een belangrijke opdracht is het structureel inrichten van de Stedin-organisatie rondom het product Nettopologie, zodat het beheer en de ontwikkeling ook na afloop van de Epic geborgd zijn.
 

Wat is de verwachte looptijd van de opdracht en wat is de gevraagde inzet (dagen / week)?

Start zsm 4 tot 5 dgn per week tot eind Q3 2026

Welke verwachtingen heb je van de epic owner? 

  • Taken:
    • Epic coördinatie binnen de data ART’s + afstemming met programma
    • Zorgdragen voor de epic vorming, Scope vaststellen, randvoorwaarden en risico’s inventariseren  
    • Opzetten van aanpak en roadmap
    • Voorbereiden en uitwerken van communicatie, denk aan het organiseren van kick-offs met de business en betrokkenen
    • Begeleiden van de daadwerkelijke implementatie
    • Opstellen van een planning en bewaken van de voortgang hierin (denk ook aan signaleren en mitigeren van risico’s, bijsturing waar nodig)
  • Competenties:
    • Plannen en organiseren
    • Communicatieve vaardigheden (je moet een brug slaan tussen business en IT, rekening houden met de doelgroep)
    • Samenwerking: verschillende teams en stakeholders zijn betrokken, we zoeken iemand die flexibel is in de samenwerking
    • Analytische vaardigheden en overzicht behouden (er zijn nogal wat stakeholders betrokken bij de verschillende scopes)
    • Initiatief en pragmatisme; we zoeken iemand die zelf de handen uit de mouwen steekt om bijv. kick-offs te organiseren
  • Ervaring en opleiding:
    • Ervaring met epic owner rol en business implementatie van data trajecten (bijvoorbeeld als projectmanager/ epic owner of Informatie/Business Analist)
    • Ervaring met Agile SAFe is een pre
    • HBO of gelijkwaardig denkniveau
    • Affiniteit met IT

In welke omgeving gaat de kandidaat aan de slag?
De epic owner wordt onderdeel van het Blue Sky programma, dat bestaat uit ongeveer 10 epics. Binnen dit programma werken we zo veel als mogelijk op een Agile SAFe werkwijze. Daarnaast passen we de Obeya werkwijze toe, inclusief een Obeya room, waarin we wekelijks de voortgang op de doelen en acties afstemmen, afhankelijkheden bespreken, etc.
 

Dit ben jij

  • Kandidaat heeft minimaal een aantoonbare afgeronde HBO/WO opleiding in
    relevante richting
  • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in een
    soortgelijke rol. (projecten met technische componenten)
  • Kandidaat heeft aantoonbare affiniteit met data en techniek en toepassing
    hiervan
  • Via welke broker dient de opdracht te lopen in het geval van gunning?
  • Graag marktconform aanbieden. Tarieven dienen all in te zijn. Losse
    declaraties zijn niet toegestaan
  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met Agile SAFe
  • (ALLEEN BIJ KEUZE TUSSEN ZZP EN DETACHERING) Via welke inleen-constructie
    wordt de kandidaat aangemeld?
  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Deze kunnen worden
    getoetst in een gesprek met de opdrachtgever. – Goed kunnen plannen –
    Verantwoordelijkheidsgevoel – Flexibele instelling – Goede communicatieve
    vaardigheden – Resultaatgericht – Proactief – Luistervaardig
  • Is de kandidaat eerder werkzaam geweest binnen Stedin? Indien kandidaat
    eerder werkzaam is geweest binnen Stedin dan dient de reden van vertrek in
    het CV te staan. Tevens worden intern referenties ingewonnen. Mocht de
    reden van vertrek en de referentie(s) niet overeenkomen, dan wordt de
    toelating in het Dynamisch Aankoopsysteem ontnomen

Pieter Hofland

Recruitment Consultant

Pieter Hofland

Het proces

Dit verhaal gaat over jou

01

De zoektocht – waar begin je?

Elke maand ontvangen we honderden vacatures. Die publiceren we op onze website, maar we blijven niet achteroverleunen. Ons team gaat actief op zoek naar de juiste match. Misschien vind jij ons, of wij jou – hoe dan ook: we maken snel contact.

02

De kennismaking – een goed gesprek, geen kruisverhoor

Jij ziet een interessante opdracht of wij denken dat er een goed bij je past. We bellen om je beter te leren kennen en de opdracht door te nemen. Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je ambities? We houden het persoonlijk én to the point. Zo verkennen we samen wat de juiste match voor je is en wat daarmee ook het beste voor de klant is.

03

Afspraken maken – helder en zonder kleine lettertjes

Past de opdracht bij jouw expertise? Top. We bespreken de voorwaarden, je gewenste salaris en hoe de opdracht eruitziet. Omdat het om overheidsvacatures gaat, kunnen de eisen complex zijn en het proces tijdrovend – maar daar helpen wij je soepel doorheen.

04

Introductie – wij regelen de papierwinkel

Je levert een bijgewerkt cv, motivatie en eventuele referenties aan. Wij stellen de introductie samen, volledig afgestemd op de wensen van de opdrachtgever. Alles wat we bespreken komt daarin terug – eerlijk, transparant en geen verrassingen.

05

Even geduld – maar we houden je op de hoogte

Overheidsprocessen kunnen soms traag zijn. Wij geven je vooraf een realistische tijdlijn en houden je tussendoor op de hoogte. Geen radiostilte, maar duidelijke updates.

06

Op gesprek – goed voorbereid op pad

Word je uitgenodigd? Mooi! We plannen samen het gesprek en bereiden het grondig voor. We geven je tips & tricks en duiken in de inhoud van de opdracht. Het doel: jouw kansen maximaliseren.

07

Go of No-Go – samen evalueren

Na het gesprek evalueren we hoe het ging. Wil jij door en ziet de opdrachtgever het ook zitten? Dan koppelen we je aan één van onze uitzendpartners. Zij regelen het uitzendcontract. Is het toch geen match? Dan halen we feedback op en zoeken we verder.

08

Aan de slag – alles geregeld, jij kunt starten

Bij een succesvolle bemiddeling leggen we alle afspraken vast in een overeenkomst. Je uitzendpartner regelt het contract, de administratie en zorgt ervoor dat je netjes en op tijd betaald wordt. Jij hoeft alleen maar te focussen op je werk (en een taart sturen mag altijd 😉).

09

Service – ook ná de start zijn we er voor je

Zolang je aan de opdracht werkt, blijven wij je aanspreekpunt. Ook kan je regelmatig uitnodigingen van ons verwachten voor kleine events en borrels bij ons op kantoor. Heb je vragen over je opdracht, verlenging of indexaties? Eén belletje en we helpen je verder. Is de opdracht afgerond? Dan zoeken we met plezier naar een volgende uitdaging voor je.

Iets voor jou?

Laat het ons weten!

Reageer op deze vacature via TenMonks en Pieter neemt contact met je op om de match te verkennen.

Iets voor jou?

Reageer dan vandaag nog!

Feedback